اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۸
نگاهی به ترکیب ثبت نام کنندگان پنجمین دوره ی شورای شهر خرمشهر
بانگاهی یه اهم اسامی ثبت نامی و وزن بندی های سیاسی در شهر میتوان انتخاباتی جذاب و تنگاتنگ را پیش بینی کرد . مجموعه هایی از شهروندان متفق القول برای اعلام حمایت از سرلیستهای خود ، کار را آغاز کرده اند که بزودی تبلیغات علنی خود را آغاز خواهند کرد

شوشان : نیمه شب گذشته با اتمام زمان ثبت نام کاندیداهای شورای شهر و روستا در سراسر کشور ، لیست نهایی داوطلبان حضور در پنجمین دور شوراها بسته شد تا رقابت احزاب ، افراد و لیستها برای ورود به شورا شکل جدی تری بخود بگیرد.

آنچه این دوره از انتخابات شورای خرمشهر را حایز اهمیت میکند شاید انحلال دوره ی گذشته ی شورا باشد که قطعا ضربه ی مهلکی به عمران و سازندگی شهرستان بوده . آرایش های سیاسی و صف بندی های داوطلبین ضمن گرم تر کردن تنور انتخابات ، طرفداران برا برای کشاندن بپای صندوق های رای تحریک میکند .

بانگاهی یه اهم اسامی ثبت نامی و وزن بندی های سیاسی در شهر میتوان انتخاباتی جذاب و تنگاتنگ را پیش بینی کرد . مجموعه هایی از شهروندان متفق القول برای اعلام حمایت از سرلیستهای خود ، کار را آغاز کرده اند که بزودی تبلیغات علنی خود را آغاز خواهند کرد .

 حضور بانوان

در لیست نهایی ،بانوان نامهای کمتری را بخود اختصاص داده اند . بانوانی که اگرچه شاید در تعریف رجل سیاسی نگنجند ولی تجربه شوراهای قبلی ثابت کرده همیشه همیشه جایی برای حضور بانوان هست . بگزارش شوشان چهره های بانوی کاندید شده نام آشنا هستند ولی پیش بینی برای یک بانوی اصلاحاتی و فعال سیاسی درست از آب در نیامد و ایشان تا آخرین دقایق هم ثبت نام نکردند . همین قصه درباره ی تنها خانم شورای گذشته هم تکرار شده و ایشان هم از لیست جاماند .

 اعضای شورای سابق

علی رغم تمام گمانه زنی ها درباره عدم اجازه اعضای شورای منحله ی قبلی در انتخابات پنجم ، شاهد ثبت نام تعدادی از اعضای سابق شورا در فرمانداری بودیم . به تحلیل پایگاه خبری شوشان علاوه بر اعضای دوره ی چهارم ، فرمانداری تا آخرین لحظه نیز میزبان اعضای دوره های قبل هم بود تا نام ایشان را در لیست نامزدهای این دوره بیفزایند . البته در این راستا باید دید این دوستان که در دوره های گذشته حضور داشتند برای این دوره چه چیزی در چنته دارند تا اعتماد مردم را مجددا جلب کنند .

 اصلاحاتی ها برای اصلاح

 تعدادی از اعضای جبهه اصلاحات در خرمشهر بطور مستقل و یا تحت لیست اصلاحات پا به میدان رقابت گذاشته اند . به گفته ی تعدادی از اصلاحیون به شوشان در میان آنها نام یک دبیر حزب هم بچشم میخورد که حاکی ار نگاه جدی شورای هماهنگی اصلاحات خرمشهر به این دوره ی انتخابات دارد. جبهه ی اصلاحات خرمشهر از وزنه های سیاسی شهرستان است که با اوج گیری فعالیت هایش در چندماه گزشته ،خیز جدی برای کسب آرای مردم برداشته است.

 اصولگرایان برای ثبیت اصول

 اصولگرایان نیز بیکار ننشسته و تعدادی از اعضای خود را بصورت مستقل یا وابسته وارد کارزار انتخابات کرده اند . طبق اطلاع پایگاه خبری شوشان صف آرایی و برنامه ریزی این طیف از مدتی قبل در جریان بود ولی بعلت رصد دایم هوای انتخابات هنوز لیست واحدی را ارایه نداده اند . همچنین شنیده شده یکی از کاندیداهای احتمالی  این طیف ، بنا به دلایلی در دقایق نهایی از ثبت نام منصرف شد. به هر ترتیب اصولگرایان هم وزنه ای قابل توجه در انتخابات هستند . اما گویا بدلیل تشتت آرا و عدم توافق هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اند.

 انصرافی ها یا اخراجی ها

 بالا بودن تعداد کسانی که از ادامه رقابت انصراف داده اند نیز در لیست خبرگزاری شوشان کمی جالب توجه است . امروز با پایان زمان ثبت نام و مشخص شدن انصرافی ها ، پیش بینی های انتخاباتی دچار ریزش شد.چهره های موجه و بعضا رای آوری نیز در میان انصرافی ها دیده مشود که شایبه ی اجبار به ثبت نام نکردن یا اخراج توسط مجموعه های حامیانشان را تقویت میکند . برخی هم فضای ادامه کار را مناسب ندیده و ترک میدان را ترجیح دادند.

 مشاغل آزاد و بیکاران و مستقلین

 گروهی نیز با حفظ استقلال و اتکا به سبدرای شخصی پابه این عرصه گذاشتند که نام های تجار و صاحبان مشاغل آزاد بچشم میخورد. طبق اطلاع پایگاه خبری شوشان در خرمشهر تعداد بالای مهندسی عمران نیز در نوع خود جالب است . افرادی هم خود را بدون شغل معرفی کرده اند که با اتکا به مدرک تحصیلی یا ترکیب قومیتی خود میخواهند به این زور آزمایی وارد شوند. مجموع افراد مستقل یا حتی بظاهر مستقل از دیگر مجموعه ها بیشتر است که این امر در اغلب انتخابات عمومیت دارد.

 قومیت ، همه برای یکی یکی برای همه

 با توجه به چند قومیت پرجمعیت و تاثیرگزار اصلی در انتخابات خرمشهر، قطعا هر کاندیدایی فارغ از تمام تفکرات و وابستگی ها روی آرای قومیت خود حسابی جدا باز میکند . شنیده  شده یکی از قومیت ها برای ارایه ی لیست نهایی هنوز درخال رایزنی نهایی با گزینه های روی میز خود است .گرچه تجمیع آرای قومی در انتخابات پیش رو کاری دشوار است با این حال نباید از این بازوی توانمند غافل شد .

 لیست های نمایندگان

اخباری غیر رسمی واصله به خبرگزاری شوشان از بستن مجموعه های انتخاباتی توسط نمایندگان خرمشهر درمجلس در ادوار مختلف خبر میدهند .مجموعه هایی وابسته به نمایندگان قبلی و فعلی که البته بطور رسمی تاکنون از سوی خود نمایندگان رد یا تایید نشده اند . حضور وابستگان شناخته شده ی نمایندگان در لیست ثبت نام کنندگان این اخبار را دامن زده و توجه تمام لیدرهای انتخاباتی را بخود معطوف کرده است .

 قشر تحصیلکرده یا فرهنگی

افرادی هم از وزارت آموزش عالی یا آموزش و پرورش ویا عرصه ی خبر در لابلای لیست دیده میشوند که نشان از جالب توجه بودن شورا برای این قشر دارد . بگزارش شوشان فرهنگیان و مدرسین دانشگاهی ویا فعالان عرصه ی خبر و فرهنگ وهنر نیز با توان خود برای کسب اعتماد مردم و احساس تکلیف خود را به این بازی نفسگیر رسانده اند.

 
عباس مدحجی
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار