استاندار خوزستان نتایج سفر سه روزه اش به استان آستراخان روسیه را تشریح کرد. "> نتایج سفر حجازی به استان آستراخان روسیه تشریح شد
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

استاندار خوزستان نتایج سفر سه روزه اش به استان آستراخان روسیه را تشریح کرد.

به گزارش شوشان به نقل از ایرنا ، دکترسیدجعفرحجازی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی در اهواز ، سفر به استان آستراخان روسیه را پاسخ به سفر خردادماه گذشته استاندار آستراخان به خوزستان عنوان کرد و گفت: در این سفر نمایشگاه توانمندی های استان خوزستان در شهر بندری آستاراخان با حضور 60شرکت تولیدی و صنعتی استان خوزستان برپا که با استقبال بی نظیری رو به رو شد.

این نمایشگاه روز پنج شنبه هفته گذشته به مدت سه روز برگزار شد.

وی استان آستراخان روسیه را پلی مهم برای ورود بخش خصوصی خوزستان به روسیه توصیف کرد و افزود: کشور روسیه و استان نفتی آستراخان در منتهی الیه شمالی دریای خزز بازار بسیار مناسبی برای تولیدات خوزستان به ویژه در بخش سبزی و صیفی جات می باشد.

دکتر حجازی افزود: با توجه به اینکه هشت ماه از سال در اکثر مناطق روسیه و آستراخان یخبندان است و امکان تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد بخش خصوصی و تجار خوزستانی می توانند از این فرصت استفاده کرده و تولیدات استان را به روسیه صادر کنند.

استاندار خوزستان در خصوص برپایی نمایشگاه توانمندی های استان خوزستان در آستراخان افزود: این نمایشگاه با همکاری شرکت نمایشگاههای استان خوزستان در مساحتی بالغ بر یک هزار متر مربع برپا شد و 80درصد غرفه ها به تولیدات خوزستان و 20درصد برای سایر استان ها اختصاص داشت.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان افزود: در دو سال اخیر میزان صادرات کالاهای ایران به روسیه دو برابر بوده ولی صادرات کالا از خوزستان به این کشور سه برابر شده که این نشان از توانمندی بالای استان برای حضور موثرتر و فراگیرتر در بازار کشور روسیه و آستراخان است.

وی تفاوت قیمت ها در دو کشور را انگیزه ای مهم برای حضور در بازار کشور روسیه عنوان کرد و گفت: استان آستراخان به عنوان پایلوت و قدمگاه به بازار روسیه مطرح است و امیدواریم بخش خصوصی با بکارگیری توانمندی های خود بتواند علاوه بر حضور موثر در بازار آستراخان به بازار شهر مسکو با 12میلیون نفر جمعیت دسترسی داشته باشد.

دکتر حجازی ، آشنایی بخش خصوصی و تجار استان خوزستان با ظرفیت های اقتصادی کشور روسیه و استان آستاراخان را از نتایج خوب این سفر سه روزه عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه با وجود دوری مسافت ، با بهترین کیفیت و کمیت برپا شد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه به دلیل فقدان برخی ساختارهای زیربنایی در آستراخان امکان صادرات تولیدات کشاورزی تا یک سال آینده وجود ندارد افزود: مسوولان استان آستراخان قول دادند با فراهم کردن این بسترها از جمله احداث انبار مناسب و تجهیزات بار فرودگاهی ، بتوانند پذیرای کالاهای کشاورزی و صنعتی خوزستان باشند.

وی نفتی بودن و رونق صید و صیادی دو استان خوزستان و آستراخان را از ویژگی های مشترک آنان دانست و افزود: در این زمینه همکاری های دو طرف برای بسط همکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد کارشناسان این استان در زمینه توسعه و پرورش ماهیان خاویاری تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند.

دکتر حجازی از امضای توافق نامه همکاری بین دو دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه دولتی آستراخان خبر داد و گفت: از سال آینده کرسی زبان روسی در دانشگاه شهید چمران ایجاد می شود و دانش آموختگان این رشته در اواخر دوران تحصیلی نیز به دانشگاه آستراخان نیز سفر می کنند.

وی گفت: با توجه به بسط و توسعه روابط بین دو استان در سال های آمنده ، راه اندازی زبان روسی در دانشگاه شهید چمران می تواند در تعمیق روابط فی مابین بسیار موثر باشد.

استاندار خوزستان از توافق مسوولان دو استان برای دایر کردن هفته فرهنگی خوزستان در آستان آستراخان روسیه و هفته فرهنگی استان آستراخان در خوزستان خبر داد و گفت:با توجه به ظرفیت های گوناگون اجتماعی و اقوام متنوع در دو استان ، برپایی هفته فرهنگی در دو استان می تواند به توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی مردم دو استان منجر شود.

وی به علاقه مردم روسیه و استان آستراخان روسیه برای مصرف کالاهای خوزستانی به ویژه خرما اشاره کرد و گفت: در این سفر قرارداد صادرات هفت هزار و 500تن خرما برای مصارف انسانی و چهار هزار تن خرمای صنعتی ، صادرات 15هزار تن سبزی و صیفی ، فروش 80تن ماهی و میگو ، 160تن حبوبات ، و یک هزار و 800شاخه لوستر بین تجار دو استان منعقد شد.

دکتر حجازی سیمان ، صنایع نیروگاهی ، پتروشیمی ، دکل های نفتی ، واگن سازی و خمیرمایه را دیگر موارد همکاری بین دو استان دانست و افزود: در این زمینه ، تجار استان آستراخان روسیه برای خرید سیمان تیپ پنج استقبال کردند.

وی به علاقه مسوولان و تجار استان آستراخان روسیه برای ترانزیت کالا از طریق بندر امام و ورود به بازار افریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد و گفت: در این زمینه ما اعلام آمادگی کردیم تا در این جهت با شریک تجاری همکاری داشته باشیم.

استاندار خوزستان به موافقت دو طرف برای راه اندازی تور گردشگری برای مردم آستراخان به خوزستان و بالعکس اشاره کرد و گفت: بهره گیری از این بستر می تواند به توسعه صنعت گردشگری و نزدیکی هرچه بیشتر دو استان منجر شود.

وی واردات دام سنگین و سبک از استان آستاراخان روسیه به خوزستان و در عوض صادرات علوفه را از دیگر موارد همکاری بین دو استان توصیف کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار