شوشان / داود سالمی

"> شبکه اجتماعی تویتر و فیس بوک
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۱

شوشان / داود سالمی

در مطلب گذشته نقش شبکه های اجتماعی در جنگ سایبری را شرح دادم در ادامه ی قسمت یازدهم این مطلب دو شبکه اجتماعی تویتر ، فیس بوک و تکنیک های عملیات روانی – تبلیغی در فضای سایبر را به اختصار ارائه مینمایم.

در حال حاضر شبکه های بسیاری مشغول فعالیت هستند که از جمله مهمترین آنها میتوان به شبکه تویتر (Twotter) ، مای اسپیس (My Space) ، فیس بوک (Face Book) اورکات ( Orkut) ، فرند فید ( friend fild) ، فلیکستر ( Flixster) ، همکلاسی ( Class mate) و ... اشاره کرد.

دو شبکه اجتماعی «تویتر » و «فیس بوک » در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در قبال مسایل ایران بسیارفعال بوده و با حمایت عینی دولت آمریکا به محملی برای رواج شایعه و جنگ سایبری علیه نظام تبدیل شدند.

عملکرد تویتر به صورت یک وبلاگ سازمان دهندگان اعتراضات برای تهیج و هماهنگی با اعضاء و هوادارانشان برای شایعه سازی و اغتشاش قرار گرفت .

بدین ترتیب «تویتر » و درکنار آن «فیس بوک » نقش بی سیم و شبکه ارتباطی نیروهای اپوزسیون را بازی کردند ، به طوری که در کنار حرکت این سایت ها شاهد فشار دستگاه حکومتی آمریکا بر تویتر بودیم که حتی تعمیرات ماهیانه خود را انجام ندهند .

پر رنگ سازی شبهه تقلب در انتخابات ، ماجرای برخی کشته های تقلبی و طراحی و انتشار بسیاری از شعارهای رادیکال توسط این شبکه های اجتماعی انجام می شد.

نقش این شبکه های اجتماعی و بویژه «تویتر » در حوادث پس از انتخابات به گونه ای بود که وزیر امور خارجه آمریکا از تلاش های کشورش برای اطمینان از دسترسی معترضان ایرانی به این شبکه دفاع کرد.

دراوج ناآرامی های در ایران به طور میانگین در هر ساعت بیش از 220 هزار مطلب از سوی کاربران در داخل یا خارج از کشور روی این شبکه قرار میگرفت . این سایت البته در روز جمعه 27 آذرماه توسط یک گروه هکری موسوم به «ارتش سایبری ایرانیان » هک شد .

اگرچه هک نمادین این سایت می تواند یک پاتک خوب برای شروع حمله علیه این جریان باشد ، اما باید در نظر داشت که نمیتوان صرفاً با هک یا فیلترینگ ، آثار این گونه جنگ سایبری را کاهش داد . بلکه ورود سازمان یافته به این شبکه های اجتماعی توسط افسران جوان عرصه مبارزه با جنگ سایبری و تولید و انتشار اطلاعات مبتنی بر حقایق و بصیرت سیاسی از راهکار های مبارزه مؤثر در این عرصه است .

تکنیک های عملیات روانی – تبلیغی در فضای سایبر

با توجه به مختصات فضای سایبر ، اینترنت و رسانه های ماهواره ای از مهمترین زمینه هایی هستند که عملیات یا جنگ روانی ، از طریق آن دو صورت می پذیرد . طبیعتاً این جنگ نیز همانند سایر جنگ های دارای تاکتیک ها و تکنیک هایی است که دراین مجال به آنها خواهیم پرداخت.

برخی معنای جنگ روانی را به فعالیت هایی که به صورت مشخص در قلمرو صلاحیت نیروهای مسلح قرارد دارد ، محدود می کنند . برخی دیگر بر این باورند که جنگ روانی عبارت از مجموعه اقدامات یک کشور است که برای اثر گذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و ملت ها در جهتی مطلوب برده میشوند . صاحبنظران پذیرفته اند که مفهوم اساسی جنگ روانی عبارت از دست کاری عقاید ، از طریق به کارگیری یک یا چند رسانه ارتباطی و به بیان دیگر ناتوان کردن دشمن برای عمل و عکس العمل است.

برای جنگ روانی انواعی نیز بر شمرده اند که از جمله مهمترین آنها میتوان به جنگ روانی استراتژیک ، جنگ روانی تاکتیکی و جنگ روانی تحکیمی یا تثبیتی اشاره کرد . همچنین مردم و افکار عمومی ، احزاب و گروه های سیاسی ، سیاستمداران ، نهاد ها و سازمان های غیر دولتی ، دولت ها و سازمان های بین المللی از جمله نشانگاه های جنگ روانی می باشند.

ادامه ی مطلب جنگ روانی – تبلیغی درفضای سایبر را در قسمت بعدی ارائه مینمایم .

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار