شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
غلامعباس توسلي

صحنه انتخابات ۹۶ در سه ماه آينده حساس ترخواهد شد. حسن روحاني مطابق پيش بيني‌هاي قبلي ترديدي براي شركت درانتخابات رياست‌جمهوري ندارد، چرا كه به عهدش با مردم پايبند است و درصدد تحقق وعده‌هايش گام بر مي‌دارد. روحاني به دليل محبوبيت در نزد مردم از شانس قابل‌توجهي براي پيروزي در انتخابات ۹۶ برخوردار است و همگان بر اين نكته واقف هستند كه تاثيرگذاري بالايي دارد. البته صحنه انتخابات از جهت ديگري هم به نفع روحاني است و مدتي است كه ازجناح اصولگرا خبر‌هايي در حمايت از روحاني به گوش مي‌رسد. همچنين تا اين لحظه، كانديدايي درجناح اصولگرا وجود ندارد كه بتواند با روحاني رقابت كند. قاليباف و جليلي هم نمي‌توانند رقيب جدي براي روحاني باشند، زيرا هر دو شخصيت، يك بار به مصاف روحاني آمدند و شكست سنگيني را از او پذيرا شدند، بنابراين بعيد است كه آنها بار ديگر تمايل به شكست مجدد داشته باشند.

همچنين درباره موضوع احتمال ردصلاحيت روحاني بايد اذعان داشت كه يك مساله انحرافي از سوي رقيب است كه واقعيت ندارد. جناح رقيب با طرح اين‌گونه شايعات درصدد آن است كه به اصلاح‌طلبان بقبولاند بايد در كنار دكتر حسن روحاني، اقدام به معرفي كانديداي ديگری كنند تا در صورت ردصلاحيت روحاني جايگزين او در صحنه انتخابات شود كه اين طرح هوشمندانه توسط اصلاح‌طلبان ناكام گذاشته شد. واقعيت اين است كه دلايل مختلفي براي حمايت مجدد مجموعه اصلاح‌طلب از رياست جمهوري مجدد روحاني وجود دارد، از جمله اينكه او توانست با ادبيات اعتدالي، ايران را به صحنه بين‌المللي بازگرداند و از همين مسير، پرونده هسته‌اي را كه بزرگ‌ترين مانع توسعه سياسي و بين‌المللي ايران بود به شكل آبرومند و البته مقتدرانه، حل و فصل كند. همچنين روحاني درحوزه اقتصاد بنا به آمارهاي داخلي و خارجي، توانست به خوبي دركاهش ميزان تورم و رشد اقتصادي موفق باشد.

هرچند كه هنوز رشد اقتصادي واقعي در بخش‌هايي از اقتصاد ديده نمي‌شود، اما اگر اين دولت بتواند مسير خود را ادامه دهد، قطعا كشور شاهد محسوس شدن رشد اقتصادي خواهد بود. همچنين روحاني در ۳ ماه آينده بايد به حفظ وضعيت سياسي فعلي كه توام با آرامش است، بپردازد و حتي در جهت تقويت آن گام بردارد، زيرا هرگونه تشنج در شرايط اقتصادي مي‌تواند به ضرر او باشد، چرا كه تندروها به خوبي آموخته‌اند كه چگونه از آب گل آلود ماهي بگيرند و در چنين شرايطي روحاني نبايد با توسل به ضعف رقباي خود وارد صحنه رقابت با آنها شود، زيرا نتيجه انتخابات در ايران تا حدود زيادي به جو سياسي زمان انتخابات بستكي دارد و در شب انتخابات ممكن است كانديداهاي رقيب با هجمه‌هاي سازمان‌يافته از دريچه‌هاي سياسي، بين‌المللي، اقتصادي و فرهنگي به روحاني هجمه وارد كنند و در نهايت هركدام بخشي از آراي او را به خود اختصاص دهند. در نتيجه روحاني بايد با جديت وارد صحنه انتخابات شود. اصولگرايان به انتخابات دو مرحله‌اي مي‌انديشند.
* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار