اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
محمد مدرسی

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی اهواز آلوده ترین شهر جهان با منشا ریزگردی است.غلظت آلاینده های معلق در هوا 30 برابر حد مجاز است .همچنین بر اساس گزارش سازمان محیط زیست ایران نیز اهواز آلوده ترین شهر ایران است.معظلی به نام ریزگردها در یک دهه اخیر کیفیت زندگی ساکنین این شهر و استان را کاهش داده است .از جانوران و گیاهان گرفته و اکنون نوبت به  جمادات هم رسیده است( خروج از مدار برق استان خوزستان در روزهای اخیر بر اثر تاثیر مخرب ریزگردها بر مقره های پست برق ها نمونه بارزی از تاثیر ریزگردها بر جمادات و اشیای دیگر است). این آلودگی علاوه بر تاثیرات مخرب زیست محیطی موجب گسترش بیماری های مختلف ریوی نظیر آسم ،تنگی نفس ،بیماری های پوستی و سرطانی شده و خواهد شد و هم اکنون شهروندان زیادی را در بستر بیماری قرار داده است .تعطیلی مدارس و ادارات بعنوان اقدامی کوتاه مدت و آنی در جهت جلوگیری از رفت و آمد و دوری از آلودگی است.هر چند این اقدام یکی از راههای جلوگیری است اما ریزگردها و ذرات معلق در هوا از هر منفذی وارد محیط و منازل و محل زندگی گردیده و تاثیرات بیماری زای خود را خواهند گذاشت.

در روزهای اخیر که اوج بحران ریزگردها را در استان خوزستان و بخصوص شهر اهواز رخ داده است و  در اثر آن برق ،آب و  تلفن نیز قطع شده است و مشکلات ناشی از این پدیده ،زندگی را برای مردم به جهنمی تبدیل کرده ،خدمات اورژانسی خاصی از طرف سازمانهایی  نظیر بیمارستان های دولتی و خصوصی و مراکز بهداشتی و هلال احمر در جهت« خدمت ویژه در شرایط بحرانی » به مردم شاهد نبودیم و حتی دریغ از توزیع ماسک رایگان در بین شهروندان تا چه رسد به دیگر خدمات .

در یک دهه اخیر که پدیده ریزگردها استان خوزستان و زندگی در آن را برای همه در معرض خطر قرار داده است و تاکنون نیز خسارتهای زیانباری به سلامت شهروندان و نیز به زیر ساخت های استان وارد کرده است متاسفانه توجه  خاصی در جهت جلوگیری از آن نشده است.بطوریکه به گفته مدیرکل  محیط زیست خوزستان 90 در صد بودجه تخصیصی به ریزگردها در سالهای اخیر محقق نمی شد !

هر چند انتظار می رفت در جهت مهار این بحران اقدامات عملی ویژه ،حمایت ها و خدماتی به شهروندان خوزستانی نظیر آموزش شهروندان جهت مقابله با این پدیده ،درمان بیماران مبتلا ناشی از این پدیده  ،اکیپ های سیار در سطح خیابانها و مکان های پررفت و آمد انجام شود اما آنچه از سازمانهای بهداشتی و ...شنیده شد صرفا توصیه به مراجعه به بیمارستان های دولتی و تماس با اورژانس  115 بوده است که درروزهای عادی نیز در دسترس بودند. این خدمات در شرایط بحران فعلی کافی نبوده است و این کم توجهی موجبات نارضایتی شدید شهروندان را فراهم کرده است. برای اثبا ت این ادعا ضرورت دارد گزارشگران صداو سیما ،روزنامه ها و پایگاه های خبری اطلاع رسانی و... به میان شهروندان رفته و میزان رضایت آنان در اراِئه خدمات به آنان در شرایط بحرانی را بررسی نمایند.

انتظار می رود مسئولان امر در زمان وقوع این پدیده و مهمان ناخوانده آمادگی لازم را در جهت ارائه خدمات ویژه نظیر آموزش ،توزیع ماسک رایگان، درمان رایگان و ایجاد اکییپ های سیار بهداشتی و درمانی در سطح شهرها و مراکز پر رفت و آمد داشته و مزایای دیگری نیز پرداخت فوق العاده ناشی از بدی آب و هوا (ریزگردها )و پاداش های دیگر در نظر گرفته و به شهروندان خوزستانی ارائه دهند .
چنانچه توجه و اراده لازم برای خدمت رسانی ویژه برای ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی برای ساکنین خوزستان در نظر گرفته نشود همانطور که خوزستان رتبه اول مهاجرت در ایران را دارد مردم برای سلامت خویش فرار را بر قرار ترجیح داده  بطوریکه حتی یک خانوار از مناطق دیگر ایران برای زندگی به خوزستان  مهاجرت نمی کند و اگر موردی دیده شود باشد صرفا برای مدتی کوتاه جهت شغل و یا کار و کسب موقتی و به تعبیری بهر برداری از منابع موجود در این استان .

پیش بینی میشود موج جدید مهاجرت از خوزستان افزایش شدیدی خواهد داشت که در آینده تاثیرات منفی اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و امنیتی برای خوزستان و ایران خواهد داشت که ممانعت از مهاجرت در گرو مهار ریزگردها  با « عزم و اراده ملی و ارائه خدمات ویژه » به خوزستانی هاست .
 


برچسب ها: محمد مدرسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار