شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
چند اپیزود از بحران اخیر در خوزستان
آنچه بیش از پیش سبب ساز تشدید بحران شد ، عدم اطلاع رسانی بموقع و صحیح از سوی ستاد مدیریت بحران استان بود. فقدان اطلاع رسانی سریع ، صحیح و بموقع بیش از پیش نماینگر بود.


اول 

شوشان: بحران امروز خوزستان بویژه اهواز ، محصول سالیان سال بی تفاوتی نسبت به این استان است ؛ بی تفاوتی هایی که منجر به شکل گیری ریزگردها ، قطع شبکه آب و خرابی خطوط برق در استان شده است. در بحران امروز خوزستان ، یک مجموعه مدیریتی در استان مقصرند ؛ از شرکت برق گرفته تا آب و فاضلاب و مدیریت بحران خوزستان و همچنین متولیان مقابله با ریزگردها. فرسودگی شبکه های برق و همچنین عدم بهسازی سیستم های تصفیه آب منجر به بحرانی شد که امروز در یک بی نظمی ِ همه گیر ، بیش از پیش نمایان شد و عدم اطلاع رسانی شفاف و سریع نیز سبب ساز تشدید بحرانی گردید که هنوز ادامه دارد.

دوم 

سهم هر یک از ادارات و نهادها در شکل گیری بحران ، مطلبی مفصل و نقدی جامع می خواهد ؛ اینکه چرا شبکه برق خوزستان با اندک باران و ریزگردها فرو می پاشد و اینکه چرا سیستم های تصفیه آب اهواز بهسازی نشده تا در یک بحران ، جوابگو باشد و از همه مهمتر ، اینکه چرا هنوز اندر خم مقابله با ریزگردها مانده ایم و عمل مسئولین در حد حرف باقی مانده و... مطالب مفصلی می طلبد که لازم است همه رسانه ها به آن بپردازند.

سوم 

فقدان اطلاع رسانی سریع ، صحیح و بموقع ، در بحران اخیر خوزستان بیش از پیش نماینگر بود. با قبول همه ضعف ها و انتقادات به متولیان برق و آب در سهل انگاری ها و یا کم کاری ها برای بهسازی تجهیزات ، آنچه بیش از پیش سبب ساز تشدید بحران شد ، عدم اطلاع رسانی بموقع و صحیح بود.

چهارم

ستاد مدیریت بحران در هر استانی ، مسئول مستقیم هشدارها در برابر حوادث طبیعی همچون سیل ، زلزله ، ریزگردها و ... است و بر طبق آنچه در وظایف آن آمده ، اعلام رسمی چنین هشدارهایی و اطلاع رسانی در مواقع بحرانی در هر حالتی صرفا از کانال مدیریت بحران باید صورت گیرد نه دیگر نهادها .

پنجم

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اخیرا در مصاحبه ای گفته است که "قطعی گسترده برق در ساعت 5 صبح شنبه باعث شد که زمان لازم را برای اطلاع رسانی در اختیار نداشته باشیم به همین دلیل نتوانستیم که به موقع اطلاع رسانی کنیم" . در عصری که عصر "سلطه ارتباطات و ابزارهای رسانه ای" است و فارغ از رسانه های مکتوب و تنها به یاری اینترنت و شبکه های مجازی می توان به سهولت اطلاع رسانی گسترده ای در هر زمان و شرایط انجام داد ، شنیدن این سخن از زبان مدیرکل مدیریت بحران خوزستان مبنی بر "نبود زمان لازم برای اطلاع رسانی جهت تعطیلی مدارس" ، قابل پذیرش نیست.   

ششم

ستاد مدیریت بحران ، باید در مواجهه با هر بحرانی و در هر شرایطی مجهز و آموزش های لازم را دیده باشد. اینکه بحران قطعی برق در ساعت پنج صبح رخ داده ، دلیلی بر این نمی شود که در همان زمان برای اعلام تعطیلی مدارس اطلاع رسانی نشود تا جلوی تشدید بحران گرفته شود. سایت استانداری ، شبکه های مجازی ، سیستم پیامکی و همچنین صدا و سیما خوزستان برای اعلام سریع تعطیلی مدارس قبل از رفتن دانش آموزان ، می توانستند نقش اصلی را در اطلاع رسانی ایفا نمایند که متاسفانه چنین نشد و اولین خبر رسمی تعطیلی مدارس تقریبا 10 صبح بر سایت استانداری قرار گرفت.

هفتم

ربط دادن بحران و تشدید بحران خوزستان به سفر استاندار خوزستان به لهستان ، غیرمنصفانه است. مگر در نبود استاندار نباید تصمیمات بموقع و صحیح گرفته شود؟ مگر در ستاد مدیریت بحران برای اعلام تعطیلی مدارس ، استاندار باید شخصا و راسا حضور داشته باشد؟ شاید حضور هیاتی گسترده از مدیران دولتی در لهستان از منظر اقتصادی و دستاوردها قابل نقد باشد اما ربط دادن بحران امروز استان به سفر استاندار ، نه تنها ره به خطا رفتن است بلکه ذهن ها را از مقصران اصلی ماجرا دور می کند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
comment
0
0
comment ستاد بحران خوزستان ديندا ماله....
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار