نمی دانیم می باید اولین مطلب سال جدید را که تقریبا می توان به جرات گفت مسافرت ها و عید دیدنی ها به اتمام رسیده و تمامی کارمندان و کارگران و ... بر سرکار حاضر می شوند، تلخ و ناگوار بنویسیم یا نه... "> تراژدی غرق شدن جوان اهوازی
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰

نمی دانیم می باید اولین مطلب سال جدید را که تقریبا می توان به جرات گفت مسافرت ها و عید دیدنی ها به اتمام رسیده و تمامی کارمندان و کارگران و ... بر سرکار حاضر می شوند، تلخ و ناگوار بنویسیم یا نه...

اختصاصی شوشان : نمی دانیم می باید اولین مطلب سال جدید را که تقریبا می توان به جرات گفت مسافرت ها و عید دیدنی ها به اتمام رسیده و تمامی کارمندان و کارگران و ... بر سرکار حاضر می شوند، تلخ و ناگوار بنویسیم یا نه، اما دست تقدیر باعث می شود که گام اول تلخ به دست مخاطبین اش برسد و البته هشداری باشد بر عدم تعیین تکلیف متولی اصلی رودخانه کارون در حریم شهری و اینکه اگر فردی در حریم شهری رودخانه کارون غرق شد چه ارگانی مسئول و پاسخگو است؟

دیروز جمعه وقتی بر سرکار بعد از تعطیلی های مکرر ابتدایی سال حاضر شدیم و گرد و خاک شدید مشام مان و دیده ما را آزرده کرد، می بینیم خبری در راه است که آزرده خاطر بشویم، آری خبری که دوست نداریم نصیب هیچ ایرانی به خصوص هیچ پدر و مادری شود، جوان 21 ساله و تنها فرزند خانواده در 4 شنبه گذشته در رودخانه کارون غرق می شود و هنوز که هنوز است غواصان و سایر دستگاه های متولی نتوانسته اند پیکر او را از آب بیرون بیاورند و خانواده بازمانده این چند روز و شب گذشته، ساعت های سخت و تلخی را کنار رودخانه در بدترین شرایط ممکن به لحاظ روحی می گذرانند تا آب عزیزشان را پس بدهد و ...

ماجرا از این قرار است: ساعت 18 روز چهارشنبه 14 فروردین ماه است، درست یک روز قبل از اینکه سایت نجات غریق متعلق به شهرداری اهواز که برای حفظ جان مهمانان نوروزی در رودخانه کارون مستقر بودند به کار خود پایان دهند که «مرتضی احمدی» جوان ورزشکار 21 ساله اهوازی به اتقاق سه نفر از دوستان خود تصمیم می گیرند با قایق بادی شخصی دقایقی برای تفریح به رودخانه کارون بیایند اما درست در هنگامی که قایق آنها در زیر پل پارک جزیره می رسد بر اثر امواج خروشان در این مقطع رودخانه  قایق حامل این چهار جوان واژگون می شود. 3 جوان همراه  این جوان به طرز معجزه آسایی و با کمک نیروهای امدادی نجات پیدا می کنند اما مرتضی احمدی علیرغم تلاشی که برای نجات او می شود در رودخانه غرق می شود.

از زمان حادثه تاکنون 3 روز است که جستجو برای یافتن او در رودخانه کارون ادامه دارد و خانواده داغدار او همچنان در کنار رودخانه کارون منتظر فرزندشان هستند. آنها در این 3 روز از هیچ تلاشی برای یافتن پیکر دلبند خود فروگذار نکردند. خانواده آنان وقتی شاهد تلاش های بی نتیجه سازمان های هلال احمر و آتش نشانی و شهرداری بودند و با صرف هزینه های بسیار شخصی اقدام به بکارگیری غواص های آزاد می کنند اما تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت16 روز جمعه 16 فروردین) تلاش غواصان آزاد نیز به نتیجه نرسیده است. اما این اولین و آخرین جوانی نیست که کارون خانواده  ای  را در ماتم خود حزین می کند بلکه در سال های اخیر  صدها جوان بر اثر شنا کردن در بستر رودخانه عمر خود را از دست داده اند که ضرورت تعیین تکلیف متولی حفاظت از جان مردم در رودخانه کارون را طلب می کند.

عالیپور معاون خدمات شهرداری اهواز می گوید : رودخانه كارون در مقطع شهر اهواز 13 كيلومتر طول دارد و در نتيجه امكان پوشش كامل ساحل رودخانه وجود ندارد، به همين دليل اكيپ‌هاي نجات غريق در برخي نقاط حساس رودخانه كه داراي عمق بيشتري است مستقر شده‌اند. همچنين همه قايق‌هاي موجود در ساحل رودخانه از نظر ظرفيت مسافر، همراه داشتن جليقه نجات و سالم بودن قايق تحت كنترل هستند، با اين وجود شهروندان و مسافران نيز بايد به اين نكات دقت داشته باشند.

منصور کتانباف شهردار اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار شوشان در خصوص این حادثه می گوید : متولی نگهداری از بستر رودخانه کارون سازمان آب و برق خوزستان می باشد و اینکه گفته می شود متولی حریم رودخانه در شهر بر عهده شهرداری اهواز می باشد قانونی نانوشته است. شهردار اهواز ادامه داد : اگر فرض را بر این بگیریم که شهرداری اهواز متولی نگهداری رودخانه در حریم شهری است آیا ورود غیرمجاز با وسایط غیر ایمن مثل قایق بادی و از اسکله غیرمجاز که شهرداری بر آن نظارتی ندارد و همچنین عدم مجهز بودن به جلیقه نجات دلیلی بر مقصر بودن شهرداری می باشد؟!

کتانباف گفت : ما در 13 روز گذشته به 200 هزار نفر از  مهمانان نوروزی از طریق قایق های تحت نظارت شهرداری بدون حادثه در رودخانه کارون خدمات ارائه داده ایم و این نشان از نظارت و خدمات رسانی است. همچنین اگر غواصان ما در سانحه حضور نداشتند هر 4 نفر در رودخانه غرق می شدند که با حضور غواصان ما دو نفر نجات پیدا کردند. یک نفر بعد از غرق شدگی از رودخانه خارج شد و عملیات برای خروج نفر چهارم همچنان ادامه دارد.

دکتر رضا رضانیا مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با رد اینکه مراقبت از رودخانه کارون در حریم شهری اهواز بر عهده این سازمان است گفت : این امکان وجود نداردکه سازمان آب و برق خوزستان در راستای مراقبت و نگهداری از حریم شهری وارد کار شود کما اینکه ما هشدارهای لازم را برای عدم ورود به حریم رودخانه با نصب تابلوهای مختلف داده ایم.

علی عسکر ظاهری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز در گفتگو با شوشان گفت : از روز حادثه تاکنون چهار نفر از غواصان هلال احمر به همراه پرسنل آتش نشانی و خانواده غریق مشغول جستجو برای یافتن پیکر او هستند اما لازم به ذکر است که متولی نگهداری از مجموعه حریم شهری بر عهده شهرداری اهواز می باشد.

یکی از نزدیکان جوان غرق شده به خبرنگار شوشان نیز ضمن تقدیر از زحمات مسئولان شهرداری اهواز و هلال احمر خوزستان خواستار همکاری مستمر و بیشتر مسئولان تا زمان حصول نتیجه و پیدا کردن پیکر این جوان از دست رفته  شده تا خانواده و بستگان آنان که سه شبانه روز است در شرایط نامناسب روحی  در کنار رودخانه هستند از نگرانی و اضطراب رهایی پیدا کنند. وی گفت : این جوان ورزشکار عضو تیم بسکتبال یکی از تیم های حاضر در لیگ برتر این رشته ورزشی در خوزستان بوده و به تازگی به تیم ملی جوانان بسکتبال نیز فراخوانده شده بود. او تنها فرزند خانواده بوده است و این حادثه تالمات روحی فراوانی به والدین او وارد کرده است به طوری که والدین او از زمان حادثه تاکنون در کنار محل حادثه آرام و قرار ندارند.

وی در پایان خواستار دعای خیر شهروندان برای این جوان از دست رفته و خانواده داغدار آنان در این ایام فاطمیه (س) شد تا انشالله خانواده آنان از این شرایط سخت روحی و روانی خارج شوند.

در این میان سوالاتی در خصوص این حادثه در ذهن متبادر می شود اولا چرا باید در روزی که عملن با تعطیل شدن مدارس و بلامانع بودن نیامدن کارکنان ادارات به محل کار خود سایت نجات غریق مستقر در رودخانه کارون به کار خود سه روز قبل از پایان غیررسمی تعطیلات خاتمه دهند؟ ثانیا چگونه است که علیرغم تاکید معاون خدمات شهرداری اهواز ماموران  در این مقطع پرحادثه و حساس رودخانه کارون حضور فعالی نداشته اند و اساسا چرا متولیان امر از ورود قایق بادی به رودخانه ممانعتی به عمل نمی آورند؟

سوالاتی است که مسئولان باید به آن پاسخ های قانع کننده ای برای افکار عمومی بدهند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار