اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
گزارش شوشان از دومین همایش بهارانه اهواز:
شهروندان اهواز با برگزاری دومین همایش بزرگ بهارانه به پیشواز جشن نوروز باستانی شتافتند، این برنامه فاخر فرهنگی و هنری که سنت سالانه پایان نشست ها...
شوشان / پدرام طاهری: شهروندان اهواز با برگزاری دومین همایش بزرگ بهارانه به پیشواز جشن نوروز باستانی شتافتند، این برنامه فاخر فرهنگی و هنری که سنت سالانه پایان نشست های انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی خوزستان می باشد ، میان استقبال با شکوه تر مردم اهواز نسبت به سال پیش در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

همایش بهارانه مردم اهواز که یادآور پاسداری از با اهمیت ترین میراث فرهنگی و اعتقادی ملی ایرانیان محسوب می شود با وجود تبلیغات محدود و عدم همراهی نهادهای اداری استان در نصب حتا یک بنر اطلاع رسانی در سطح شهر با استقبال امیدوار کننده شهروندان فهیم و ایرانمدار اهوازی مواجه شد به گونه ای که تا پاسی از شب مباحث پژوهشی و اجراهای هنری  فعالان فرهنگی و هنری عرصه آیین نوروز و شاهنامه را مشاهده نمودند، جشن بهارانه استقبال از نوروز باستانی تنها از حمایت چهار نهاد و سازمان مردم نهاد فرهنگی و رسانه ای کتابخانه مرکزی خوزستان، انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی، انتشارات خط تیره و پایگاه خبری شوشان  برخوردار بود ولی استقبال شهروندان اهوازی از این برنامه، برگزارکنندگان بهارانه را به افق آینده روشن امیدوار نموده است.


حجت الاسلام سپهر: امیدوارم همایش بهارانه ماندگار و پابرجا تداوم یابد

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان بعنوان سخنران آغازین برنامه سالانه بهارانه در باب اهمیت کتاب شاهنامه نزد ایرانیان تصریح کرد: یکی از دلایل ماندگاری شاهنامه آن است که پیام های اسلامی و آسمانی را به علاقمندانش منتقل نمود و خود حضرت فردوسی به پیامبر و ائمه اطهار ارادتمند و علاقمند بود واگر امشب در اینهمایش بود یک صلوات شاهنامه ای می فرستاد. 

حجت الاسلام  سپهر افزود: پایان آخرین روزهای سال 1395 مزین و مقارت است با میلاد حضرت زهرا و روز مقام زن  که با نوروز و یاد عارف بزرگ ایران حضرت فردوسی همزمان شد و ان شاالله به کمک انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی و علاقمندان حضرت فردوسی همایش بهارانه ماندگار و پابرجا رسالتش تداوم یابد،  امشب حضور علاقمندان به فرهنگ ایرانی و اسلامی در جشن بهارانه جای قدرشناسی و سپاس دارد، امشب اعضای شورای شهر، برخی مدیران و هنرمندان عزیز در جمع دیده می شوند، امیدوارم این حرکت فرهنگی بتوانند نیازهای فکری و فرهنگی ما را تامین کند. 

وی  در ادامه تاکید کرد: تقدس کتاب شاهنامه درایران زمین به گونه ای است که هرگز مورد هجوم هیچ جریانی قرار نگرفته است، نه جریان های سیاسی و نه جریان های دینی به این دلیل که جریان های دینی و سیاسی به کتاب شاهنامه بعنوان یکی از رکن های فرهنگ و تمدن ایرانی علاقمند هستند پیشنهاد اینجانب به اصحاب شاهنامه و نشست هایی که حول  شاهنامه برپا می شود آن است که این  نشستها و همایش ها به سمت و سویی  نرود که جریان های سیاسی و دینی معترض آن شوند و این حرکت های فرهنگی با مخاطره مواجه شود.

 مدیر کل کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد: هر شعر و گفتاری از حضرت فردوسی پیامی را به جامعه جهانی و ایرانی بیان می کند، شاهنامه از وطن پرستی، عفت، مهربانی و انسانیت می گوید، هیچ جای شاهنامه پیام منفی سروده نشده است، همه محتوای شاهنامه درس و حکمت است. وی یادآور شد: کسانی که در حوزه آموزه های شاهنامه پروش یافته و مقامی دست یافته اند را مرشد خطاب می کنند، نمی گویند استاد، دکتر بلکه آنانی که در مسیر شاهنامه به جایگاه تعالی می رسند مرشد می گویند که این موضوع خیلی حاوی معانی است چرا که شأن مرشد ارشاد کردن است و رسیدن به این جایگاه محصول درس ها و آموزه های حضرت فردوسی است.حجت الاسلام سپهر در پایان ابراز امیدواری کرد: ادبیات ایران در سطح جهانی روز به روز بالنده تر بدرخشد و اندیشه فردوسی در گستره ی ایران ارتقا یابد و به علاقمندان او افزوده شود. 

همایش بهارانه از بخش حافظ خوانی نیز برخوردار بود. دکتر حشمت الله پاک طینت بعنوان سخنران بعدی برنامه ضمن خوانش غزلی از حافظ، چهارنکته از مفاهیم و اندیشه شعر حافظ را بررسی کرد. 

برنامه با سخنرانی دکتر امیر الهامی ادامه یافت. این پژوهشگر شاهنامه با ابراز خرسندی از حضور مردم اهواز در آیینی که به پاسداشت از نوروز برپا شده است یادآور شد: جای بسی خوشحالی است که در عصر رباط و فولاد هنوز انسان هایی کنار هم هستند که می خواهند سخنانی بشنوند که از جنس دیگر است، دخترانی که امشب با هنرنمایی خودشان آغازگر برنامه بهارانه بودند اگر خوب مورد حمایت و پرورش قرار بگیرند یقین داشته باشید از چهره های درخشان آینده فرهنگ ایران زمین خواهند شد. 


دکتر امیر الهامی: نوروز از ملتی سخن می گوید که  موحد هستند

وی گفت: آیا مردم اهواز امشب کاری با اهمیت تر از حضور متعهدانه در آیین بهارانه داشتند؟ مگر ما چه  ثروتی فرهنگی بالاتر از میراث کهن نوروز داریم؟ آیا شایسته  است در شهری که انجمن شاهنامه دارد این تعداد جمعیت در سالن  همایش شهر حاضر باشند؟پس این مسئله نشان می دهد یک جای کار ایراد دارد، امشب این مکان می بایست از جمعیت جوانان موج می زد، قرار نیست کسی ازاین تریبون مردم را نصیحت کند و محفل پند و نصیحت نیست، آنقدر از تریبون ها و رسانه های تصویری مردم را نصیحت کرده اند که مردم تصور می کنند از این همایش امیرالهامی نیز می خواهد نصیحت دهد.

وی تاکید کرد: وقتی معتقدیم نوروز مرزهای فرهنگی و جغرافیای را پشت سرگذاشته پس از بیان چه چیزی می ترسیم؟ امضای ملت ایران پای این جشن ملی است هرکس از هرجای جهان به این فرهنگ و آیین ایران احترام بگذارد مردم ایران نیز به او احترام خواهند گذاشت.

 وی در ادامه تصریح کرد: غایت سازشگری مردم ایران در همین دو کتاب شاهنامه و دیوان حافظ نهفته است که امشب با لذت شنیدیم و بهره بردیم، نوروز با هویت ایرانی از ارزش های ملتی سخن می گوید کهموحد هستد، این جشن مردم موحدی است که به خداوند معتقد بوده و هستند، این ملت حتا اگر در ظهر عاشورا حضور داشتند نیز نوروز را برگزارمی کردند چرا که  فلسفه هر دو آزادگی است و چه تابلویی بهتر از نوروز که تحول حالنا و احوال آدمی است.

این فرهنگ بالنده است، شاهنامه هم جزئی از همین امضا است، تمام اعیاد، تبلور احادیث، اخبار و روایات، دستاوردهای ارزشمند دین اسلام و دفاع ازهویت ملی در شاهنامه نمود یافته است. 

دکترالهامی درباره فلسفه نوروز عنوان کرد: نوروز یعنی اجتماع مردم در پای حقیقت گرایی، ما بدنبال مبدا هستیم،امروز خانواده های زیادی از فرهنگ ها و اقوام مختلف کشور از خراسانی، تهرانی خوزستانی به بهانه نوروز همه میزبان همدیگر هستیم.

 وی متذکر شد: ما باید بپذیریم متولیان خوبی برای فرهنگمان نبوده ایم، در کتاب درسی سوم دبیرستان نوشته ملتی که هزار و چهارصدسال تاریخ دارد، جای این پرسش است چرا هزار و چهار صدسال؟ در حالی که این ملت از نسل آریوبرزن تا شهید جهان آرا موحد هستند، ما باید نمادها ومیراث برجای مانده هویت ایرانی را در عمل به مردممان آموزش دهیم، باید از دانشمند برجسته فرهنگمدار و عزیز شهر اهواز جناب استاد هوشنگ یونسی تجلیل و تشویق بعمل آید نباید در نشست های شاهنامه خوانی اهواز تنها ده نفر حضور یابند. 

استاد هوشنگ یونسی مدرس انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی خوزستان سخنران بعدی همایش بهارانه بود که با قدرشناسی از حضور شهروندان اهواز در آیین سالانه بهارانه در سخنانی یادآور شد: در این بهارانه اشاره شد به پیشینه  و اهمیت نوروز و سابقه ملت ایران در یکتاپرستی، از جنبه های مختلف به نوروز و شاهنامه پرداخته شد.



هوشنگ یونسی: ایرانیان نوروز را مبدا آفرینش می دانند

 وی ادامه داد: نوروز  در آسیا پیشینه پنج هزار ساله دارد به مرکزیت سرزمین ایرانویچ و وامی که به ملل دیگر می دهد، در سنگ نبشته های هخامنشی اشاره ای از نوروز نیست ولی در همین آثار هخامنشی مراسم هدیه بردن نوروزی به پیشگاه پادشاه در تخت جمشید مشاهده می شود. این پژوهشگر شاهنامه با اشاره به نوشته های ابوریحان بیرونی در باب نوروز یادآور می شود: از میان جشن های مختلفی که مردم ایران در طول  دوازده ماه سال به مناسبت های مختلف برپا کرده اند نوروز از اعتبار و اهمیت بیشتری برخوردار است و از دوره اساطیری تا پس از اسلام پیوند دارد، ایرانیان معتقدند نوروز مبدا آفرینش جهان است و در چنین روزی بود که انسان آفریده شده است.

وی همچنین در باب پیشینه یکتاپرستی ملت ایران خاطرنشان کرد: در باب یکتاپرستی مردم ایران سخن به گزافه نیست و ما اسناد مکتوب برای این ادعا داریم در این باره می توان اشاره کرد به  دعایی که هجده بار در سنگ نبشته های باستان و شوشی حک شده و نشان از خداپرستی مردم ایران است.

دبیر همایش بهارانه نیز با ابراز خرسندی و بیان اینکه یک امروز دیگر پس از روزهای متمادی سال گذشته در همایش دوم بهارانه خدمت علاقمندان هستیم یادآور شد: همایش جشن بهارانه به پاس نشست های پایانی انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی با همت همین کتابخانه و با احترام به کتابخانه مرکزی استان برپا می شود.



کیانوش بتواز: بهارانه دستاورد نشست های شاهنامه شناسی است

 کیانوش بتواز توضیح داد: باهمراهی کتابخانه مرکزی خوزستان سال جاری 48 نشست شاهنامه شناسی برگزار شد که دستاورد آن در کنار هم بودن، با هم بودن و با هم به پیشواز بهار رفتن است، جناب حجت الاسلام سپهر تاکید داشتند امسال نیز باید بهارانه برگزار شود و تداوم یابد، دستاورد این حمایت ها و همت بزرگانی همچون استاد هوشنگ یونسی و جناب شوشتری زاده  ثبت انجمن شاهنامه شناسی و شاهنامه خوانی خوزستان است . وی افزود: بخش کودک کتابخانه مرکزی استان امشب با اجرای چهار بانوی نقاله خوان توانمندی و نتایج مثبت آموزشی خود را ارایه داد که نشان از موفقیت کتابخانه مرکزی استان در این حوزه است. 

برنامه جشن بهارانه از آیتم های مختلف هنری برخوردار بود. مرشد محسن میرزاعلی از چهره های برجسته هنری کشور دقایق پرشور و توام با سکوت را با اجرای توانای خود در جشن بهارانه خلق کرد او گفت: من مهمان شما هستم آن هم در جایی که قلب شاهنامه خوانی است، می گویند مرشد شدن خوب کسوتی است من نیز آموخته هایم را از هفت مرشد برتر کشور گرفته ام ولی ادعا نمی کنم مرشد هستم و با این حال در خانواده ما از چند پشت پدر به فرزند هم مرشد ملی بودیم وهم مرشد مذهبی همنوکری ملی و هم نوکری علی ابن ابیطالب(ع) هستم و اگر غیر از این باشد، مرشد مرشد نیست.

 وی افزود: نقال همه چیز را می گوید کسی که عاشق و دلداده شاهنامه است در قلب او زمین لرزه بوجود می آید و به این می گویند نقل مردمی.


مرشد میرزا علی: اهواز قلب شاهنامه خوانی ایران است

مرشد میرزا علی گفت: فردوسی توسی تلاش طاقت فرسایی کرد و چند هزار بیت را به نظم درآورد برخی  تحلیل گران ادبی جهان گفتند شاعر بزرگ جهان شکسپیر است، برخی گفتند حماسه سرای بزرگ هومر است ولی شصت درصد اذعان کردند حماسه سرای بزرگ فردوسی است به این خاطر که شعر او به روز است و اگر هزار سال بگذرد و بخوانی باز هم به روز است بنابراین شاهنامه فردوسی یک اثر شاهکار است.

از دیگر بخش های شب بهارانه سرنا و کرنانوازی هنرمندانی بود که میراث دار موسیقی باستانی هستند و در فواصل برنامه بهارانه را همراهی کردند.

شایان ذکر است: اعضای گروه نقاله خوان بخش کودک کتابخوانه مرکزی بانوان موژان محمدی،آرزو زرگر، ساینا لشنی و رزا زندی صدر نقل تولد و کودکی سام یکی از پهلوانان شاهنامه را روایت کردند و شهروندان اهواز به احترام این اجرا از جای برخاسته و بانوان نقاله خوان را تشویق ویژه نمودند، همچنین رضا کریمی از هنرمندان موسیقی استان و معصومه لشنی نقاله خوان ومربی کودکان نقاله خوان کتابخانه مرکزی استان نیز در آیتم های برنامه اجرای آوازی و نقاله خوانی را ارایه نمودند.

گفتنی است: آذر زمانپور و دکتر جمشید سلحشور از اعضای شورای شهر اهواز  و تنی چنداز فعالان هنری و فرهنگی استان از جمله مهمانان امسال همایش بهارانه بودند.



 












































نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار