کانون‌های بحران کشور عراق بالغ بر یک میلیون و 800 هزار هکتار است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. "> بارش ریزگرد‌های ‌1.800‌ هزار هکتار از کانون‌های بحران ‌عراق بر سر ایران
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴

کانون‌های بحران کشور عراق بالغ بر یک میلیون و 800 هزار هکتار است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست از بیابان‌زدایی ۲۰۰ هزار هکتاری در خوزستان خبر داد و گفت: کانون‌های بحران کشور عراق بالغ بر یک میلیون و 800 هزار هکتار است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

به گزارش شوشان به نقل از فارس ، محمدجواد محمدی‌زاده در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت ریزگرد‌ها و اقدام صورت گرفته توسط دولت برای کاهش این پدیده اظهار کرد: وقوع پدیده ریزگرد‌ها یکی از دغدغه‌های جدی دولت است و در خصوص کنترل آن اقدام گسترده‌ای انجام شده است.

*منشأ بیشتر ریزگرد‌ها از کشورهای همسایه است

وی در ادامه با اشاره به بررسی کانون‌های بحران در خاک ایران و عراق گفت: منشأ بیشتر ریزگرد‌ها از کشورهای همسایه است که برای بررسی و کنترل این موضوع، سازمان محیط زیست پیگیری‌های زیادی انجام داده است.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه این سازمان تلاش کرده تا با کمک به کشورهای همسایه در کاهش این پدیده گام بردارد، خاطرنشان کرد: عراق یکی از منابع اصلی تولید گرد و غبار در بین کشورهای همسایه است که دلیل اصلی آن وجود بیابان‌های وسیع و گسترده در این کشور است.

*کانون‌های بحران کشور عراق بالغ بر یک میلیون و 800 هزار هکتار است

وی تصریح کرد: کانون‌های بحران کشور عراق بالغ بر یک میلیون و 800 هزار هکتار است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر را در افزایش پدیده ریزگرد‌ها بسیار مهم توصیف کرد و گفت: امیدواریم با همکاری همه کشورهای همسایه، این پدیده هرچه سریع‌تر کنترل و به حداقل ممکن برسد.

وی، یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای کنترل این پدیده در استان خوزستان را بیابان‌زدایی بالغ بر 200 هزار هکتار از اراضی این استان عنوان کرد و افزود: امیدواریم با افزایش میزان فضای سبز و کاشت درخت در منطقه شاهد کاهش بیابان و به تبع آن ایجاد ریزگرد‌ها باشیم.

محمدی‌زاده در ادامه در خصوص وضعیت تالاب‌های استان خوزستان نیز گفت: تالاب بین‌المللی شادگان در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد، به طوری که این تالاب که زمانی به دلیل خشکی، منبع تولید ریزگرد‌ها بود پرآب و به منطقه گردشگری تبدیل شده است.

*تامین حق آبه تالاب‌های خوزستان

وی اذعان داشت: حق آبه این تالاب به شکل منظم و دقیق در حال تأمین است و در این خصوص مشکل خاصی وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم و احتمال خشک شدن آن نیز بیان کرد: متأسفانه حق آبه تالاب هورالعظیم به دلیل مشکلاتی هنوز تأمین نشده است، اما در دست پیگیری است.

وی گفت: سازمان محیط زیست به شکل جدی به دنبال احیای این تالاب است.

*کنترل 100درصدی زباله‌های کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه

وی از ساماندهی و مدیریت زباله‌های کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: این سازمان در این خصوص 100 درصد زباله‌های کشور را طبق برنامه کنترل و مدیریت خواهد کرد.

محمدی‌زاده از اجرای برنامه جامع توانمندسازی مدیریت پسماند‌ها در 31 استان کشور خبر داد و افزود: در دوم اردیبهشت‌ماه امسال به مناسبت روز زمین پاک، کلید مدیریت 100 درصدی پسماند‌ها در 10 کلانشهر کشور اعم از اهواز زده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این 10 کلانشهر دفن پسماند انجام نمی‌شود و 100 درصد پسماند‌ها مدیریت می‌شوند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: پسماند‌ها با وسایل مکانیزه جمع‌آوری می‌شوند و برای تبدیل به انرژی و کمپوست بازیافت می‌شوند.

*تولید 400 تن زباله بیمارستانی در روز در سطح کشور

وی از تولید 25 هزار تن زباله صنعتی در سال و 400 تن زباله بیمارستانی در روز در سطح کشور خبر داد و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ظرفیت‌های لازم برای دفن و امحای صحیح این زباله ایجاد شده است.

محمدی‌زاده از اجرای طرح کمربند سبز خوزستان در سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، اجرای این طرح تا پایان سال به یک هزار هکتار برسد.

*اجرای 450 هکتار کمربند سبز در خوزستان

وی افزود: در مجموع 450 هکتار از کمربند سبز در خوزستان اجرا شده که این میزان در اهواز به 250 هکتار می‌رسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اذعان داشت: شش طرح عمده جمع‌آوری و دفن فاضلاب شهری در سطح کشور اجرا شده که تا چند روز آینده طرح بزرگ فاضلاب شهری شوشتر با اعتباری بالغ بر 600 میلیاردریال در این خصوص به بهره‌برداری می‌رسد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار