«افتخار میكنم حتی یك روز هم با احمدینژاد كار نكردهام». این را وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش مجری برنامه «فرمول یك» درباره همكاریاش با دولت احمدینژاد درباره لایحه اصل ٤٤ قانون اساسی میگوید.
روزنامه «شرق» ادامه میدهد: او که آمده بود جوابگوی ادعای وجود ابهامات در خرید هواپیمای ایرباس A٣٢١ از سوی دلواپسان باشد، گفتوگویش به حاشیه کشیده شد و سر از شایعات ثروت کلانش درآورد.
البته آخوندی این ادعا را بیپاسخ نگذاشت و گفت: «این هم از معجزات است. میگویند دروغ را یا نباید بگویی با باید آنقدر بزرگ بگویی که کسی جرأت شککردن به آن دروغ را نداشته باشد، من متأسفانه چنین ظرفیتی ندارم. دلم میخواست (ثروت بیشتری) داشته باشم اما یکهزارم ثروتهایی که اعلام میکنند هم ندارم».
این روزنامه در ادامه نوشته است: افتخار میکند که حتی یک روز هم با احمدینژاد همکاری نکرده است. این را با جدیت تمام میگوید. گفتوگوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که قرار بود درباره فرود هواپیمای ایرباس ٣٢١ در تلویزیون باشد، در همین موضوع باقی نماند و به حواشی دیگری رسید. آنجاکه مجری برنامه از او میپرسد شما در همه دولتها مدیر بودید و با آقای احمدینژاد هم کار کردید و او با صراحت میگوید «من یک روز هم با دولت احمدینژاد همکاری نکردم».
آخوندی در مواجهه با اصرار مجری که میپرسد پس ماجرای اصل ٤٤ چه بود؟ میگوید: «من لایحهای را به عنوان یک معلم دانشگاه تهران در مجلس داشتم اما این افتخار را دارم که با دولت ایشان یک روز هم همکاری نکردم».
ثروتم یکهزارم رقمهای اعلامشده است
درباره وضع مالی آخوندی بارها سخن رانده شده و از او به همراه یکی دیگر از اعضای کابینه به عنوان ثروتمندترین دولتمردان دولت یازدهم یاد میشود. او اما روایت دیگری از وضعیت مالی خود دارد: «این هم از معجزات است. میگویند دروغ را یا نباید بگویی یا باید آنقدر بزرگ بگویی که کسی جرئت شککردن به آن دروغ را نداشته باشد؛ من متأسفانه چنین ظرفیتی را ندارم، دلم میخواست داشته باشم اما یکپانصدم و یکهزارم ثروثهایی را که اعلام میکنند هم ندارم».
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای گفتوگو درباره ورود نخستین ایرباس A٣٢١ به ایران گفت: «از ایرباس مهمتر، این آغاز یک تحول در صنعت هوانوردی و آغاز ورود به اقتصاد جهانی است. این اتفاق نشان از دوران جدید و بازگشت به یک دوران خوب است تا بتوانیم برای مردم خوبمان در ایران جایگاه مناسب را به دست بیاوریم».
او در پاسخ به سؤال علی ضیاء، مجری برنامه «فرمولیک» مبنی بر چگونگی تأمین هزینه و مبلغ قرارداد توضیح داد: «ما در ایران شوربختانه به دلیل قرارگرفتن در تحریمهای سخت و بیتدبیریهای گسترده، دستیدستی اقتصاد حملونقل هوایی را از بین بردهایم. بین چهار تا پنج میلیارد دلار پول بلیت سفرهای خارجی مردم ماست اما سهم ایران از بازاری که از کشورمان میگذرد بسیار اندک است».
استفاده از روش اجاره به شرط تملیک برای خرید هواپیما
وزیر راه تصریح کرد: «ما برای تأمین هزینه ایده بسیار سادهای داشتیم که دربارهاش مرتب ایجاد ابهام میکنند. ما از روش اجاره به شرط تملیک استفاده کردیم، رقم اولیهای پرداخت شده و ما به پشتوانه این هواپیما، تسهیلات را پرداخت میکنیم؛ پول بلیت این هواپیما برمیگردد و ما بخشی از این پول را در اختیار ایرانیها قرار میدهیم؛ هم ناوگانمان را بازسازی میکنیم هم سهم خودمان را از اقتصاد میگیریم».
آخوندی یادآور شد: «روش اجاره به شرط تملیک در جهان بسیار رایج است، اما در ایران اینگونه نبوده است. لازمه استفاده از لیزینگ این است که قرارداد رسمی بسته شود. لیزینگ باید شفاف باشد. وقتی ما توانستیم بعد از برجام قرارداد ببندیم پس همهچیز شفاف است. خیلیها درباره چگونگی تأمین این هزینه میپرسند. بله، ما توان چنین خرج عظیمی را نداشتیم اما شاهکار قضیه در این تدبیری است که اندیشیده شده و من مطمئن بودم دنیا به ما اعتماد میکند».
ایران میتواند اعتماد جهان را جلب کند
او تأکید کرد: «درست است که ٤٠ سال است بویینگ نخریدیم و در این سالها فقط دو ایرباس وارد کردیم اما ایران این موقعیت را دارد که اعتماد جهان را به خود جلب کند. ما دراینزمینه از منابع دولتی صفر دلار استفاده کردیم، همه از منابع شرکت بود ناشی از فهم ما از اقتصاد جهانی است». بر اساس این گزارش، آخوندی در پاسخ به اینکه یعنی ٩ میلیارد اختلافی که در هزینه مطرح میشود، ناشی از همین موضوع است، گفت: «بله اختلافها زیاد است».
او ادامه داد: «ما برای نوسازی فرودگاه و سیستم ناوبری ایران هزینه کردهایم. ما فضای آسمان ایران را نوسازی کردهایم و مسیر و راههای هوایی نوسازی شده است. سیستمهای راداری جدیدی آوردهایم که هم هواپیماهایی را که از آسمان ایران عبور میکنند هدایت میکنیم هم پروازهای خودمان را. اکنون ١٠٥٠ پرواز از آسمان ما عبور میکند ولی ما قابلیت دو هزار پرواز را داریم و باید خدمات بیشتری ارائه دهیم تا پروازهایمان بیشتر شود و با افزایش حق عبور بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم».
آخوندی در پاسخ به این سؤال ضیاء که برخی میگویند خوشحالی برای ورود ایرباس به ایران بیش از اندازه است، تصریح کرد: «این اتفاق آغاز نوسازی کل ناوگان هوایی کشور است و کار کوچکی نیست. بیش از دوبرابر ناوگان هوایی ایران برای آن برنامهریزی شده است. به نظر من این ناشی از یک تفکری است که در عدهای وجود دارد که نسبت به خودشان تردید دارند. ما اگر به ایران اعتقاد داشته باشیم، یک قرارداد رسمی بستهایم، چرا به این قرارداد عمل نشود؟ همه چیز در عالم سیاست ممکن است اما قرارداد رسمی ناشی از اعتقاد دو طرف به این فعالیت است».
از خودشان بپرسید!
وزیر راه در پاسخ به این سؤال ضیاء که چرا برخی رسانهها با شما بد هستند؟ گفت: «از خودشان بپرسید! من دوست دارم ایران آباد شود و فکر میکنم برای آبادانی ایران باید کارهای بزرگ کرد؛ نمیشود کارهای کوچک کرد. باید به مردم راست بگوییم نه دروغ. راستگفتن هم تبعاتی دارد».
آخوندی در پاسخ به اینکه از چه زمانی پیراهن یقهدیپلمات میپوشد، آیا خودش لباسها را میخرد یا برایش میدوزند؟ گفت: «من همهجور لباس میپوشم. خودم بیشتر خرید میکنم و گاهی هم برایم لباس میدوزند».
روابط فامیلی آخوندی
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال ضیاء که آیا شما به خاطر اینکه باجناق ناطقنوری هستید، وزیر دولت آقای هاشمی شدید، گفت: «ما جزء بچههای جهاد سازندگی بودیم که از اول انقلاب ایجاد شد. من عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم، آن موقع هیچ فامیلی نداشتم و مجرد بودم و هنوز باجناق آقای ناطقنوری نشده بودم».
آخوندی همچنین درباره تجربه یک سال قائممقامی سازمان صداوسیما بیان کرد: «ما در دولت که با آقای لاریجانی بودیم علقه ارتباطی بینمان برقرار شد. بعد از دولت در سال ٧٦ ایشان از من خواست قائممقامش باشم، یک سالی در صداوسیما بودم و بعد تصمیم گرفتم برای تحصیلات بینالمللی بروم و به خارج از کشور رفتم».
شاهکار صداوسیما
او درباره حواشیای که بر سر حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان برایش پیش آمد و اینکه چرا استعفا نداد و برخی میگفتند ناراحتی او تصنعی بود، تصریح کرد: «من اصلا آن صحبت را نکرده بودم و از شاهکارهای صداوسیما بود».
وزیر راه ادامه داد: «اما بعد فقط این پخش شد که من گفتم اینها بیمه هستند و ما پولشان را میدهیم. اینها جزء شاهکارهای صداوسیما هستند. من خودم صداوسیمایی هستم. خبری که مقدمه، متن و مؤخرهای دارد و در بخشی از آن من میگویم: از حیث رسیدگی به مصدومان هیچ جای نگرانی نیست، تمام بخشهایش را حذف کردند و فقط پخش شد هیچ جای نگرانی نیست. این سوءتفاهمی است که صداوسیما ایجاد کرد».
وزارتکردن بسیار سخت است
او با بیان اینکه شرایط بسیار سختی حاکم است، افزود: «وزارتکردن بسیار سخت است. وضعیت کشور گل و بلبل نیست. تنگنای اعتباری بسیار زیاد ازیکطرف قرار دارد و ازسویدیگر در کشوری با شکاف اجتماعی بزرگ هستیم که در آن هر مسئله کوچکی به سوءتفاهم بزرگ تبدیل میشود؛ وزارت کار سادهای نیست و همواره آمادگی داشتم که استعفا بدهم؛ اما بعد که استعفا پذیرفته نشد، تصمیم گرفتم قرص و محکم به کار خودم بپردازم. راه و شهرسازی از نظر تنوع مأموریت بزرگترین وزارتخانه ایران است و من تا وقتی که در این مسئولیت هستم باید شاداب و بااطمینان کار کنم».