اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
علی حاجتی شیمنی
کارشناس ارشدشرکت برق منطقه ای خوزستان 

استفاده از صنعت برق در استان خوزستان  به سال های اکتشاف اولین چاههای نفت درمسجدسلیمان در سال 1287 خورشیدی برمی گردد. سازمان آب و برق خوزستان به عنوان اولین سازمان مدرن عمرانی کشور در سال 1339 تاسیس و شروع بکار نمود وزارت آب و برق کشور در سال 1342 تشکیل شد و درسال 1353 به وزارت نیرو تغییر نام یافت.

پیش از تشکیل وزارت نیرو خطوط انتقال برق متعددی در استان خوزستان کشیده شده بود بطوری که پس از احداث سد دز در سال 1341 در سال 1342 خط 230 کیلوولت دز - اندیمشک - هفت تپه- اهواز احداث و به بهره برداری رسیده بود.

پس از 44 سال از فعالیت سازمان آب و برق خوزستان در سال 82 شرکت برق منطقه ای خوزستان از سازمان آب و برق خوزستان جدا گردید. این شرکت با مسئولیت تولید و انتقال برق با پراکندگی خدمات خود در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد و با حدود 81 هزار کیلومتر مربع آغاز نمود.

شرکت برق منطقه ای خوزستان با مالکیت بیش از 8500 کیلومتر مدار خطوط انتقال برق و بیش از 200 پست برق یکی از مهمترین شرکت های برق منطقه ای کشور است.

گستردگی خطوط انتقال برق در این دو استان با توجه به جغرافیای این استان ها بسیار متنوع می باشد بطوری که عبور خطوط از مسیرهای مختلف از جمله هورها ،باتلاق ها در جنوب استان تا گردنه های صعب العبوری مثل بانا در مرز چهار محال بختیاری و تا تنگ تامرادی در کهگیلویه و بویر احمد کار تعمیر و نگهداری این خطوط بسیار سخت خواهد بود بطوری که خدمات در پست برق مثلا شهر دنا در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا تا پست های برق آبادان و خرمشهر در سطح نزدیک به دریا متفاوت خواهد بود.

بیش از یک دهه است که استان خوزستان در معرض ریزگردها قرار گرفته است بطوری که این ریزگردها که با منشاء داخلی و خارجی بر زندگی تک تک شهروندان تاثیر گذاشته است و زندگی برای ساکنین این مناطق سخت شده است.

در 8 بهمن 95 هجوم این ریزگردها به اوج خود رسید بطوری که تاثیر بیشتری بر تجهیزات برقی گذاشتند و منجر به خاموشی گسترده و بی سابقه ای گردید پس از دو هفته دوباه این مشکل با حجم بیشتری تکرار شد به طوری که مقامات استانی و کشوری بفکر چاره اندیشی افتادند مسئولین وزارت نیرو پس از بررسی و بازدید میدانی به این نتیجه رسیدند که با فراخوان نیرو از 39 شرکت توزیع و 16 شرکت برق منطقه ای با جمعیتی نزدیک به 500 نفر از سراسر کشور نیروهای تعمیراتی مجرب در قالب گروه های مختلف با تجهیزات مربوطه به استان خوزستان گسیل نمایند.

پس از استقرار تیم های مربوطه در استان و بررسی خطوط و پست های برق با آلودگی بیشتر با مدیریت بهره برداران شاغل در شرکت برق منطقه ای بصورت جهادی کار آغاز گردید مسئولین وزارتخانه با استقرار در استان پیگیر پیشرفت کار بودند. انجام کاربرروی دکل های برق با ارتفاع نزدیک به 40 متر کار ساده ای نبود خیلی از خطوط در دهه های گذشته احداث و به بهره داری رسیده بودند.

با توجه به وضعیت خاک و زمین خوزستان جاده دسترسی به آنان از بین رفته بودند و نیاز به احداث و ترمیم جاده های دسترسی به این دکل های برق بود. خاموشی ها بایستی با دقت تمام و تحت ضمانت نامه های خاص اخذ، هماهنگی لازم با واحدهای زیربط انجام می شد، اطلاع رسانی به موقع به صنایع ، شرکت های توزیع و شهروندان رسانده می شد.

تانکر آب و تجهیزات مربوط بایستی همزمان با گروه ها پای کار باشند کار بایستی با ایمنی هر چه تمامتر انجام می شد پشتیبانی لازم از جمله نهار خارج از شهر و در چند نقطه جهت گروه های تعمیراتی بایستی به موقع انجام می شد، نیروهای تعمیراتی و سرگروه ها تمام تلاش خود را بکار می گرفتند تا حتماً تمام مقره های مربوطه شسته شوند زیرا اگر مقره دکلی شسته نمی شد باز هم احتمال خاموشی می رفت بعضی از دکل ها در مزارع روستاییان بود امکان استفاده از ماشین های مربوطه نبود برای این دکل ها نیز روش دیگری بکار گرفته می شد و تک تک زنجیر مقره ها با صعود افراد مجرب تمیز می شدند.

در این بیست روز بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر مدار زنجیر مقره خطوط و ۵۳ پست برق آلوده شستشو شدند که کاری پرحجم و سنگین بود در شهرها نیز شرکت های توزیع نیز مشغول شستشو تجهزات مربوطه می شدند گروه های که از استان های مختلف حضور داشتند این عزیزان با لهجه های مختلف ولی بایک هدف مشترک آدم را یاد روزهای دفاع مقدس می انداخت که دریک سنگر با حضور تمام اقوام ایرانی برای دفاع از ایران عزیز می پرداختند.

بنده نیز چند روزی افتخار همراهی با این عزیزان را داشتم تلاش و کوشش آنان را فراتر از یک شغل می دیدم یقین دارم تلاش آنان شبیه به جهاد بود اگر چه علیرغم کنترل موارد ایمنی متاسفانه یکی از این عزیزان در راه همین خدمت جان خود را از دست دادند و مرگ شهادت گونه ایشان همه ما را متاثر نمود ولی تلاش صادقانه همه آنان انرژی دو چندانی به همراهان می داد.

فعالیت همه آنان درسی است برای همه که هر وقت گوشه ای از این کشور عزیزحادثه ای رخ می دهد احساس همکاری و همیاری وظیفه همه ماباشد.

برچسب ها: علی حاجتی شیمنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار