شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
دکتر ایدنی رییس دانشگاه جندی شاپور اهواز در نشست شورای سلامت:
شوشان: نشست شورای سلامت استان با حضور استاندار و اعضای ستاد در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد...



شوشان: نشست شورای سلامت استان با حضور استاندار و اعضای ستاد در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

مردم نگرش غلطی از بیماری ایدز دارند

به گزارش شوشان ، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ابتدای نشست به ارائه گزارشی در خصوص عملیاتی نمودن برنامه چهارم استراتژیک ایدز پرداخت و گفت: متعهد هستیم که در سال 2025 به اهداف 90 درصدی در مقابله با بیماری ایدز شامل کشف بیماران، تعداد تخت بیمارستان و سرکوب باروری برسیم ولی در شرایط موجود به این ارقام نخواهیم رسید و مشکلات عمده ای در این زمینه داریم.

سلمان زاده با اعلام زنگ سوم خطر موج ایدز و تغییر الگوی انتقال گفت: عمده ترین معضلات ما پایین بودن میزان تشخیص بیماران به خاطر عدم مراجعه بیماران به مراکز درمان است که علت آن عدم آموزش لازم به افراد پر خطر است. وی ادامه داد: پایین بودن میزان درمان علی رغم درمان رایگان یکی دیگر از مشکلات ما در این حوزه است که باز به آموزش ناکافی بر می گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: مردم نگرش غلطی از بیماری ایدز دارند در حالی که با داروهای موجود در بازار می توانند زندگی طبیعی داشته باشد، ازدواج کنند و بچه دار شوند. وی مواد مخدر جدید، وجود رفتارهای پر خطر در آرایشگاه زنان و مراکز ورزشی، دسترسی پیدا نکردن به گروه های کارتن خواب، ناکافی بودن آموزش به گروه هدف و ... را مهم ترین دلایل بال ابودن آمار ایدز دانست. 

سلمان زاده ادامه داد: کمیته کشوری مبارزه با ایدز در اهواز تشکیل جلسه داد و آموزش های لازم به کارگروه استان داده شد. لذا لازم است سازمان های درگیر وظایف خود را بدانند و با ارائه گزارش به شورای سلامت در پیشگیری و کمک از گسترش موج جدید شورا را یاری کنند.

سلمان زاده در بخشی دیگر از صحبت های خود به گلایه در مورد 200 واحد بهداشتی درمانی فاقد ملک دولتی پرداخت و گفت: 120 پایگاه و 70 مرکز اضطراری درمان در مراکز استیجاری راه اندازی کردیم و حال با بودجه ای که تخصیص داده شده است فرصت ساخت این پایگاه ها فراهم شده است. پول و پیمانکار آماده است و باید زمین در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم نسبت به ساخت اقدام کنیم. لذا از نهادهای مسئول درخواست داریم با تخصیص زمین اجازه ساخت را به ما دهند و گرنه باید اعتبار در نظر گرفته شده را به مرکز برگردانیم.

 

 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 20 استان را درگیر کرده است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در این نشست به ارائه گزارشی در خصوص عرضه مرغ زنده پرداخت و گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 20 استان را درگیر خود کرده است و در استان های همجوار ما نیز مشاهده شده است. وی ادامه داد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان ما نمونه مثبتی ندارد و برای جلوگیری از ورودی بیماری نیازمند به همکاری فرماندران و نیروی انتظامی و دیگر نهادهای درگیر در این امر هستیم.

کنارکوهی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را برای صنعت طیور و اجتماع انسانی مضر دانست و افزود: بحث جمع آوری مرغ زنده بیش از دو دهه است که در شورای سلامت مطرح شده است ولی نتایج خوبی نداشته است. وی ادامه داد: در این زمینه به آسیب شناسی در سه بعد چرایی مصرف مرغ زنده، چراییی موفق نبودن راهکارها و در نهایت ارائه پیشنهادات پرداختیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: انتشار بیماری های مختلف پرندگان مشترک با انسان، اخلال در مبارزه با بیماری های طیور، به هم ریختگی مبلمان شهری و اخلال در معابر شهری، تاثیر منفی در جامعه و اشکال در سیستم توزیع از مهم ترین دلایل مخالفت با عرضه مرغ زنده است.

کنارکوهی استفاده از برخورد قهری، همکاری ضعیف بین بخشی، عدم ارتباط و آموزش جامعه هدف و عدم تضمین خرید مرغ تولید شده را مهم ترین دلایل موفق نبودن سیاست های گذشته دانسته است.

 

دکتر ایدنی: به خاطر بخشی نگری فرصت ها از دست می رود

رئیس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست گفت: فرصتی به دست داده است تا عقب ماندگی خدمات بهداشت درمانی نسبت به کشور را جبران کنیم ولی پروژه های عمرانی به خاطر مشکلات بین بخشی مانند پول پروانه ساخت و... خوابیده است. وی ادامه داد: بعد از انقلاب بیمارستانی در خوزستان ساخته نشده است ولی در دولت یازدهم اکثر پروژه های نیمه تمام دوره های قبل در حال بهره برداری است.

ایدنی افزود: بزرگترین دستاورد اجتماعی دولت در حوزه سلامت است و در همین زمینه اعتباری برای خدمات درمانی به استان ما تعلق گرفته است. ولی شرط استفاده از این اعتبارات اختصاص زمین توسط نهادهای شهری یا خیرین برای امر ساخت و ساز است. وی ادامه داد: به خاطر بخشی نگری فرصت دارد از دست می رود در حالی که می شود برای کمک به مردم تسهیل گری در این زمینه صورت گیرد.

رئیس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اعلام آنکه در زمینه تخت های بیمارستانی در استان از استاندارد فاصله داریم گفت: 14 اسفند بیمارستان شهید بقایی 2 افتتاح می شود و بخشی از مشکلات تختی ما برطرف خواهد شد. ایدنی ادامه داد: فعالیت های دولت یازدهم در زمینه خدمات درمان از کل 30 سال گذشته بیشتر بوده است و در همین زمنیه بیمارستان های مسجد سلیمان، دشت آزادگان، ابوذر اهواز و سوانح سوختگی در حال بهره برداری است.

ایدنی اضافه کرد: طی مذاکرات فشرده که با سپاه داشتیم به صورت تفاهم نامه 400 تخت از 520 تخت بیمارستان بقایی که از سال 70 راکد مانده بود به صورت بیمارستانی مجزا تحویل دانشگاه شد که در 14 اسفند به بهره برداری خواهید رسید. وی ادامه داد: بیمارستان بقایی 2 مخصوص بیمارستان سرطانی است چرا که قبلا 140 تخت بیشتر برای این بیماران نداشتیم و به دلیل پایین بودن تعداد تخت برای بیماران سرطانی بیماران مجبور بودند در لیست طولانی درمان قرار بگیرند که خود عوارض جبران ناپذیری دارد.

رئیس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بخشی از بیماران سرطانی استان های لرستان، بوشهر، کهگلویه و بویر احمد برای استفاده از خدمات درمانی به استان ما مراجعه می کنند. ایدنی ادامه داد: خبر خوشی که در این زمینه می توان گفت آن است که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد برکت قرار شد مرکز جامع سرطان با پیشرفته ترین امکانات در مکان فعلی بیمارستان شفا احداث شود و در اختیار دانشگاه جندی شاپور قرار گیرد. وی اضافه کرد: تا بیمارستان شفاء احداث شود خدمات درمانی در بیمارستان شهید بقایی به بیماران سرطانی اهدا خواهد شد.

ایدنی در پایان افزود: در آستانه افتتاح بیمارستان انتظار داریم مسائل بیرون بیمارستان شامل ورودی نامناسب بیمارستان، نبود سرویس های تاکسی و اتوبوس، نبود فضای سبز، روشنایی در شب و ضعف در مبلمان شهری برطرف شود. 

استاندار خوزستان: آنفلوانزای فوق حاد جدی گرفته شود

استاندار خوزستان در پایان نشست در مورد گزراش های ارئه شده گفت: در حوزه توزیع مرغ زنده باید توضیح داده شود که چه راهکارهایی برای خروج از این وضعیت انجام شده است. شریعتی ادامه داد: ظاهرا که عرضه مرغ در دست یکی و دو نفر است که کشتارگاها را در انحصار دارند. پس لازم است که بررسی شود و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

شریعتی چرایی گران تر بودن مرغ در خوزستان نسبت به کشور را نیازمند بررسی دانست و گفت: آنفلوانزای فوق حاد جدی گرفته شود و اقدامات لازم در این زمینه بدون فوت وقت با همکاری نیروی انتظامی صورت گیرد. وی ادامه داد: از مبحث آموزش در استفاده نکردن از مرغ زنده در شرایط فعلی غافل نشوید و با تهیه کلیپ های آموزشی و پخش از سیمای خوزستان مردم را در جریان امور بزارید.

استاندار خوزستان در نهایت از متولیان امر خواست تا مشکلات واگذاری زمین برای ساخت مراکز خدمات درمانی و رفع مشکلات ورودی بیمارستان بقایی 2 در اسرع وقت برطرف شود.

















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار