اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۷۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: با دستور اکید استاندار از تخلیه زهاب های نیشکر و شیلات به مناطق شمالی خرمشهر، جلوگیری می شود.

کیامرث حاجی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بازدید روز گذشته استاندار از کانال های تخلیه زهاب نیشکر در جاده قدیم خرمشهر، اظهار کرد: بر همین اساس استاندار خوزستان دستور جلوگیری از تخلیه زهاب های نیشکر و شیلات به مناطق شمالی خرمشهر را صادر و به دستگاه های مسئول ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه این تصمیم حفاظت محیط زیست و تامین زیست امن و رفاه و آسایش مردم خوزستان را به دنبال دارد، افزود: در جلسه ای که به همین منظور در خرمشهر برگزار شد راهکارهای لازم برای جلوگیری از تخلیه زهاب های نیشکر، شیلات و سایر واحدها به مناطق شمالی خرمشهرارائه و بررسی شد.

حاجی زاده گفت: در این نشست مقرر شد که لایروبی انتهای کانال موسوم به 'شیردم' انجام و برای انسداد و ترمیم و مستحکم سازی دایک های تخریب شده اقدام شود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد در درازمدت سازمان آب و برق خوزستان نسبت به اجرای سیفون زیر رودخانه کارون و انتقال زهاب اقدام کند، همچنین به صورت همزمان کاهش تولید زهاب و استفاده از زهاب های تولیدی انجام و نتایج آن به استانداری اعلام شود.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در ادامه افزود: در این نشست مصوب شده است که دستگاه های اجرایی نسبت به تامین ماشین آلات برای اجرایی کردن این مصوبات همکاری کنند.

بر اساس این گزارش، شریعتی استاندار خوزستان، هاشمی زاده معاون هماهنگی امورعمرانی، حیاتی فرماندارخرمشهر و برخی از مسئولان سازمان آب و برق خوزستان، شرکت کشت و صنعت نیشکر، جهاد کشاورزی استان،اداره کل حفاظت محیط زیست، بنیاد مسکن استان، سازمان منطقه آزاد اروند، شیلات استان و مرزبانی، امروز (دوشنبه) از انتهای کانال موسوم به 'شیردم' درحاشیه جاده قدیم خرمشهر به اهواز و کانال موسوم به 'المهدی' بازدید کرده اند.

هم اکنون زهاب شور کشت و صنعت های نیشکر امیرکبیر و میرزا کوچک خان با وسعت 24 هزار هکتار به اراضی حاشیه جاده اهواز به خرمشهر تخلیه می شود که این زهاب ها بعد از حدود 20 سال آبگیر بزرگی (با شوری حدود 30 هزار واحد) به وجود آورده که به 'تالاب ناصری' یا 'تالاب نیشکر' مشهور شده است. این زهاب ها مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته و خسارت هایی به اراضی کشاورزی، جاده و راه آهن وارد کرده است.

پیش از این نیز محمد مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفته بود:50 هزار هکتار زمین ملی و کشاورزی این شهرستان به دلیل سرریز شدن پساب های شوردر حال نابودی است.

پساب های مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان نیز در حال حاضر به کانال موسوم به 'شیردم' هدایت می شود و که به دلیل اشباع شدن این کانال ها، پساب های شور سرریز کرده و معضل جدیدی به وجود آورده است.

برچسب ها: زهاب نیشکر ، خرمشهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار