نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه اسلامی هويت خود را از دين باوران دارد و آنچه سيد نعمت‌الله را ماندگار كرده فهم صحيح و سلوك مبتنی بر اين فهم است.

"> فهم صحيح دين و سلوك مبتنی بر آن، رمز ماندگاری علامه نعمت‌الله جزايري
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه اسلامی هويت خود را از دين باوران دارد و آنچه سيد نعمت‌الله را ماندگار كرده فهم صحيح و سلوك مبتنی بر اين فهم است.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن ابوترابی فرد در همايش محدث كبير سيد نعمت‌الله جزايری كه امروز پنجشنبه (10 اسفندماه) در تالار رسالت شهرستان شوشتر در حال برگزاري است، با بيان اينكه حدود شش هزار طلبه مدرسه اهل بيت(ع) در چهل مدرسه علميه استان خوزستان تحصيل می‌كنند، اظهار كرد: در آسمان پر ستاره ايران، آسمان خوزستان پرستاره‌تر است. امروز مكتب تشييع و انقلاب اسلامی همه سرمايه خود را از فقاهت بالنده خردورز و مبتنی بر اصول و مبانی دينی دارد.

وي با بيان اينكه بنيان‌گذاران اين تفكر و افرادی كه اين انديشه را به بلوغ رسانيده‌اند از اين خطه برخاسته‌اند، ادامه داد: چهره نامدار اصول مكتب تشييع، شيخ وحيد بهبهانی كه از خرد و منطق برای فهم متون دينی استفاده كرد از اين خطه برخاست. خاتم فقها و مجتهدين شيخ انصاری كه امروز فقها بر سر غرفه او نشستند نيز از اين خطه است.

ابوترابی با اشاره به نقش علامه بزرگ سيد نعمت‌الله جزايری در شكل‌گيری اين مدرسه افزود: سيد نعمت‌الله از 10 سالگی تا پايان عمر قلم زد، انديشيد و با شخصيت‌های تراز اول علمی مانوس بود. او راه فهم درست دين و دريافت معارف را به جوانان اين ديار آموخت.

وی با اشاره به تلاش‌های علمی سيد نعمت‌الله جزايری اظهار كرد: قطعا علامه سيد نعمت‌الله مسير اين حركت و درخشش ستارگان را در خوزستان هموار نموده است. خداوند در قرآن جامعه اسلامی را برای ساماندهی دو حركت انسان ساز در پاسداری از حريم اسلام امر فرموده است؛ اول حركت به جبهه‌های جنگ برای دفاع از جغرافيای اسلام و رسالت ديگر پاسداری از حريم تفكر انديشه و باور است. اين كار با حضور در مدرسه فقها با فهم درست آن قابل انجام است و علامه جزايری اين ماموريت دينی را به عهده گرفت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آيه 122 سوره توبه تصريح كرد: از اين دارالمومنين خوزستان نباید تنها چند نفری به اهواز و قم عظيمت كنند و معارف دينی را فرا بگيرند، بلكه بايد سيل خروشانی از جوانان با استعداد برای فهم دين حركت كنند؛ اينكار می‌تواند هويت دينی جامعه را حفظ كنند.

ابوترابی با بيان اينكه فقه، يك فهم برتر و مبتنی بر كار و تلاش علمي‌ است، گفت: فقها مشعل‌هاي پرفروغ فرا روی جامعه بودند، زيرا دريافت صحيح مبتنی بر اصول و برهان از دين داشتند. انذار رسالت يك انسان عالم عامل است. عالم به تنهايی نمی‌تواند منذر باشد، بلكه كسی می‌تواند اين نقش را بر عهده گيرد كه تحت تاثير انذار پيامبر قرار گرفته باشد.

وی خاطرنشان كرد:‌ اين ديار مرهون عمل فقهاست نه دانش تهی از عمل. برخی با وجودشان سخن می‌گويند و با عمل جامعه را هدايت می‌كنند، پس هر سرمايه‌ای در اختيار داريم دستاورد تلاش فقهاست. جامعه اسلامی هويت خود را از دين باوران دارد و آنچه سيد نعمت‌الله را ماندگار كرده است فهم درست و سلوك مبتنی بر اين فهم است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اميد است خوزستان با الهام از اين ستارگان پر فروغ در اين جايگاه هميشه بدرخشد؛ هم خوزستان را نورانی كند و هم ايران را روشن‌سازد.

ابوترابی خطاب به طلاب و حاضرين در همايش بيان كرد: تمام توجه خود را به تقويت حوزه‌های علميه معطوف سازيد. طلاب با تحصيل دين و تهذيب نفس، مدرسان با تلاش هميشگی، مردم با حمايت از آنها و جوانان با ورود به اين مجموعه علمی اين نهضت را ادامه دهند تا جامعه ما را از آسيب‌ها مصون نگه‌ دارند. دين‌داری در جامعه باید تقويت شود و دين فقط به وسيله دين‌داران عامل به دين تقويت می‌شود و اگر كاستی وجود دارد بايد به نقد خويش بپردازيم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار