اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
جای خالی حقوق شهروندی در معابر خرمشهر
حقیقتا اگر مقایسه ای بین بازارهای دیگر شهرها بکنیم ، بازارهای خرمشهر ما چه از لحاظ زیباشناسی ، چه نظم و قانون ، چه احترام به حقوق مشتریان و عابران نمره ی خوبی نخواهند گرفت . برای اثبات این ادعا کافی ست همین الان نسبت به بستن راه و چینش اجناس در پیاده رو به کاسبی اعتراض کنید ، شرح ماوقع و شیوه ی برخورد و نتیجه بخش بودن اعتراض را به خودتان وامیگذارم.
شوشان : در هیاهوی روزهای منتهی به عید نوروز ، چیزی که شاید کمتر بچشم آید و رعایت شود حق رهگزران و عابران از مسیرشان است . اغلب کاسبان و مغازه داران حق استفاده از پیاده روی مشرف به محل کسبشان را از آن خود میدانند و فارغ از توجه به حق رهگذر ، اجناس خود را در مسیر قرار میدهند .

حتما بارها پیش آمده همراه خانواده یا به تنهایی هنگام گذر از بازار یا بازارچه ای ، صاحب مغازه بصورت کاملا حق به جانب تمام راه عبوری را بنفع خود مصادره کرده و شما برای عبور مجبور به دور زدن مسیر شوید . یا دستفروشان عزیز که بدون هیچ گونه توجه به حد پیاده رو ، بساط خود را پهن کرده و ضمن تنگ کردن راه و ایجاد ترافیک ، باعث ایجاد مشکلاتی برای عابران میشوند .البته قصد نگارنده این نیست که دوستان کاسب و دستفروش حق پهن کردن بساط ندارند و خدایی ناکرده مسیر ارتزاق و نان آوریشان بسته شود ، بلکه مقصود احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی است .


مهندسی که درشهرداری یا شهرسازی برای عبور عابرین مسیری را طراحی و درنظرگرفته است ، با توجه به تراکم جمعیتی و کاربری ساختمانها و عوامل دیگر دست به این طراحی زده واکنون با تجاوز اجناس کسبه به حریم پیاده رو ، متاسفانه این عابرین هستند که حقشان ازبین میرود . عابرینی که ممکن است دقایق کوتاهی را از آن مسیر استفاده کنند ، لذا انگیزه و دلیلی برای پیگیری این اجحاف حق ندارند. و این شهرداری یا اماکن است که باید قبل از خود شهروندان ، پیگیر حقشان باشد .

حقیقتا اگر مقایسه ای بین بازارهای دیگر شهرها بکنیم ، بازارهای ما چه از لحاظ زیباشناسی ، چه نظم و قانون ، چه احترام به حقوق مشتریان و عابران نمره ی خوبی نخواهند گرفت . برای اثبات این ادعا کافی ست همین الان نسبت به بستن راه و چینش اجناس در پیاده رو به کاسبی اعتراض کنید ، شرح ماوقع و شیوه ی برخورد و نتیجه بخش بودن اعتراض را به خودتان وامیگذارم.

هزاران مثال از این اجحاف حق شهروندی در شهر ما درحال اتفاق است که متاسفانه به حق مسلم کاسبان تبدیل شده . خانواده ، همسر یا فرزندتان را تصور کنید که حق عبورش از مسیری قانونی ، تمیز و امن گرفته میشود و برای رسیدن به مقصد مجبور به عبور از خیابانی نا امن ، کوچه ای کثیف یا راهی طولانی تر میشود .

همین حالت هم در ساخت و سازها مشهود است . معمار یاصاحب ملک محترمی که تمام کوچه یا پیاده رو یا خیابان را با مصالح و ادوات ساختمان سازی و یا نخاله های ساختمانی پُر کرده و جالب که اینکار را حق خود میداند . در پی آن تمام عابرین را به زحمت انداخته و نفرین آنها را بجان میخرد .


دراین حالت بیش از هر چیز و هرکس جای خالی شهرداری و نمایندگان اصناف احساس میشود . بازوان توانمندی که اهرم فشاری قانونی برای مهار این بی قانونی در اختیاردارند و با آشنایی از پیچ و خم قانون میتوانند این قانون شکنی های علنی را کنترل کنند .
ساخت و عمران شهری ، فضای تجاری ، بازار و محل کسب وحتی بازار دستفروشان خوب است اما بدون تعدی به حقوق یکدیگر . اگر نگاهی به صنف شریف تعمیرکاران خودرو و میکانیکی بیندازیم، سدمعبرهای طولانی بوسیله خودروهای تعمیری بیشتر گویای این واقعیت است .

بازار صفای خرمشهر را باید نماد این مهم دانست . گاری ها و دستفروشانی که روزبروز بر تملک مقداربیشتری از مسیر عبور و مرور شهروندان چشم طمع میدوزند و مردمی که روزبروز اعتراضشان و مطالبه ی حقشان کمتر و کمتر میشود .

و درپایان اگر پروژه ی جدید الاحداث بازار بلوار علی بن ابیطالب (ع) که هنوز تکمیل نشده است را مروری کنیم هرحدسی درباره ی آن میشود زد جز بازار بزرگ!!!!
واحدهایی بسیار کوچک و متصل با راهرویی بسیار کوچکتر بینشان برای عبور شهروندان . یعنی اگر شما بهمراه خانواده بخواهید از این بازار خرید کنید دچار مشکل خواهید شد.

مجموعه ی  این کج سلیقگی ها، قانون گریزی ها و شاید مصلحت اندیشی هاست که خرمشهر را به این حال و روز رسانده . امید است که کلیه ی مسٶلین اینگونه امور و دوایر ذیربط و حتی شهروندان متعهد ،باوجدان و دلسوز نگاهی هرچند اجمالی به این لطف مکرر مردم که برای کاسبان  ایجاد حق مسلم کرده است داشته باشند تا با ایجاد فضایی قانونی و فرهنگی به این معضل پایان دهند.




نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار