شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
سوال یک خبرنگار در نشست خبری رئیس جمهور، پیرامون وعده حل مشکلات اقتصادی در 100 روز ابتدایی که در زمان انتخابات سال 92 مطرح شده بود، باعث اختلاف نظر بین رئیس جمهور و منتقدان شد که بررسی های دقیق تابناک اقتصادی نشان می دهد که هم منتقدان و هم رئیس جمهور حقیقت رو تحریف کردند.
سوال یک خبرنگار در نشست خبری رئیس جمهور، پیرامون وعده حل مشکلات اقتصادی در 100 روز ابتدایی که در زمان انتخابات سال 92 مطرح شده بود، با پاسخی روبرو شد که واکنش های متفاوت مخاطبان را به دنبال داشته است.   

 حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز در جریان نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی، در مسائل مختلف و به تناسب پرسش های مطرح شده، پاسخ هایی را عنوان کرد. یکی از پرسش های مطرح شده در این جلسه پیرامون طرح 100 روزه دولت برای حل مشکلات اقتصادی کشور بود که با پاسخ رئیس جمهور مواجه بود. 

در این نشست یکی ازخبرنگاران از رئیس جمهوری پرسید: در وعده انتخاباتی وعده حل مشکلات اقتصادی مردم را دادید و گفتید در برنامه های من برنامه مدون 100 روزه ای برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد اما 30 اسفند سال گذشته پس از حدود چهار سال گفتید 10 دولت بعدی هم نخواهند توانست مشکلات را حل کند چه اتفاقی افتاده که نظر شما تغییر پیدا کرد؟ 

روحانی پاسخ داد: سوال خوبی کردید و من از شما ممنون هستم چون یک دروغ بزرگی در بعضی از روزنامه ها و پخش می شود. وی افزود: من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم در پایان 100 روز اول کارهایی که در 100 روز کردم را اعلام می کنم، اما یک عده ای مخرب گفتند که من گفته ام 100 روزه مشکلات را حل می کنم، آن که یک شبه حل می کرد کس دیگری بود، ما نیستیم. وی دامه داد: دولت کارهایی را در 100 روز اول انجام داد و در پایان 100 روز اول آن را اعلام کرد، در 100 روز یک سری برنامه هایی از جمله برای موانعی که برای پیشرفت اقتصادی دارد، در 15 روز اول در دولت 19 ماده را تصویب و ابلاغ کردیم. 

رئیس قوه مجریه ضمن توضیحاتی که در مورد روند تورم در طول چهار سال گذشته، دستیابی به نرخ رشد مثبت، همچنین گفت: نکته اول شما خیلی مهم بود، چهار سال منتظر بودم کسی از من سوال کند و من این دروغ را بگویم.

رئیس قوه مجریه گفت: من گفتم دولتی هستم در برنامه 100 روز در پایان 100 روز اعلام می کنم چه کارهایی انجام داده ام، من نگفته ام مشکلات را در 100 روز حل می کنم، کسی که عقل نداشته باشد این حرف را می زند، مگر می شود مشکلات را در 100 روز حل کرد؟ 100 سال دیگر هم مشکلات حل نمی شود، مشکلات باید قدم به قدم حل شود. این در حالی است که رئیس جمهوری در برنامه های تبلیغاتی خود در سال 92 گفته بود: "در برنامه میان مدت علاوه بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امور فرهنگی برنامه کوتاه مدت یک ماهه و 100 روزه وجود دارد، می توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی بتوانیم با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آنها را در مدت کوتاه حل و فصل کنیم".

این در حالی است که رئیس جمهوری در برنامه های تبلیغاتی خود در سال 92 گفته بود: "در برنامه میان مدت علاوه بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امور فرهنگی برنامه کوتاه مدت یک ماهه و 100 روزه وجود دارد می توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی بتوانیم با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه ها و مراکز تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آنها را در مدت کوتاه حل و فصل کنیم".

واقعیت این است که حسن روحانی در وعده صدروزه اش در تبلیغات انتخاباتی، وعده حل کل مشکلات اقتصادی کشور در صد روز را نداده است و بیشتر به مسئله تحول در وضعیت بنگاه های اقتصادی اشاره کرده و البته که چنین امری هم محال است که کل مشکلات کشور در حوزه اقتصاد در صد روز قابل حل باشد. اما مسئله مهم تر این است که به هر حال اگرچه در سال 92 بنگاه ها عمدتا با مشکلاتی نظیر نوسانات بازار و چالش های ارزی مواجه بودند، اما وعده روحانی در دادن تنفس به بنگاه ها و بهبود وضعیت کسب و کارها نه در صد روز که در چهار سال گذشته محقق نشده است و بر اساس شواهد موجود، حداقل در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط اگر چه مشکلات نوسانات بازار و نرخ ارز تا حدود زیادی حل شده، اما رکود حاکم بر بازار و مشکل فروش و کمبود تقاضا، مشکل در تامین مواد اولیه (به خصوص در صنایعی همچون صنایع پایین دستی پتروشیمی) و مشکل عدم وجود نقدینگی و سرمایه در گردش موردنیاز واحدهای صنعتی و تولیدی همچنان باقی است و بنگاه های اقتصادی کشور با مشکلات جدی تری روبرو هستند و در این زمینه وعده های داده شده جامه عمل نپوشیده است.
  
به نظر می رسد بخشی از مشکلات اقتصادی موجود در کشور، با گذشت 4 سال از عمر دولت همچنان باقی است؛ در حالی که نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم حکایت گر عملکرد مثبت دولت در برخی از حوزه های اقتصاد است، در مقابل، عملکرد دولت در مسائلی همچون افزایش قیمت کالاهای اساسی، افزایش نرخ بیکاری و عدم بهبود محیط کسب و کار به خصوص برای بنگاه های کوچک و متوسط با انتقاداتی روبرو است. اگر چه جوسازی صورت گرفته علیه دولت پیرامون مسئله حل صد روزه مشکلات به نظر می رسد تا حدودی با بی انصافی روبروست، اما به هر حال گفته رئیس جمهور در مورد حل مشکلات اقتصادی کشور در طول 40 سال نیز امری است که با انتقاد روبرو است. مطالعه تجربیات کشورها در زمینه اصلاحات اقتصادی نشان می دهد که کشورهایی که اوضاع اقتصادی بسیار آشفته ای را تجربه کرده اند، توانسته اند در مدت های کوتاهتر و در عرض چند سال و کمتر از یک دهه و در قالب اصلاحات اقتصادی بر مشکلات فائق آیند. در پایان به نظر می رسد باید پذیرفت که عمکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد با نقاط تاریک و روشن بسیاری همراه است که نیازمند نقد منصفانه و عالمانه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار