اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه کنکور فرزندان استان باید مسأله اصلی استان باشد، گفت: با توجه به اهمیت کنکور باید یک بسیج همگانی برای کنکور سال 96 ایجاد شود تا آینده استان تضمین شود.
 
دکتر غلام‌رضا شریعتی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز، چهارشنبه 25 اسفندماه در استانداری برگزار شد، با اشاره به تلاش‌های مسئولان آموزش و پرورش اظهار کرد: امیدواریم این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد؛ امسال موفق شدیم که در حوزه پیش‌دبستانی از رتبه 18 به رتبه اول ارتقا پیدا کنیم که این مهم بدون زحمات و برنامه‌ریزی این شورا و مسئولان آموزش و پرورش ممکن نبود.
 
وی افزود: کار در حوزه آموزش و پرورش یک کار لاک‌پشتی است؛ بنابراین مزایای کاری که امروز صورت می‌گیرد، هشت یا 10 سال دیگر مشخص می‌شود. جلوگیری از افت تحصیلی، بالا رفتن کمی و کیفی قبولی‌ها در کنکور، ارتقاء تحصیلی دانش‌آموزان و رتبه آموزشی استان ازجمله مزایای توسعه پیش‌دبستانی در استان است که به شرط تمرکز بر کار و احساس مسئولیت از سوی همه، نتایج  آن در سال‌های آینده در استان مشخص می‌شود.
 
استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه آموزش و پرورش، گفت: امیدوارم همه به اقدامات و مصوبات متعهد باشیم و به مسئولان بعدی نیز توصیه کنیم که در حفظ این موفقیت‌ها تلاش کنند. ما همواره پشتیبان آموزش و پرورش هستیم و در این حوزه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم.
 
شریعتی تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهم که در برنامه‌ریزی‌های خود 30 درصد از دانش‌آموزانی که سطح تحصیلی مناسبی دارند اما بضاعت مالی کافی برای شرکت در کلاس‌های کنکور را ندارند، مدنظر قرار دهند تا این افراد نیز از عدالت آموزشی بی‌بهره نباشند.
 
وی تأکید کرد: اگر کسانی که متعهد به تأمین پنج میلیارد تومان لازم برای آموزش و پرورش شده‌اند این مبلغ را تأمین نکنند، من متعهد می‌شوم که به هر راه ممکن این کار را انجام دهم. نباید از این مسأله به هیچ‌وجه عقب‌نشینی کنیم. ما در برابر این دانش‌آموزان مسئول هستیم و باید شرایط را برای این افراد به گونه‌ای فراهم کنیم که بتوانند از استعدادهای خود استفاده کنند.
 
استاندار خوزستان گفت: مسأله دیگری که درباره آن تصمیم‌گیری شده است، مبحث‌محور کردن جلسات شوراهای اداری است. تلاش می‌کنیم که اولین شورای اداری پس از عید نوروز پیرامون مسائل آموزش و پرورش و با محوریت کنکور برگزار شود.
 
شریعتی با بیان اینکه در خوزستان دغدغه حضور در مسائل اجتماعی کمتر است، افزود: خانواده‌ها تمام امور زندگی خود را با کنکور فرزندانشان تنظیم می‌کنند، اما ما به‌عنوان مدیران استان زمانی که در حوزه اجتماع می‌خواهیم برای فرزندان استان برنامه تنظیم کنیم، عقب‌نشینی و مشکلات مختلفی را مطرح می‌کنیم. اگر فرزندان استان را فرزندان خودمان بدانیم، همان‌طور که یک خانواده برخی کارها را به‌خاطر فرزندان تعطیل می‌کند ما نیز می‌توانیم بعضی برنامه‌ها را تعطیل کنیم؛ کنکور فرزندان استان باید مسأله اصلی استان باشد.
 
وی ادامه داد: اگر به دنبال توسعه پایدار و متوازن دراستان هستیم باید این کارها انجام شود؛ در غیر این‌صورت نتیجه‌ای نمی‌گیریم. بعضی مسائل مانند راه‌ها سخت‌افزاری هستند، اما درباره آموزش و پرورش که نتایج کارهای آن 10 سال آینده مشخص می‌شود، تأکید می‌کنم که بحث کنکور در برنامه سازمان‌ها و ادارات در نظر گرفته شود. وقتی اداره‌کل ما نسبت به کنکور فرزندان کارکنان خود حساسیت نشان دهد، اشکالی ندارد که کار کم‌اهمیت‌تری بر زمین بماند تا آینده استان تضمین شود.
 
استاندار خوزستان با اشاره به دستور خود برای تشکیل یک زیرکمیته برای شورای آموزش و پرورش با حضور مدیرکل امور شهری،‌ مسئول امور مالی استانداری و دیگر مسئولان ذی‌ربط برای پیگیری و بررسی مسائل مالی پیش‌دبستانی و راه‌های تأمین منابع مورد نیاز، گفت: لازم است که حتماً پیش از هر شورای آموزش و پرورش یک یا 2 جلسه زیرکمیته تشکیل و گزارش کار به شورا ارائه شود تا کارهای انجام‌شده و کارهایی که باید انجام شوند، مشخص شوند.
 
شریعتی افزود: این موضوع که رتبه خوزستان در کنکور از 27 به 21 ارتقا پیدا کرده است، جای تقدیر دارد، اما هنوز از آن نقطه مطلوب و سطح رقابت فشرده و نزدیک استان‌ها بسیار فاصله داریم. ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد که باید در این زمینه اهتمام لازم را به خرج دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه دولت، خوزستان را قلب تپنده کشور می‌داند گفت: یک پتانسیل را نام ببرید که در خوزستان وجود ندارد؟ ما از پتانسیل‌های موجود استان استفاده کافی نمی‌کنیم. آموزش و پرورش نیز باید یک زیرکمیته تخصصی در بحث کنکور تشکیل دهد که خوراک کمیته زیرمجموعه شورا را مشخص کند.
 
استاندار خوزستان تصریح کرد: هنوز شرایط ما در کشور شرایط مناسبی نیست. برخی مسائل مربوط به شرایط اقلیمی، بافت‌های عشایری و ... است، اما فکر می‌کنم به همین اندازه نیز پتانسیل در استان وجود دارد. در سازمان‌های متمول ما پِرت منابع و هزینه برای مسائلی که بازدهی چندانی ندارد، وجود دارد.
 
شریعتی با اشاره به هدررفت هزینه‌ها در حوزه فرهنگی، افزود: علت این امر آن است که کار پایه‌ای انجام نمی‌شود‎؛ باید در کارها اولویت‌بندی شود. اهمیت ایجاد شرایط بهتر برای تحصیل فرزندان خوزستانی بیشتر از وجود برخی بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر است. دانش‌آموزان زیادی در استان وجود دارند که از نظر بنیه مالی ضعیف هستند.
 
وی با اشاره به ناتوانی مالی برخی دانش‌آموزان در تأمین لباس مدرسه، گفت: این مشکلات روان دانش‌آموز را مختل می‌کند و زمان حضور در کلاس تنها جسم او در کلاس حضور دارد. با برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرکمیته و کاهش هزینه‌کرد نادرست از برخی منابع و اختصاص این اعتبارات به کارهای زیربنایی، می‌توانیم نتایج خوبی بگیریم. منابع مالی استان‌های دیگر کمتر از خوزستان است، اما با برنامه‌ریزی‌ مناسب‌تر و همکاری‌های بین‌بخشی بیشتر، توانسته‌اند کارهای مناسبی انجام دهند.
 
استاندار خوزستان با بیان اینکه همه دستگاه‌های استان باید حامی آموزش و پرورش و ورزش و جوانان استان باشند، افزود: اگر نتایج این کارهای کارشناسی ارائه شود، آمادگی کامل دارم تا بر اساس این اقدامات دستگاه‌های متولی را نسبت به مشارکت در این حوزه موظف کنم؛ دستگاه‌های متمول باید بخشی از هزینه‌های فرهنگی خود را نگه دارند تا مسئولان تراز اول استان برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.
 
شریعتی تصریح کرد: از مدیران موفق باید تقدیر شود تا تفاوت این افراد با دیگران مشخص شده و یک رقابت در استان ایجاد شود؛ همچنین باید به تدریج به سمت شاخص‌های کیفی‌تر حرکت کنیم.
 
وی با بیان اینکه هدف از تشکیل کمیته، شورا و کارگروه‌ها این است که خروجی کار و نتایج برای جامعه ملموس باشد، گفت: یکی از محورهای کاری‌ام آموزش و پرورش و سلامت است؛ چراکه این موارد از وظایف اصلی حکومت است. ما تأسیس کارخانه و حوزه صنعت را تقویت می‌کنیم اما در حوزه سلامت در واقع متولی کار هستیم و اگر کمبودی در این حوزه‌ها وجود داشته باشد، باید پاسخگو باشیم.
 
استاندار خوزستان گفت: برنامه بهبود جایگاه کنکور به‌صورت مدون در آموزش و پرورش نوشته شده و از 6 فروردین، کار اجرای آن آغاز می‌شود. اگر در استان کمبودی وجود داشته باشد اما این کمبود مانع از ظهور استعداد افراد نشود، یعنی ما کار خود را درست انجام داده‌ایم. در حوزه کنکور باید برای سال 96 یک بسیج همگانی صورت گیرد و از ظرفیت‌های کانون فرهنگی بسیج و ... استفاده شود.
 
شریعتی تصریح کرد: جلسات شورای آموزش و پرورش در سال 96 باید هر 2 هفته یک‌بار برگزار شده و یک‌بار در میان با محوریت کنکور باشد؛ همچنین فرمانداران استان به‌ویژه فرماندار اهواز باید با شهرداران جلساتی را  درخصوص تأمین مالی برای کنکور برگزار کنند که شهرداری‌ها اعتباراتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند. این مسأله باید زودتر در شورای اداری نیز مطرح شود تا فرمانداران نسبت به انجام آن موظف شوند.
 
وی درباره ورود میهمانان نوروزی به خوزستان نیز گفت: مهمانان نوروزی، سفیران خوزستان خواهند بود. همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا این میهمانان تعطیلات خوبی را در خوزستان سپری کنند. باید تلاش کنیم تا چهره خوبی از استان نشان دهیم؛ مشکلات باید بیان شود اما پتانسیل‌ها نیز باید در کنار آن مطرح شوند. نباید مشکلات بیش از حد متعارف بزرگ شود تا نگاه به استان تغییر کند.

برچسب ها: کنکور ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار