شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری "دهه سرآمدی آموزش" از سوم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه 96 پس از چندسال وقفه خبر داد و گفت: این برنامه در قالب 10 کلیدواژه به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.
 
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری که امروز، دوشنبه 16 اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اسفندماه سال 94 شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش آموزش عالی را به تصویب رساند که بر اساس این مصوبه هشت تکلیف برای دستگاه‌های آموزش عالی تعیین شد که اولین تکلیف، منطقه‌ای کردن آموزش عالی بود و در این راستا گستره آموزش عالی به 10 منطقه در کشور تقسیم شده که خوزستان منطقه دهم است.
 
وی افزود: در ادامه سیاست‌های هماهنگی، هم‌افزایی و هم‌فکری با دانشگاه‌های مناطق، نشست‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود که سفر امروز، در همین راستا و برای تبادل نظر انجام شده است تا سیاست‌های وزارتخانه را نیز در میان بگذاریم و سیاست مدیریت منطقه را تقویت کنیم؛ همچنین نقش دانشگاه‌های محور و دانشگاه‌های معین را به تصویر بکشیم و روی سیاست‌های جدید نیز تبادل‌نظر کنیم.
 
خوزستان به حد شایستگی خود نرسیده است
 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز رؤسای مراکز آموزشی منطقه 10، در جلسه‌ای مشکلات و ابهامات خود را مطرح کردند. به اعتقاد من خوزستان علی‌رغم پتانسیل بالا، زمینه رشد بیشتری دارد که هنوز به آن حد شایستگی خود نرسیده است. یکی از رویکردهای ‌ما در آموزش عالی این است که استان‌های محروم از لحاظ آموزش عالی، مورد توجه ویژه قرار بگیرند. یکی از دلایل سفر امروز من این است که بررسی کنیم برای توسعه آموزش عالی منطقه‌ 10 چه می‌توان کرد.
 
تفویض اختیار برنامه‌ریزی آموزشی به دانشگاه‌های کشور
 
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در مجموع سیاست‌هایی که در طرح آموزش عالی دنبال می‌شوند، یکی مدیریت منطقه‌ای است و بر این مبنا در مناطق مختلف آموزش عالی اختیاراتی تعریف شده است که در سطح منطقه قابل استفاده باشد و در برخی زمینه‌ها، مدیریت منطقه سیاست‌گذاری آموزش عالی منطقه خود را اعمال کند. روز گذشته آیین‌نامه تفویض اختیار در برنامه‌ریزی درسی را به کل دانشگاه‌های کشور ابلاغ کردیم که در قالب آن به همه دانشگا‌ه‌های سطح یک و دو اختیار داده شد که نسبت به بازنگری برنامه‌های درسی و تدوین برنامه‌های جدید اقدام کنند.
 
وی با بیان اینکه این تفویض اختیار که در این سطح انجام شده، در تاریخ بی‌سابقه بوده است، گفت: من معتقدم این آیین‌نامه منشأ یکی از تحولات خوب در دولت جدید و در ارتباط با سیاست تمرکززدایی از دستگاه‌های ستادی است. تا امروز تمام برنامه‌های درسی، با تمام محتوا به‌طور دقیق در ستاد تدوین و پرداخته می‌شد؛ آیین‌نامه ابلاغی این موضوع را از ستاد خارج و به دانشگاه‌ها واگذار می‌کند.
 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌های کل کشور برخلاف سال‌های گذشته که در شهریورماه برگزار می‌شد، امسال در دهه اول مرداد برگزار می‌شود که ستادی برای برنامه‌ریزی این موضوع تشکیل شده است؛ قرار است محورهای مهمی که چالش‌های اصلی آموزش عالی محسوب می‌شوند در این همایش در کارگروه‌هایی بررسی شوند.
 
"دهه سرآمدی آموزش" پس از چندسال وقفه برگزار می‌شود
 
شریعتی نیاسر عنوان کرد: پس از چند سال وقفه از سوم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه 96 را به‌عنوان "دهه سرآمدی آموزش" اعلام کردیم و به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که در این 10 روز برنامه‌هایی را اجرا کنند؛ کلیدواژه‌های کاری را در قالب بخشنامه‌هایی به تمام دانشگاه‌ها اعلام کردیم که مشتمل بر 10 مورد هستند.
 
وی در خصوص این کلیدواژه‌ها، توضیح داد: ما در این 10 روز از دانشگاه‌ها انتظار داریم که به اهمیت تعامل بین دستگاهی بپردازند؛ همچنین توجه ویژه‌ای به ضرورت رابطه هدفمند آموزش و پژوهش داشته باشند؛ چراکه باور داریم دفتر پژوهش را آموزش شکل می‌دهد. دانشگاه‌ها باید به شیوه‌های نوین آموزش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. باید روش‌های تدریس و آموزش را اصلاح و روش‌های نوین را از کشورهای پیشرفته اقتباس کنیم تا پویایی بیشتری در محیط‌های آموزشی و دانشگاهی ایجاد شود.
 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مورد چهارم، اخلاق آموزشی است. بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌ها در عرصه آموزش مطلوب نیست. باید راهکارهایی پیدا کنیم که دانشجویان ضمن آموزش علوم نوین، یاد بگیرند که به اخلاق الهی پایبند باشند تا افرادی فرهیخته و فارغ‌التحصیلان مؤثری از لحاظ رفتار اجتماعی شوند.
 
ضرورت نظرسنجی از جامعه آموزشی
 
شریعتی نیاسر گفت: همچنین ضرورت نظرسنجی از جامعه آموزشی، مورد پنجم این کلیدواژه‌ها است؛ چراکه آموزش برای جامعه دانشجویی است و باید از علاقه مخاطب که دانشجویان هستند، نظرخواهی شود. یکی از مصادیق کرسی‌های آزاداندیشی نیز همین امر است. علی‌رغم اینکه نظرخواهی در خصوص اساتید از دانشجویان به‌طور رسمی انجام می‌شود، معتقدم باید نشست‌هایی در قالب کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود تا دانشجویان مسائل را به بحث بگذارند و نقد کنند.
 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: کلیدواژه ششم، تجلیل از مقام علم و عالم است. این ایام مصادف با شهادت استاد مطهری است و ایجاب می‌کند که اساتید برجسته را از بُعد آموزشی و نه پژوهشی تکریم کنند؛ یعنی کسانی که در عرصه آموزشی به‌طور شاخص عمل کردند در جامعه مطرح شوند.
 
معرفی نمادین دانشگاه به‌عنوان دانشگاه بدون حصار
 
وی کلیدواژه هفتم را معرفی نمادین دانشگاه در یک روز به‌عنوان دانشگاه بدون حصار عنوان و اظهار کرد: در واقع باید در این روز درِ دانشگاه به روی عموم باز شود و سه قشر یعنی خانواده‌ها، صنعتگران و مدیران منطقه از دانشگاه بازدید کنند. صنعتگران می‌توانند دانشگاه را ببینند و پی ببرند که چه‌قدر می‌توان از این محیط برای تحقق هدف خود استفاده کنند.
 
شریعتی نیاسر گفت: همچنین مدیران منطقه‌ای فکر می‌کنند که برای فعالیت آموزشی باید مؤسسه‌ای جداگانه تأسیس کنند، زیرا نمی‌دانند در محیط دانشگاه اوضاع از چه قرار است. این رویکرد می‌تواند نوعی اطلاع‌رسانی مثبت در جهت هم‌افزایی و تعامل در جامعه باشد و اگر این اتفاق بیافتد بارِ تقاضای بی‌رویه برای توسعه مؤسسه‌های آموزش عالی کم می‌شود.
 
برجسته‌ترین اساتید باید در مقاطع پایین‌تر درس دهند
 
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: استفاده از مجرب‌ها برای امر آموزش عالی، کلید واژه هفتم است. باور ما این است که هر چه استاد مجرب‌تر باشد باید در مقاطع پایین‌تری درس دهد، زیرا شکل‌گیری تفکر دانشجو در این مقاطع اتفاق می‌افتد و اتفاقا باید برجسته‌ترین اساتید در این مقاطع درس بدهند. این امر نیاز به ترویج دارد. رابطه هدفمند آموزش و کارآفرینی، نهمین کلیدواژه است، بخشی از مشکل فارغ‌التحصیلان بیکار به تفکر خود این افراد برمی‌گردد که چه‌قدر قدرت کارآفرینی دارند.
 
شریعتی نیاسر در خصوص کلیدواژه آخر، گفت: توجه به استانداردهای آموزشی و اینکه چه‌قدر آموزش‌های ما مطابق با استانداردهای جهانی است، از موارد دیگری است که در این دهه خوب است صاحب‌نظران این مسأله را تحلیل کنند که به‌طور مثال آیا این حجم درس برای این زمان مناسب است یا شیوه‌ای برای این تدریس کفایت می‌کند یا خیر. انتظار داریم دانشگاه‌ها با قدرت در این دهه به این موارد بپردازند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار