اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
نوشتاری از جمال درویش دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان
وقتی ملت حقی را از دولت مطالبه میکند علاوه بر جایگاه اخلاقی دفاع از جبهه حق ،و علاوه بر فلسفه وجود احزاب ،مصلحت سیاسی نیز اقتضاء می کند...


شوشان/ جمال درویش 
دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان

 بسیاری از احزاب ما اگر نه رسما ولی عملا دولتی هستند یعنی در قد و قواره یک حزب دولتی ظاهر می شوند (صرفنظر از احزابی که رسما نیز به دولت وصل اند ) .  از کجا میتوان به این موضوع پی برد ؟ از تحلیل مواضع آنها در قبال حق و حقوق مردم . 

تجربه نشان داده است که دولت و ملت در همه جوامع گاهی اوقات نه در کنار هم بلکه در برابر هم هستند دولت ها گاهی اوقات عمدا و بیشتر مواقع سهوا (و به دلیل ضعف مدیریت) به حقوق ملت تعدی میکنند یا آن را نادیده میگیرند و اصولا فلسفه تشکیل احزاب و مطبوعات آزاد و غیره که از مباحث مهم جامعه مدنی محسوب میشوند چیزی جز محدود کردن قدرت دولت ها و دفاع از حقوق حوزه عمومی در برابر تجاوز دولت نیست .

الآن دیگر هیچکسی شک ندارد که موضوعاتی چون آب و ریز گرد دو موضوع مهمی است که مستقیما با حقوق طبیعی و مدنی مردم خوزستان ربط دارد و وظیفه دولت است (صرفنظر از اصول گرا یا اصلاح طلب بودن )که آن را در اولویت کاری خود قرار دهد .

 اگر یک حزب در این موضوع مهم و حیاتی جانب ملت را رها کند و به بهانه پیشگیری از سوء استفاده جناح مقابل ! یا بهانه های دیگر تنبلی و کم کاری و بی توجهی دولت را توجیه غیر منطقی نماید آیا ملت میتواند به چنین حزب یا احزابی برای دفاع از حقوق مدنی خود اعتماد کند؟ این  دولتی بودن شامل همه احزاب ما اعم از اصولگرا و اصلاح طلب میشود و با عوض شدن دولت ها تنها جای احزاب دولتی عوض میشود و حزبی که تا دیروز مدافع دولت آقای احمدی نژاد بوده و حاضر به کوچکترین موضعگیری علیه آن دولت نبود اینک از هر بهانه ای برای کوبیدن دولت آقای روحانی استفاده میکند و بر عکس احزاب اصلاح طلب که منتقد دولت قبل بوده و هستند به هیچ وجه حاضر به اتخاذ موضع علیه دولت آقای روحانی نیستند و همانطور که گفته شد از کنار کم کاریها و تنبلی ها یا سوء مدیریت کارگزاران این دولت به سادگی میگذرند آیا مردم حق ندارند این احزاب  (ازهرجناح که هستند ) را از خود ندانند ؟

 در حوادث بی سابقه اخیر استانمان نه تنها صدایی از احزاب اصلاح طلب در نیامد بلکه وقتی آقای ساری که تا چندی پیش به عنوان تنها نماینده صادق (از جهت مواضع اصلاح طلبانه ) شناخته می شد در مقابل خانم ابتکار زبان به گلایه گشود اصلاح طلبان در فضای مجازی او را به باد انتقاد گرفتند ! 

 نگارنده برای اینکه خود نیز آماج حملات مشابه قرار نگیرد ناچار به ذکر این مطلب است که دفاع یک حزب  از دولتی که در راستای اهداف آن حزب حرکت میکند در همه جوامع امری رایج و مرسوم و قابل توجیه است اما نکته این است که انتقاد منطقی و دلسوزانه بدون هیاهو و آشوب ، به مثابه دفاع است! و حمایت غیر منطقی و نابجا در حکم تخریب .

 نکته آخر اینکه وقتی ملت حقی را از دولت مطالبه میکند علاوه بر جایگاه اخلاقی دفاع از جبهه حق ،و علاوه بر فلسفه وجود احزاب ،مصلحت سیاسی نیز اقتضاء میکند که احزاب به طرفداری از ملت برخیزند فقط در این صورت است که مردم حزب گریزی مثل ملت ایران رفته رفته احزاب را باور خواهند کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار