اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
 یکی از مهمترین ضروریات جوامع بشری در عصر حاضر، شاد بودن و پر نشاط زیستن است.

طی سال‌های اخیر شرایط نامناسب اجتماعی، اقتصادی و افزایش آسیب‌های اجتماعی باعث شده است شادی و شادمانی در جامعه ما تا حدی کمرنگ شود، در حالی که مدیران اجرایی و سیاستگذاران فرهنگی همه همت خود را به کار گرفته‌اند تا آثار غم و اندوه از چهره هموطنان‌مان زدوده شود.‏

بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که شادی‌های جمعی، موجب احساس همبستگی و همدلی مردم و به تبع آن، کاهش خشونت‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌شود، با این حال متاسفانه از شادی‌های جمعی در جامعه امروزی ما تا اندازه‌ای غفلت شده است.

شادی گریزی جامعه

سیدحسن موسوی چلک مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با ایرنا گفته است:در حوزه فرهنگی ایجاد شادمانی در جامعه موفق نبوده‌ایم و دانسته یا ندانسته به ترویج غم و غصه در جامعه پرداخته‌ایم و از ظرفیت های فرهنگی برای ایجاد شادی استفاده نکرده‌ایم.

وی با بیان این مطلب که عده‌ای علاقه‌مندند که مردم همواره غمگین باشند و تفاوتی میان مراسم مداحی و مولودی‌های ما وجود ندارد، می‌گوید:در حالی پوشیدن لباس‌های مشکی‌رنگ و تیره در کشور تشویق می‌شود که دین مبین اسلام، رنگ مشکی را مکروه دانسته است.

موسوی چلک می‌افزاید:پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوره سازندگی، از نظر شادی‌های جمعی دچار مشکل شدیم و این در حالی است که شادی گریزی مردم باعث ظهور خشونت در میان افراد جامعه می‌شود.

وی یاد آوری می‌کند:بر اساس آمار منتشر شده سازمان جهانی بهداشت، ایران از میان 115 کشور در خصوص شادی، رتبه 105 را داراست، هرچند به نظر می‌آید که این آمار پس از مذاکرات برجام تغییر مثبت کرده و یکی از نتایج آن برای کشورمان، افزایش امیدواری بوده است.

جشن های سنتی فراموش شده چهارشنبه سوری

ایرانیان از دیرباز، در برپایی جشن و سرور، سابقه طولانی داشته‌اند و در تقویم باستانی آنها هر روز از ماه نامی دارد که اسم یکی از روز ها منطبق بر نام ماه است که در آیین پارسی هر زمان که نام روز و ماه یکی می‌شد، مردم با به فال نیک گرفتن این اتفاق، جشن و سرور برپا می‌کردند.

شمار زیادی از این جشن‌های متفاوت در میان صفحات تاریخی گم شده و به باد فراموشی سپرده شدند، اما هنوز پس از گذشت سال های طولانی تعدادی هرچند اندک از این جشن ها در جای جای ایران بر پا می‌شود که «چهارشنبه سوری» یکی از اندک جشن‌های فراموش نشده‌ی ما در طول تاریخ است.

چهارشنبه‌سوری جشنی مخصوص است که در شب چهارشنبه آخرین ماه سال برپا می شود که در واقع پیش در آمدی برای جشن‌های نوروزی است و با برگزاری این جشن، مردم به استقبال بهار می‌روند. طبق آیین باستانی ایرانی در این شب آتش بزرگی برپا می‌شود، که تا صبح زود و طلوع آفتاب، برافروخته می‌ماند و مردم از روی آتش می‌پرند و با گفتن 'زردی من از تو سرخی تو از من'، زردی، بیماری و مشکلاتشان را به دست آتش می‌سپارند و به جای آن سرخی، گرما و نیرو را از آتش هدیه می‌گیرند.

با وجود قدمت این جشن، در تاریخ کهن این مرز و بوم، که حتی در شاهنامه فردوسی نیز اشاراتی هرچند کوچک به دان شده است، آئین چهارشنبه سوری به طور کامل مربوط به زرتشتیان نمی‌شود چرا که آنها پریدن از روی آتش را عملی زشت، مکروه و نا پسند می‌دانند.

سرگردانی شهروندان آبادان در جشن های چهارشنبه سوری این شهر

موضوع برگزاری ایمن آیین های چهارشنبه سوری در شهرهای کشور طی سال های گذشته به معضلی برای شهروندان، مدیران دستگاه های دولتی و دستگاه های مسئول برقراری نظم و امنیت تبدیل شده است.

با ورود مواد محترقه خطرناک به بازار همزمان با روزهای پایانی سال و آسیب هایی که جوانان، خانواده ها، برخی ساختمان های محل کسب و کار و حتی شهروندانی که به عنوان رهگذر از محل حادثه عبور می کنند، از این مواد می بینند، پلیس و دستگاه های مسئول برقراری امیت را بر ان داشته تا برای جلوگیری از آسیب های این آیین و برخورد قانونی با بر هم زنندگان امنیت و نظم شهر تمهید کنند.

همزمان با چهارشنبه سوری آبادان، پلیس آبادان با اجرای برخی محدودیت های ترافیکی، تلاش کرد نظم شهر را در این شب بیش از گذشته برقرار کرده و برای کاهش یا به حداقل رساندن آسیب های چهارشنبه سوری گام بردارد.

این اقدام پلیس، با همه محاسنی که داشت، بروز ترافیک در خیابان های شهر نظیر محدوده کوی کفیشه، محدوده میدان طیب، خیابان سیکلین، خیابان کنار پلیت و دیگر خیابان های شهر را به همراه داشت و گردشگران و مسافرانی که در روزهای پایانی سال به آبادان سفر کردند، در معابر شهر سرگردان شدند.

این طرح البته از سویی با واکنش منفی جوانان روبرو شد و در برخی خیابان ها و میادین نظیر میدان ایثار به درگیری کلامی مردم با پلیس، سنگ پرانی به ماموران و شکسته شدن شیشه برخی واحدهای صنفی منجر شد.

شعار پلیس در سال های گذشته این بود که پلیس با شادی جوانان مخالف نیست ولی در برابر اقدامات هنجار شکن با جدیت برخورد می کند.

به گواه کارشناسان، اگر تصمیم گیران محلی بیرون از شهر را برای تخلیه هیجانات جوانان در نظر گرفته و با نظارت جدی مقابل هرگونه هنجارشکنی می ایستادند، پلیس مقابل شهروندان قرار نمی گرفت و حس امنیت و ایجاد محیط شاد در جامعه بیش از گذشته محقق می شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار