شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
صادق نگراوي 
فعال حفاظت از محيط زيست

 
فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی که با نابودی محیط زیست همراه هستند، ممنوع است. بر اساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی که با نابودی محیط زیست همراه هستند ممنوع است، و بر اساس اصل 48 قانون اساسی، در بهره برداری استان‌ها از منابع طبیعی نباید تبعیض وجود داشته باشد و براساس ماده 156 قانون مدنی، هر گاه آب رود یا نهری کافی نباشد حق تقدم با زمین‌های نزدیک به رود و زمین‌هایی که به طور خدادادی در نزدیک و مسیر رود هستند، است، و نه اینکه آب را با سد و تونل انتقال و منحرف کرد و سرزمین‌های وسيعي رو نابود كرد متاسفانه چنانچه اقاي ساري از اين مطالب استفاده ميكردند بهتر ميتوانستند حريف ابتكار بشوند.

همچنین بر اساس اصل 40 قانون اساسی، هیچکس نمی‌تواند اعمال حق خویش را به وسیله ضرر رساندن به غیر و یا تجاوز به منافع دیگران اعمال کند، حال آنکه آب تونل‌های کوهرنگ و بیرگان همه سرچشمه کارون هستند و نه زاینده رود!

ما آبادی اصفهان و چهارمحال و بختیاری و خوزستان را می‌خواهیم و نباید خوزستان و چهارمحال و بختیاری از حق طبیعی و خدادادی محروم شوند زیرا حقآبه زاینده رود و تالاب گاوخونی را صنایع اصفهان باید بدهند!

ضمنا وزیر نیرو نیز در همایش اخیر تونل گفته است: «حفر تونل مشکلات زیست محیطی را دو چندان کرده»، حال این سوال مطرح است که خوزستان با این همه مشکل آلودگی محیط زیستی و ریزگردها و مشکلات تنفسی آیا طاقت و تحمل بار سنگین فاجعه‌ای دیگری به‌نام تونل بیرگان را دارد؟

با توجه به اینکه وزارت نیرو اعلام کرده: «طرح‌های انتقال آب کارون به زاینده رود بیش از 200 میلیون متر مکعب از یک زاینده رود دیگر بیشتر است»، یعنی بیش از دو برابر حقآبه زاینده رود آب کارون را به زاینده رود جاری می‌کند که این امر به معنی نابودی اکوسیستم و زیست بوم است و علاوه بر نابودی خوزستان به چرخه طبیعی زیست کره نیز لطمه جدی می‌زند.از مجمع نمايندگان خوزستان خواستاريم كه دست از سياسي كردن  مطالبات مردم بردارند و سياست مطالبات را در پيش بگيرند.

سياست مطالبات اقتضا ميكند كه با استناد به موارد حقوقي فوق مجمع نمايندگان استان خوزستان دست به اقدامات ذيل بزنند
١-مطالبه حقابه تالابها و رودخانه ها
٢-افرادي كه نص صريح قانون را زير پا گذاشته وبدون مجوزهاي زيستي محيطي اقدام به انتقال و يا انحراف اب از سرچشمه هاي كارون ، كرخه و دز شدند كه بر خلاف ماده ١٥٦ قانون مدني است
٣-رايزني  و جلب نظر نمايندگان چهار محال بختياري و كرمانشاه وايلام و كردستان و سيستان و بلوچستان كه قرباني ريزگردها شده اند
٤-تشكيل اتاق فكر جهت همفكري و جلب نخبه هاي هر شهرستان


برچسب ها: صادق نگراوي
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار