اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۹۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
چندی پیش مطلبی در پایگاه خبری شوشان در خصوص ابهامات در رابطه با اداره اوقاف شوشتر مطرح گردید، که جوابیه آن اداره کل عیناً در زیر منتشر می گردد.
مدیر محترم پایگاه خبری شوشان
با سلام و احترام

پیرو مطلبی که در خصوص اداره شوشتر در تاریخ 21/10/95 در سایت شما منتشر شد لازم است مواردی را متذکر گردم:

1- چرا قیمت قبور زیاد است؟ و همچنین هزینه های دریافتی کجا و چگونه هزینه می شود؟

نحوه واگذاری و تعیین قیمت قبور در بقاع متبرکه طبق دستورالعمل سازمان اوقاف:

علاقه و ارادت قلبی مردم به خاندان اهل بیت پاک پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) و جایگاه رفیع امامزادگان بزرگوار و حرم شریف آنان، به منظور قرب و همجواری و بهره مندی مستمر از کرامات آنان باعث شده است مدفن خویش را در جوار مرقد این بزرگواران قرار دهند. لذا سازمان اوقاف به دلیل استقبال مردم از این هدف عالی بر این شده است که با ساماندهی و ایجاد وحدت رویه در نحوه واگذاری و تعیین قیمت قبور که تحت اشراف قانونی سازمان اوقاف بنا به 1- مصوب 2/10/1363 مجلس شورای اسلامی، 2- بند 2 «اداره امور اماکن مذهبی و اسلامی که ترتیب خاصی برای اداره آنها داده نشده است 3- بند «5» «انجام امور مربوط به گورستان های متروکه موقوفه ای متولی معین ندارد و اتخاذ تصمیم در مورد آنها». به عهده سازمان اوقاف قرار گرفته شده است. در نتیجه فرایند قیمت گذاری و واگذاری قبور در بقاع متبرکه به عهده کمیته واگذاری و قیمت گذاری قبور خواهد بود این کمیته شامل اعضاء ثابت (دایمی) که مشتمل بر: 1- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان (رییس کمیته)- 2- رییس اداره اوقاف شهرستان- 3- رییس اداره امور اوقافی (عضو) 4- رییس حراست استان (عضو) 5- کارشناس حقوقی اداره کل (عضو)
وظایف این کمیته این است که بر اساس دستور العمل سازمان مرکزی نسبت به قیمت گذاری قبور اقدام نماید .

2- نکته ابهام دیگری که مطرح شده است مبنی بر اینکه این هزینه ها کجا صرف می گردد.

از زمان تصدی نماینده محترم ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی که به حق  می توان یکی از ارزنده ترین و شایسته ترین خدمات ایشان را ایجاد سامانه موقوفات و بقاع متبرکه دانست با حرکت جهادی که در چند سال اخیر در سازمان اوقاف صورت گرفته و ایجاد این سامانه تمامی مبالغ دریافتی از قبور، نذورات، موقوفات، بقاع متبرکه همگی به روشنی در سامانه ثبت و ضبط می گردد و مشخص هست که تمامی این مبالغ در کجاها هزینه می گردد و از جمله مباحث فرهنگی، عمرانی، مدیریتی خود هر بقعه و حساب مربوطه مشخص می باشد. لذا جای هیچ گونه شبهه ای در این راستا نمی باشد.

ضمناً در کمیته قبور شهرستان شوشتر در ابتدای سال جاری، با توجه به وضعیت مالی مردم و سایر ملاحظات مقرر شد هیچگونه افزایش قیمتی در قبور مقام صاحب صورت نگیرد که با این حساب قیمت های سال جاری همان قیمت های سال 94 می باشد.

در خصوص اینکه انتصاب آقای میثم نودهی به سرپرستی اداره شهرستان شوشتر ایشان با سابقه درخشان که در اوقاف دارند و تحصیلات عالیه و همچنین حضور 15 ساله در سازمان اوقاف و دارای سمت های مختلف از جمله 1- سرپرست معاونت سابق بقاع و اماکن متبرکه استان، 2- مدیریت اداره اوقاف شهرستان خرمشهر و شادگان 3- جانشین معاونت فرهنگی و اجتماعی استان 4- کارشناس مسئول معاونت فرهنگی 5- دبیر کمیسیون، ساماندهی قبور بقاع و اماکن متبرکه 6- عضو کمیسیون تایید صلاحیت هیات های امنای موقوفات و بقاع متبرکه 7- مشاور جوان مدیرکل 8- عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر اوقاف استان می باشند. و همچنین طبق هماهنگی هایی که از قبل صورت گرفته است مراسم تودیع و معارفه ایشان نیز در فرمانداری محترم این شهرستان با حضور شخص فرماندار محترم و همچنین دیداری با نماینده محترم این شهرستان در این خصوص بوده است.

در پایان باید عملکرد افراد را دید نه اینکه زود قضاوت نمود مطمئناً عملکرد ایشان در سمت های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی های مختلف که توسط واحدهای مختلف است این کار انجام و هماهنگی ها صورت گرفته و سپس این انتصاب انجام شده است . ضمنا این اداره کل نیز همانند سایر ادارات وظیفه دارد از نیروهای درون سازمانی خود بر اساس قابلیت های ایشان استفاده نماید .

- در خصوص بقعه متبرکه سید محمد بازار و عبداله بانو جز مکان های گردشگری می باشد و سازمان میراث اجازه مرمت و بازسازی نداده و تا به حال مکاتبات زیادی در این خصوص انجام شده است. ضمن اینکه این اداره کل در خصوص بقعه متبرکه عبدالله بانو پیگیر جذب اعتبارات درون سازمانی نیز هست .

- در خصوص بقعه متبرکه شیخ شوشتری نیز این بقعه متبرکه زیرنظر اوقاف نمی باشد.

در خصوص آقای علی پور:

با توجه به اینکه ایشان سمت معاونت توسعه اداره کل را دارند، از ابتدا هم قرار بر این بود که بعنوان سرپرست تنها چهار ماه در این پست باشند که با توجه به مشکلات این اداره کل ، ایشان بیش از 5 ماه این پست را اداره کرده ، همانگونه که ابلاغ آقای نودهی هم چهار ماهه صادر شده و پس از این دوره شاید تصمیم دیگری اتخاذ گردد.

در پایان ذکر این نکته لازم است که اداره اوقاف و امور خیریه با اینکه وظیفه ذاتی نسبت به فعالیت های فرهنگی ندارد، لکن در سالهای اخیر بسیاری از فعالیت های فرهنگی- قرآنی سطح شهرستان را انجام داده، از جمله: طرح حفظ قرآن کریم، برپائی ویژه برنامه های آرامش بهاری، یاس نبوی، بصیرت عاشورایی، برپایی موکب اربعین در مرز چذابه و...  همچنین در مقام صاحب الزمان (عج) برنامه ی شب نیمه شعبان با تلاش اداره اوقاف و البته همکاری سایر دستگاهها صورت می پذیرد همانند مراسم بیرق زنان شب اول محرم در بقعه متبرکه امامزاده عبداله (ع).

روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
comment
0
0
comment سلام به شما زحمت کشان
comment
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
comment
0
0
comment اقای واقعا در مقام صاحب ۲۵ میلیون تومان وجدان داشته باشید
comment
کوره پزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
comment
0
0
comment سلام اولا قیمت قبر در شوشتر زیاد از حد گران است بطوری که از مرکز استان هم گرانتر است و حتی با توجه به اطلاع کاملی که دارم نسبت به استان های همجوار هم گران است دوما چرا اداره اوقاف شوشتر شماره حسابی ندارد تا مردم به آن حساب بابت قبر پول واریز کنند تا به [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار