اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
یکی از معضلات گریبان‌گیر اقتصاد ایران، موضوع بدهی‌ها و مطالبات دولتی است. در ایران نسبت بدهی‌های دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در قیاس با دیگر کشورها و اقتصادهای برتر جهان عدد قابل توجهی بشمار نمی آید و براساس اعلام منابع رسمی  در حدود 30 تا 50 درصد است. اما معضل اقتصاد ایران در رابطه با بدهی‌های دولتی مشخص نبودن میزان دقیق بدهی های دولت و ترکیب آن است. 

معضلی که موجب کندی  در باز پرداخت بدهی‌ها و تعمیق کمبود نقدینگی در اقتصاد می‌شود. بدین منظور از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، دفتر مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد شد تا تصویر شفافی از میزان بدهی‌ها و مطالبات دولتی ایجاد شود . به طور حتم با حضور چنین اقداماتی امکان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی به خودی خود به وجود می آید. از این‌رو به گفت‌وگو با قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی نشستیم و نظرات وی را در این باره جویا شدیم.

 راه اندازی سامانه مدیریت بدهی های دولت تا چه میزان در جهت شفاف سازی مطالبات و بدهی های دولتی اثرگذار است؟

 باید توجه داشته باشیم که مردم ایران تشنه شفاف سازی هستند و علاقه مند هستند از کم و کیف عملکرد دولت باخبر باشند. مطمئناً اگر این سامانه به درستی به وظایف خود عمل کند همه مردم و نخبگان جامعه از اجرای صحیح این طرح راضی خواهند بود. مردم می خواهند بدانند که بودجه دولت در چه قسمت هایی متمرکز است. متاسفانه عدم شفافیت در حوزه های مختلف یکی از ایرادات وارد به دولت ها بوده است و امیدوارم اجرای این سامانه گامی در جهت شفافیت هرچه بیشتر عملکرد دولت باشد.

ویژگی های اصلی این طرح از نظر شما چیست؟

 راه اندازی این سامانه امکان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی هرچه بیشتر را به دولت خواهد داد. از طرف دیگر کشور از بند بوروکراسی و کاغذبازی های مرسوم خلاص می شود زیراحذف فیزیکی اطلاعات یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح است.

 اجرای این طرح با چالش هایی هم روبرو است، شما برای رفع این مشکلات چه پیشنهادی دارید؟
 ما هر کاری را بخواهیم شروع کنیم با مشکلاتی مواجه می شویم. معمولاً ضعف اجرای هر کاری پس از اجرای آن مشخص می شود. اگر دولت برای شفاف سازی عزم خود را جزم کرده باشد همه مشکلات با گذشت زمان و سعه صدر حل و فصل می شود. اگر دولت بتواند فرهنگ سازی لازم را در دستگاه ها و در بین مردم بوجود آورد، شک نکنید که مقاومت ها در برابر طرح شکسته خواهد شد و ما یک گام دیگر به پیشرفت نزدیک خواهیم شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار