شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
نوشتاری از روزبه کردونی/ در حاشیه سخنان یک نماینده مجلس درخصوص فروش کلیه
یکی از نمایندگان ِ مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است : "چه اشکالی دارد وقتی که فردی در فقر به سر می‌برد و با دریافت...
  
 شوشان / روزبه کردونی  

یکی از نمایندگان ِ مجلس شورای اسلامی اظهار داشته است : "چه اشکالی دارد وقتی که فردی در فقر به سر می‌برد و با دریافت ۲۰ تا ۳۰‌میلیون زندگی‌اش متحول می‌شود، کلیه‌اش را بفروشد؟"

 پیش فرض این دیدگاه این است که فروش کلیه باعث رهایی فقرا از فقر می شود . اظهارات این نماینده مجلس از دیدگاه های مختلف  قابل نقد است . یکی از جنبه های قابل نقد این دیدگاه  این است که  تحقیقات بین المللی نشان می دهد فروش کلیه توسط فقرا  اصولا باعث رهایی آنان از فقر نمی شود .

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی سالیانه 10 هزار عضو بدن به صورت غیر قانونی تجارت می می شود که 75 درصد این رقم به خرید و فروش کلیه اختصاص دارد .  گزارش های بین المللی حاکی است که تمایل به فروش کلیه توسط فقرا در کشورهایی نظیر بنگلادش ، هندوستان و پاکستان رو به افزایش است .  
 
در این میان پژوهشگران دانشگاه کالفرنیا برای پاسخ به این سوال که آیا فروش کلیه توسط فقرا باعث رهایی آنان از فقر می شود یک تحقیق در کشور هندوستان انجام داده اند . در این تحقیق 305 نفر از کسانی که کلیه خود را فروخته بودند مورد پرسش قرار گرفتند . 96 درصد پرسش شوندگان اظهار داشتند که علت فروش کلیه پرداخت بدهی بوده است . با این حال 76 درصد از این افراد ( کسانی که کلیه خود را برای پرداخت بدهی فروخته بودند) در زمان انجام پیمایش ( میانگین شش ماه پس از فروش کلیه )  اظهار داشته بودند هنوز در گیر بدهی هستند و فروش کلیه معضل بدهی آنها را حل نکرده است . 

توجه به این نکته ضروری است که هم اکنون در کشور ما یک دیدگاه که متبلور در منشور حقوق شهروندی است بیان می کند : "آرامش، شادابی و امید به آیندهای بهتر، خودسازی معنوی و توان افزایی اجتماعی، برخورداری از زندگی امن و آرام، داشتن فرصت و امکان برای همراهی بیشتر با خانواده، تفریح، ورزش و گردشگری حق هر شهروند است" از سوی دیگر دیدگاه نظیر این نماینده مجلس به جای تلاش برای ریشه کنی  فساد و فقر شدیدی که باعث اجبار فرد به فروش کلیه می شود ،  فروش کلیه توسط افراد فقیر را توجیه می کند .  

نکته آخر اینکه در اردیبهشت 1384 رهبری نظام در تشریح ضرورت انتخاب اصلاح تاکید می کند : "اصلح يعني چه کسي؟ يعني کسي که براي ريشه کني فقر و فساد عزم جدي داشته باشد " 


(برگرفته از کانال تلگرام سیاست گذاری عمومی)


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار