اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
شاید روحانی در آغاز دولتش با خود گفته است، خدا رو شکر وقتی به قدرت رسیدم که هاشمی هست. او هست و در برابر مخالفان از من حمایت خواهد کرد.
مصطفی داننده- شاید روزی که حسن روحانی دولت را از محمود احمدی نژاد تحویل گرفت. تصور نمی‌کرد وقتی دولتش به پایان می‌رسد مهم‌ترین حامی خود بعد از مردم یعنی هاشمی رفسنجانی را از دست بدهد. از آن سو در آمریکا فردی به قدرت برسد که مهم‌ترین هدفش از بین بردن تمام تلاش‌های دولت یازدهم در زمینه پرونده هسته‌ای باشد.

شاید روحانی در آغاز دولتش با خود گفته است با یک توافق هسته‌ای با کشورهای 1+5 مشکلات کشور را حل می‌کنم. شاید او با خود گفته است برجام را با اوباما پیش می‌برم و مسیر را با دولت بعدی آمریکا که یک دموکرات و یا حداقل یک جمهوری‌خواه عاقل آن را تشکیل می‌‌دهد، ادامه دهد.

شاید روحانی در آغاز دولتش با خود گفته است، خدا رو شکر وقتی به قدرت رسیدم که هاشمی هست. او هست و در برابر مخالفان از من حمایت خواهد کرد. شاید او با خود گفته باشد هاشمی منبع تجربه در دولت‌داری است و من می‌توانم تجربیات او را با خود همراه کنم. او سدی است برای دولت من که تدبیر و امید نام دارد. 

آمدن ترامپ، رفتن هاشمی و مشکلات روحانی

تمام این شایدها و دلخوشی‌ها اما در نیمه دوم سال 95 برای روحانی به پایان رسید. درحالی که تمام دنیا از جمله حسن روحانی آماده به قدرت رسیدن هیلاری کلینتون بودند اما ناگهان مرد موطلایی آمریکا یعنی «ترامپ» به جای اوباما راهی کاخ سفید شد.

آمدن ترامپ باعث شد تا برجامی که حسن روحانی به زحمت به آن دست پیدا کرد در معرض خطر قرار بگیرد و رسما آژیر قرمز برای آن به صدا در بیاید. رفتار ترامپ در قبال برجام و صحبت‌ها او باعث شده است حتی دوستان اروپایی آمریکا نیز صدای اعتراض خود را بالا ببرند و احساس خطر کنند از مواضع ترامپ در قبال جهان.

صحبت‌های ترامپ را بخوانید تا متوجه نگرانی روحانی شوید:« به نظر من، این توافق یکی از بدترین توافق‌هایی است که تاکنون منعقد شده است. من فکر می‌کنم که این توافق یکی از ابلهانه‌ترین توافقاتی است که تاکنون دیده‌ام که براساس آن، 150 میلیارد دلار به چنین کشوری می‌دهید و یک میلیارد و 700 میلیون دلار نیز پول نقد به آن می‌دهید. آیا تا به حال یکصد میلیون دلار را به شکل اسکناس‌های 100 دلاری، یک‌جا دیده‌اید؟ یک میلیارد و 700 میلیون دلار پول نقد، زیاد است. این پول با هواپیما منتقل شد. این پول با چندین هواپیما منتقل شد. وای! یک میلیارد و 700 میلیون دلار! من نمی‌فهمم! فکر می‌کنم این پول در حساب‌های بانک های سوئیس است.»

روحانی برای مقابله با ترامپ احتیاج به یک مشاور بزرگ داشت. مشاوری که دیگر نیست. هاشمی می‌‍توانست کمک بزرگی به روحانی برای عصر ترامپ باشد. هاشمی تجربه سیاسی فراوانی به ویژه عرصه بین الملل داشت و می‌توانست تک‌های خوبی را برای پاتک‌های ترامپ علیه ایران طراحی کند. حالا او نیست و روحانی مانده است و یک ترامپ، ترامپی که برخی او را دیوانه خطاب می‌کنند.

ترامپ آمده است و هاشمی رفته است و این بدترین خبر برای روحانی بود. شاید به جرات بتوان گفت حسن روحانی سخت‌ترین روزهای خود بعد از انقلاب را تجربه می‌کند. روزهایی که قرار است به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم منجر شود. باید دید او چگونه می‌‎تواند این گردنه خطرناک را طی کند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار