مهندس جهانبخش امانی از کاهش 52 درصدی تصادفات و54 درصدی فوتی های تصادفات جاده ای در نوروز 92 در جاده های خوزستان خبر داد. وی همچنین رتبه خوزستان در کاهش تصادفات جاده ای را اول اعلام کرد. "> نوروز امسال 52 درصد در تصادفات و 54 درصد در فوتی ها کاهش ایجاد شده است
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱

مهندس جهانبخش امانی از کاهش 52 درصدی تصادفات و54 درصدی فوتی های تصادفات جاده ای در نوروز 92 در جاده های خوزستان خبر داد. وی همچنین رتبه خوزستان در کاهش تصادفات جاده ای را اول اعلام کرد.

اختصاصی شوشان : مهندس جهانبخش امانی از کاهش 52 درصدی تصادفات و54 درصدی فوتی های تصادفات جاده ای در نوروز 92 در جاده های خوزستان خبر داد. وی همچنین رتبه خوزستان در کاهش تصادفات جاده ای را اول اعلام کرد.

امانی با بیان این مطلب افزود: در نوروز 91 حوادثی که مامورین این اداره کل بر صحنه حاضر شدند 52 فقره بوده که منجر به فوت 63 نفر شده بود، این آمار در سالجاری به 25 فقره تصادف و فوت 29 نفر کاهش یافته است. گفتنی است درمقایسه با سال 91، تصادفات 52 درصد و فوتی ها 54 درصد کاهش یافته اند. این در حالی است که عمده تصادفات فوتی در جاده های 2 طرفه مانند قیضانیه، باغملک، هفتکل، ایذه، دهدز و سد کارون 4 رخ داده است.

وی با اشاره به عملکرد این معاونت طی ایام تعطیلات نوروز در خصوص ایمن سازی و بهسازی جاده های استان گفت: ساماندهی علایم، اصلاح و تکمیل تابلوها، جمع آوری تابلوهای زائد و آسیب دیده، احیای خط کشی های جاده ای، نظارت بر چراغ های چشمک زن و روشنایی جاده ها، پاکسازی حریم راه ها و اجرای طرح مدیریت سرعت و آرام کردن ترافیک در بزرگراه ها از جمله مهمترین اقداماتی بود که در این ایام در جهت ایمن سازی جاده ها انجام شد.

امانی بیان کرد: از روز 25 اسفندماه سال گذشته تا 16 فروردین سالجاری تعداد 520 نفر از همکاران راهداری در سرتاسر استان خوزستان بسیج شدند و به ارایه خدمات مختلف در خصوص مسافران نوروزی پرداخت. این در حالی است که تعداد 240 دستگاه سبک و سنگین در این امر خطیر نیز بشکل آماده باش در جاده ها حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت روسای ادارات و معاونین آنها بطور کامل در محل کار خود حاضر بوده اند، گفت: این اقدام در راستای نظارت و رسیدگی به کلیه امور احتمالی در جاده ها انجام شد. گفتنی است مرخصی این مسوولین پس از تعطیلات انجام خواهد پذیرفت.

مهندس امانی یادآور شد: تعداد 52 دستگاه مکانیک سیار نیز در مسیر جاده ها بشکل آماده باشد قرار داشتند که کمک های اولیه را در سطح جاده به خودروها ارایه نمایند. گفتنی است کشیک های ادارات جهت پاسخگویی به مردم نیز بشکل 24 ساعته در محل کار خود حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه جاده آبادان به ماهشهر جزء جاده های حادثه خیز استان و کشور بشمار می رود، گفت: در طول روزهای تعطیل نوروز این جاده کاملا یکطرفه شده بود و به همین سبب جاده ای که همواره تصادفات فوتی داشت، در این ایام هیچ گونه گزارشی در ارتباط با تصادف و کوچکترین آسیب به مسافران ارایه نشد.

معاونت راهداری راه و شهرسازی خوزستان اظهار داشت: محدوده سرانجام، 3 راهی کوپال رامهرمز به رامشیر، هندیجان به دیلم و شوشتر تا ملاثانی، شوشتر تا پل بندقیر از جمله جاده های بین شهری بود که در ایام نوروز بکلی یکطرفه شده بودند و امنیت خاطر مسافران را فراهم ساخت.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی جاده ها از جمله اقداماتی است که باید با جدیت پیگیری شود، گفت: یکی از راه های کنترل سرعت رانندگان هوشمندسازی جاده ها با نصب دوربین های مداربسته می باشد. این راهکار موجب می شود تا تخلفات رانندگان در حین رانندگانی در جاده را ثبت و ضبط نماید.

مهندس امانی ادامه داد: شاخص های ایمنی در جاده به عواملی چون رفتاری، عملکرد خودرو و عوامل محیط رتباط پیدا می کند. استفاده از کمربند ایمنی، مهارت در رانندگی، هوشیاری، سن و رعایت قوانین رانندگی از جمله مسایلی است که به عوامل رفتاری رانندگان ارتباط پیدا می کند. عمر خودرو و سیستم ایمنی آن 2 عامل مهم در خودرو می باشد و نوع جاده، عرض شانه دار، خط کشی و روشنایی جاده، علایم، شیب و پیچ جاده و وضعیت جوی نیز عوامل محیطی است که در حوادث و جلوگیری از آن نقش بسزایی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه نتیجه این اقدامات کاهش حوادث و کسب جایگاه اول در تصادفات جاده ای بوده است، گفت: 8 استان خوزستان، اصفهان، فارس، تهران، مازندران، خراسان رضوی، و کرمان حادثه خیرترین استان های کشور بشمار می روند که اگر وزارت راه در خصوص کاهش حوادث جاده ای این استان ها برنامه ریزی مدون انجام دهد، بیش از 60 درصد تلفات جاده ای در کشور کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: جاده بهبان رامهرمز، اندیمشک به پل زال، شوشتر به دزفول نیز ار جمله دیگر جاده هایی است که در این ایام تصادفات منجر به فوت داشته اند. جا دارد در خصوص تلاش های همه جانبه پلیس راه، هلال احمر، حمل و نقل پایانه و اورژانس های جاده ای تشکر ویژه بعمل آورد.

معاونت راهداری راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه سالیانه خسارت مالی تصادفات کشور 4 معادل 4 درصد تولید ناخالص ملی کشور است، گفت: پژوهشکده وزارت راه و شهرسازی طی تحقیقاتی که بعمل آورده خسارات وارد شده ناشی از تصادفات مبلغی معادل 19 هزار میلیارد تومان می باشد.

وی افزود: 85 درصد تصادفات مرگبار بدلیل سرعت می باشد. این رقم بالاترین حد در سطح دنبا بشمار می رود. در این میان از میان 20 کشوری که در خاورمیانه وجود دارد ایران پس از کشورهای مصر، لیبی، افغانستان، عراق و امارات در ردیف 6 قرار دارد.

مهندس امانی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از رانندگان تمایل به سرعت دارند و 90 درصد این افراد خود را در رانندگی بسیار ماهر می دانند. اگر دقت کنیم درخواهیم یافت که شرکت های خودرو سازی به تولید خودروهای قدرتمند و سریع روی آورده اند. بعنوان مثال حداکثر سرعت خودروها در سال 1967 10 کیلومتر بوده، در سال 2006 100 کیلومتر و در حال حاضر این سرعت به 300 کیلومتر در ساعت هم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اگر خودرویی با سرعت 30 کیلومتر در ساعت با یک عابر پیاده تصادف کند، احتمال کشته شدن او 10 درصد است، گفت: این احتمال در سرعت 50 کیلومتر در ساعت به 85 درصد افزایش پیدا می کند.

امانی تصریح کرد: اگر خودوریی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت تصادف کند، وزن هر سرنشین 20 برابر می شود، یعنی اگر یک نوزاد 5 کیلویی در ماشین وجود داشته باشد، در تصادف 100 کیلومتر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به راهکارهای تقابل با حوادث جاده ای گفت: رفتار انسانی، اطلاع رسانی، استفاده از دوربین های هوشمند در جاده و بهسازی جاده ها از جمله راهکارهایی است که می تواند در کاهش تادفات جاده ای کمک شایانی بکند. بعنوان مثال سال گذشته تصادفات جاده ای به نسبت 2 سال قبل باز کاهش خوبی داشته است، اما در اردی بهشت ماه آمار تصادفات افزایش فراوانی پیدا کرد. اینها نکاتی است که موجب می شود تا برنامه ریزی و فرهنگسازی ها در مورد کاهش تصادفات پایدار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

معاونت راهداری راه و شهرسازی استان خوزستان با اشاره به اینکه 13 هزار و 714 دستگاه پل در خوزستان وجود دارد، که گاها مشکلاتی پیدا می کنند گفت: استان خوزستان بواسطه رودخانه ها و آب های روانی که دارد از تعداد بالایی پل برخوردار می باشد که گاها دچار مشکلاتی می شوند. سال گذشته پل سبحانیه سوسنگرد و بهبهان دچار مشکل شدند که بر اساس تجربه های راهداری ظرف مدت 10 روز این پل ها ترمیم شدند.

مهندس جهانبخش امانی ادامه داد: با تلاش هایی که در خصوص ترمیم پل ها انجام شد، برای لحظه ای هم در استان خوزستان برای تردد وسایل نقلیه وقفه ایجاد نشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار