اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۰۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
دو هنرستان فنی شهدا و هنرستان کشاورزی نباید از بدنه آموزش و پرورش جدا شود/ استاندار خوزستان و نمایندگان اهواز مانع از واگذاری شوند/ بلاتکلیفی دانش آموزان فنی حرفه ای با الحاق هنرستان های کشاورزی و شهدا به وزارت علوم


شوشان: در حالی که خوزستان با کمبود فضاهای آموزشی به ویژه در بخش فنی و حرفه ای مواجه است، قرار است که هنرستان های شهدا و کشاورزی - که دو هنرستان قدیمی آموزش و پرورش خوزستان هستند و پوشش تحصیلی 54 درصد دانش آموزان علاقمند به حوزه فنی و حرفه ای را انجام می دهند - به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری واگذار شود. این تصمیم  در حالی است که وزارت علوم از فضاهای دانشگاهی زیادی بهره مند می باشد و جدایی این هنرستان ها از بدنه آموزش و پرورش خوزستان و الحاق آنها به وزارت علوم به دانش آموزان رشته های مهارتی در خوزستان آسیبی جدی وارد می کند.

در همین زمینه معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در گفتگو با شوشان با انتقاد از واگذاری این دو هنرستان که در ناحیه سه اهواز واقع هستند، به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ، گفت: هنرستان فنی شهدا در حال حاضر حدود 550 هنرجو دارد و هفت رشته فنی در خوزستان را تحت پوشش قرار می دهد که برخی از این رشته ها نظیر رشته متالوژی در سطح استان، فقط در این هنرستان تدریس می شود و به لحاظ آماری نیز 54 درصد دانش آموزان پسر در این دو هنرستان مشغول تحصیل هستند. 

به گزارش شوشان، کمایی با اظهار اینکه اگر این دو هنرستان واگذار شوند ما نمی دانیم که تکلیف 54 درصد هنرآموزان این هنرستان ها چه می شود و چه سرنوشتی پیدا می کنند، گفت: هنرستان کشاوزی نیز با 120 دانش آموز تنها هنرستان کشاورزی اهواز است که دیپلمه های کشاورزی را به جامعه تحویل می دهد و چهار ناحیه اهواز ،کارون، باوی ، حمیدیه و روستاهای اطراف را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود:  همواره تلاش شده که این هنرستان سرپا نگه داشته شود و از مسئولین می خواهیم در راستای کیفی بخشی به این هنرستان ها و نگهداری این فضاهای آموزشی برای دانش آموزان، به آموزش و پرورش کمک کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان فعالیت هنرستان کشاورزی را در راستای تحقق بخشی از اهداف طرح 550 هزار هکتاری مصوب سفر مقام معظم رهبری به خوزستان عنوان کرد و بیان کرد: ما موظف هستیم نیروهای ماهری در حوزه کشاورزی و در راستای اعتلای این صنعت در استان تربیت کنیم تا از این افراد برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان بهره گرفته شود و فعالیت های هنرستان کشاورزی در راه تحقق این وظایف است.

وی با اظهار اینکه قدمت هنرستان شهدا به سال 1328 و هنرستان کشاوزی به سال 1326 برمی گردد، افزود: در سال 1375 بر اساس برنامه ای که برای حوزه آموزش و پرورش در بخش فنی حرفه ای در نظر گرفته شده بود، آموزش های فنی حرفه ای به شکل پیوسته ی 5 ساله طراحی شدند و مقرر شد که سه سال از این آموزش ها در آموزش و پرورش به مرحله اجرا درآید و دو سال آن نیز در آموزشکده های فنی سپری شود،سپس دانش آموزان به عنوان تکنسین در حوزه مهارتی فارغ التحصیل شوند.

کمایی ادامه داد: آن موقع آموزشکده های فنی زیر نظر مجموعه آموزش و پرورش اداره می شدند، اما با تصویب ماده 23 برنامه پنجم توسعه درهیات دولت ، آموزشکده های فنی از بدنه آموزش و پرورش جدا شدند و به وزارت علوم واگذار شدند که بر اساس این مصوبه سه آموزشکده ی مستقل دخترانه پردیس، دزفول و آموزشکده پسرانه شهیدچمران اهواز در استان خوزستان به وزارت علوم تحویل داده شد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه آموزش و پرورش ماده 23 برنامه پنجم توسعه را قبول دارد، توضیح داد: مطابق این قانون قرار بر واگذاری آموزشکده های مستقل بوده، که قبلا تحویل داده شدند اما وزارت علوم عنوان می کند که تمامی این آموزشکده ها باید به وزارت علوم واگذار شوند. اما مجموعه آموزش و پرورش خوزستان بر این باور هستند که به دلیل کمبود فضاهای آموزشی، دو هنرستان فنی شهدا و هنرستان کشاورزی نباید از بدنه آموزش و پرورش جدا شود و هم اکنون واگذاری آنها مورد اختلاف حقوقی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم واقع شده است . 

کمایی گفت: آموزشکده های فنی و هنرستان های فنی مکمل هستند و اگر هنرستان های ما از نظر کمی و کیفی با ضعف مواجه شوند، به آموزشکده های فنی آسیبی جدی وارد می شود. از سوی دیگر استان خوزستان به شدت دچار کمبود فضای آموزشی ،تجهیزات و نیروی انسانی بخصوص در فنی حرفه ای است و اگر این دو هنرستان از مجموعه آموزش و پرورش جدا شوند، خسارت های زیادی به حوزه فنی حرفه ای در خوزستان وارد می شود.

کمایی گفت: در برنامه توسعه یک برنامه تکلیفی نیز برای آموزش و پرورش تعریف شده است و آموزش و پرورش موظف است تا 46 درصد از دانش آموزان را در حوزه مهارتی سازمان دهی کند اما با به علت کمبود فضا در خوزستان، تا الان فقط 36 درصد از دانش آموزان در این حوزه سازمان دهی شده اند و در حال حاضر 10 درصد از برنامه تکلیفی توسعه در این خصوص عقب هستیم و اگر این دو هنرستان نیز از دست دهیم، این عقب ماندگی بیشتر می شود.

معاون آموزش متوسطه خوزستان خاطر نشان کرد: هنرستان شهدا در عین حال 85 شهید دانش آموز را که برای حفظ میهن اسلامی در جبهه ها جنگیدند، تقدیم نظام مقدس اسلامی کرده است و این مکان آموزشی برای پاسداشت این ارزش ها باید ماندگار بماند و از نظر احساسی نیز این واگذاری درست نیست چون همه ساله در این هنرستان یادمان شهدا برگزار می شود و به نظر می رسد جدا کردن این هنرستان از پیکره آموزشی از نظر عاطفی برای خانواده های شهدا که هر سال یادمان فرزندان شهید خود را در این هنرستان برگزار می کنند، ضربه سختی است. ما تقاضا داریم این هنرستان همچنان به عنوان هنرستان فنی شهدا برای آموزش و پرورش خوزستان باقی بماند تا از خدمات فنی آن برای هنرجویان بهره مند شویم.

کمایی در عین حال با تاکید بر تقویت آموزشکده ها در خوزستان، تصریح کرد: آموزش و پرورش خوزستان امکان جایگزینی این هنرستانها را با فضاهای آموزشی دیگری ندارد اما وزارت علوم از این امکان برخوردار است و میتواند از فضاهای دانشگاهی استفاده کند.

وی گفت: ما از مسئولین می خواهیم به تقویت آموزشکده ها نیز در خوزستان کمک کنند اما نه به قیمت از دست دادن هنرستان های موجود در آموزش و پرورش! و پیشنهاد مشخص ما این است که آموزشکده فنی کشاورزی به ملاثانی که از فضا و امکانات بسیار مناسبی برای این آموزشکده برخوردار است، منتقل شود و آموزشکده فنی نیز می تواند به آموزشکده فنی چمران انتقال یابد و یا اینکه زمینی برای این آموزشکده از سوی مسئولین استان در نظر گرفته شود تا دانشجویان این دانشکده صاحب یک فضای دانشگاهی شوند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
یار نامهربان
|
-
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
comment
0
0
comment جمشید خان سرچشمه تقویت این فرایند نامبارک، از درون حوزه تحت پوششتان نشأت می گیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار