اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
علی بدوی 

شامگاه دوشنبه ۲۵ بهمن ماه نشستی درخصوص احداث جاده ساحلی از شهر اهواز تا شهر ملاثانی، در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد.در این جلسه امید حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه به ارائه گزارش و تشریح اهمیت  پروژه احداث جاده ساحلی از شهر اهواز تا شهر ملاثانی می پردازند ایشان در ادامه اهداف پروژه را عنوان  می کنند که قرار است به برطرف شدن مشکلات در حوزه مسائل ترافیکی و حمل و نقل جاده ای، احیاء کارون و رفع معارضینی که در حریم این رودخانه پیشروی کرده اند و نیز از منظر زیست محیطی، توسعه حوزه گردشگری و ایجاد اشتغال کمک شایانی کند. ادامه صحبت های ایشان را می توانید در لینک آخر متن ملاحظه نمایید.  

این مقاله با این هدف ارائه شده که آیا اولویت فعلی احداث جاده ساحلی اهواز-ملاثانی است ؟  اگرچه اهداف بیان شده  به ظاهر  عالی بنظر می رسند ، اما بنظرم ابهاماتی دارند که به شرح ذیل به آنها می پردازم . 

اما هدف اول : رفع مشکلات در حوزه مسائل ترافیکی: با توجه به اینکه فاصله اهواز تا ملاثانی  25 کیلومتر می باشد و این پروژه با توجه  به پیچ و خم های زیاد رودخانه  ، 48 کیلومتر می باشد ، لذا نه تنها به مشکل ترافیکی کمک نخواهد کرد ، بلکه سبب افزایش زمان سفر نیز خواهد شد.  برای رفع مشکلات ترافیکی ، می توان  جاده های قدیم تردد بین اهواز تا ملاثانی را نوسازی کرد  ، نه احداث جاده پر هزینه ساحلی کارون .

اما در خصوص هدف دوم  که رفع معارضین پیشروی کرده در حریم رودخانه کارون باید گفت که همه مردم مسیر اهواز به ملاثانی دارای سند ملکی هستند و هیچ احدی نمی تواند بیش از مقدار سند ملکی به ملک خود اضافه کند لذا پیشنهاد می شود معارضینی که پیشروی کرده را مشخص و به دادگستری معرفی کرد نه اینکه بودجه هنگفتی را به شهرداری و استانداری تحمیل کرد. 

اما سومین هدف یعنی از منظر زیست محیطی، توسعه حوزه گردشگری و ایجاد اشتغال کمک می کند.  همه می دانیم اجرای جاده کنار رودخانه ، منجر به افزایش خودروها ، افزایش دی اکسید کربن ، افزایش زباله وتخریب محیط زیست رودخانه می شود و نه کمک به محیط زیست . 

 کافی است به رودخانه کارون که در مجاورت  جاده ساحلی اهواز قرار دارد نگاهی بیندازیم تا متوجه عمق فاجعه شویم .  همچنین با توجه به سوابق ، نمی توان اطمینان داشت که در تبدیل اراضی مردم به گردشگری ، حتما از صاحبان زمین های گرفته شده استفاده می شود. حداقل در مورد شرکت های بزرگ خوزستانی این موضوع قابل مشاهده است و اتفاقا صاحبان زمین ها در فعالیت های پست به کار گمارده می شوند. در واقع این سوال مطرح است که ایجاد اشتغال برای چه کسانی ، برای مردم ساکن در حاشیه کارون یا انتقال سرریز بیکاری شهر اهواز به این مناطق؟ 

با توجه به مبلغ ریالی پیش بینی شده( 80 میلیارد ریال) ، از نظر انجمن مدیریت پروژه جهانی  به تنهایی جزو اَبَر پروژه  محسوب می گردد، هرچند که این مبلغ یک برآورد اولیه محسوب می شود. از نظر پیمانکاران ، این مبلغ بیشتر به زخمی کردن کار  شبیه است و نه اجرای کامل .  زیرا وجود مشکلات اجرایی به خاطر نوع کار ( بسترساحل کارون)  و همچنین زمانبری و مشکلات تامین بودجه لازم ، بر پروژه اثر گذاشته به طوری که  زمان اجرا و هزینه بیش از دو برابر خواهد شد.  
 
لذا ارزیابی فنی، اقتصادی از پروژه می بایست صورت گیرد. همچنین ارزیابی زیست محیطی و اجتماعی پروژه می بایست توسط سازمان مستقل و مورد اعتماد صورت گیرد. تهیه پیوست فرهنگی پروژه با توجه به تاثیر گذاری آن از اهمیت فراوانی برخوردار است .  قبل از شروع پروژه ، ذینفعان و خواسته های آنها، اهداف و سنجه های مرتبط  می بایست به طور دقیق تعریف شده باشند ( کاری که در بسیاری از پروژه های شهرداری بصورت سطحی انجام می شود).  

 اما سخن آخر  : در شرایطی که شهرهای اهواز ، شیبان ، ویس و ملاثانی ، نیازهای مهمتری دارند ، آیا بهتر نیست بجای تحمیل هزینه های زیاد با شهرداری اهواز و سایر شهرداری های مسیر،  پروژه های اولویت دار تری را اجرا کنیم . آیا نیازهای مردم به درستی به استاندار محترم اطلاع رسانی نمی شود؟  

پروژه هایی نظیر تعریض جاده ملاثانی به دو راهی هفتگل  که هر سال کشته های زیادی بابت تصادف می دهد. یا احداث پل ثابت بر روی رودخانه کارون  بجای پل شناور فعلی و اتصال شهر ملاثانی به جاده اهواز-اندیمشک و همچنین اتصال شهر ملاثانی از روستای صلیعه به دو راهی  هفتگل-باغملک  و همچنین   احداث کمربندی شهر ملاثانی برای کاهش ترافیک . احداث بیمارستان تخصصی درشهر ملاثانی با توجه به جمعیت زیاد شهر و روستاهای اطراف ونبودبیمارستان در این شهر .

باور کنید در مناطق یاد شده آنقدر پروژه های مهم اجرا نشده داریم که وقتی برای اجرای جاده ساحلی نمی ماند. هرچند که مردم این مناطق را آنقدر قانع ساختیم  که ساخت یک پارک بازی و کاشت تعداد محدودی درخت توسط شهرداری باعث به هوا پریدن آنها شود. 

باور کنید برای مشغول کردن پیمانکاران ، می توان آنها را در پروژه های اولویت دار تر بکار گرفت . دراین صورت دعای خیر تمامی مردم این مناطق بدرقه راهتان خواهد بود.


برچسب ها: علی بدوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار