اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
ادامه جیره‌بندی آب در حوضه مارون
در پی تداوم بحران در رودخانه مارون- جراحی، آب در این حوضه جیره‌بندی شده است. در نشستی که بتازگی برای مدیریت منابع آبی حوضه مارون برگزار شد، استاندارخوزستان به مدیران محلی 6شهرستان مسیر این رودخانه، جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق اخطار داد تا همه نوبت‌بندی را رعایت کنند؛ با گذشت حدود 10 روز از این دستور اما دبیر انجمن صنفی کشاورزی شادگان گفته است جیره‌بندی آب رعایت نشده و بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی این شهرستان آبیاری نشده‌اند.

هوشنگ مقامس فیه اظهارکرد: در نشست اخیر، قرار شد شهرستان‌های بالادست در برداشت آب مراعات کنند و سهمیه خود و پایین دستی‌ها را در نظر بگیرند اما دستور استاندار اجرا نشده است. وی با بیان اینکه سازمان آب و برق برای برداشت آب از رودخانه اعلام نوبت بندی کرده و 15 روز مهلت داده بود، افزود: در زمان تعیین شده برای آبیاری مزارع شادگان (که در انتهای حوضه مارون- جراحی قرار دارد) شاهد بودیم که شبکه‌های آبیاری بهبهان، رامشیر و جایزان در بالادست این رودخانه که زیرنظر سازمان آب و برق هستند، سهمیه آب ما را مصرف کردند و در نهایت آبی به شادگان نرسید. مقامس‌فیه اضافه‌کرد: آب و برق خوزستان تابستان گذشته در شادگان ممنوعیت کشت اعلام کرد و در مقابل وعده کرد که آب کشت پاییزه کشاورزان این شهرستان را تامین کند اما به وعده خود عمل نکرده است.

به گفته وی، کشاورزان بر اساس همین وعده‌ها زمین‌های خود را بذرکاری کرده و اکنون متحمل خسارت‌های سنگین شده‌اند.  دبیر انجمن صنفی کشاورزی شادگان همچنین از جهاد کشاورزی خوزستان انتقاد کرد و گفت: جهادکشاورزی فقط زمین‌هایی را جزو آمار این شهرستان اعلام می‌کند که قرارداد طرح محوری دارند و مدعی است که 12هزار هکتار زیرکشت رفته است، این درحالی‌است که 25هزار هکتار در این شهرستان زیرکشت رفته که 17هزار هکتار زراعت از آن، به علاوه 10هزار هکتار نخیلات در حوضه جراحی قرار دارد. وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی با ارائه آمارهای غیرواقعی باعث تضییع حقوق کشاورزان شده است به طور مثال متوسط تولید گندم در هکتار در این شهرستان 700 کیلوگرم در هکتار بوده که جهاد کشاورزی آن را 2.5 تن در هکتار اعلام کرده و این مساله باعث شده که بیمه به کشاورزان خسارتی پرداخت نکند.

معاون حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این باره گفت: به دلیل همزمان شدن نیاز آبی در حوضه مارون- جراحی، در آبرسانی به پایین دست این حوضه اختلال ایجاد شد. مصطفی شبه با اشاره به محدودیت منابع آب در حوضه مارون- جراحی اظهارکرد: اکنون که همه کشت‌ها نیاز به آب دارند، برای برداشت آب برنامه زمانبندی و نوبت بندی اعمال شده است. وی افزود: در این حوضه، 2 بازه شامل بهبهان تا پایین دست رامشیر و بازه دوم از این ایستگاه تا شادگان تعریف شده که بر اساس برنامه قرار بود ابتدا بازه دوم آبیاری شود و رهاسازی آب از سد مارون برای این منظور از 9 دی تا 22دی انجام شود. شبه اظهارکرد: زمین‌های زیر کشت شبکه بهبهان به دلیل سمپاشی نیاز به آبیاری داشت و برای برداشت آب اعمال فشار می‌کردند همچنین شبکه‌های رامشیر و جایزان نیز برداشت‌هایی داشته اند.

وی اضافه‌کرد: در طول حوضه هم زمانی نیاز آبی کشت گندم وجود داشت به همین دلیل بخشی از آبی که از سد رهاسازی شده بود، در طول مسیر مصرف شد و این مساله باعث شد آب مورد نیاز پایین دست در شادگان تامین نشود، البته برای جبران برداشت‌های بالادست، ناچار شدیم خروجی از سد مارون را از 60 مترمکعب (بر اساس برنامه) به 85 مترمکعب برثانیه برسانیم که در مارون بی سابقه است.

وی با تاکید بر همکاری مدیران برای مدیریت این حوضه تصریح کرد: مدیران محلی به تعهدات خود برای کنترل این حوضه به طور کامل عمل نکردند.گفتنی است، شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی قرار دارد و مردم این شهرستان که بیشتر آنها از تولیدکنندگان عمده محصولات در خوزستان به ویژه نخستین تولیدکننده خرما هستند، در سال‌های گذشته با تنش آبی روبه رو بوده اند.بر اساس گزارش‌های سازمان آب و برق خوزستان، بحران آبی در رودخانه‌های مارون- جراحی همچنان ادامه دارد و ورودی به سد مارون نسبت به سال‌های نرمال 45درصد کاهش یافته و آورد فعلی این رودخانه نیز کمتر از انتظار بوده است.

برچسب ها: کشاورزان ، حقوق
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار