اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
نشست خبری معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اصحاب رسانه خوزستان / انتظامی معاون وزیر ارشاد: خانه مطبوعات برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران ورود کند / مدیرکل ارشاد خوزستان: مطبوعات خوزستان نقش موثری در رفع بسیاری از مشکلات مردم استان دارند
انتظامی بیان داشت: در سه سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست هایی را دنبال کرده است که عملکرد ما باید بر اساس این سیاست ها قضاوت شود.
شوشان: نشست خبری انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار شد.

انتظامی: عملکرد ما باید بر اساس سیاست هایمان قضاوت شود

حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: در سه سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست هایی را دنبال کرده است که عملکرد ما باید بر اساس این سیاست ها قضاوت شود که آیا فقط به صورت شعار مانده است یا عملی شده است، یکی از این سیاست ها عقب نشینی به نفع بخش خصوصی در دادن مجوزها برای نشریات، روزنامه ها و سایت ها ست. 

انتظامی ادامه داد: سازمان های دولتی دارای رسانه هستند و به دلیل داشتن امکانات فراوان بحث نابرابر و غیرعادلانه ای را در مقابل رسانه های خصوصی خواهند داشت. به همین ترتیب با وجود تقاضای بالا در سال های گذشته مجوزی برای سازمان ها تقاضامند رسانه صادر نشده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از سیاست های ما حذف یارانه های روزنامه های بخش دولتی و عمومی بوده است، به آمارها نگاه کنید در آن اسم روزنامه های عمومی را نخواهید دید.  معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاست دوم اعمال شده عقب نشینی وزارت به نفع صنوف دانست و افزود: در حوزه مطبوعات تلاش شد تا مانند تصدی ها در حوزه تصمیم گیری ها نیز کنار بکشیم و تصمیم گیری ها را به تشکل های مطبوعاتی و روزنامه نگاری واگذار کنیم.

انتظامی تصریح کرد: در خانه  مطبوعات عضو شوید و با آن همکاری داشته باشید تا خانه مطبوعات حضوری فعال تر داشته باشد. حضور شما در خانه مطبوعات به ما کمک کند تا سیاست های عقب نشینی را با اعتماد به نفس بیشتری ادامه دهیم. خانه مطبوعات نیز وقتی خود را نماینده اکثر رسانه ها بداند کارایی بیشتری دارد. همچنین چنین تشکل هایی می توانند مطالبات را دسته بندی کنند و در حل مساله راه حل دهند. دولت نیز در این راستا به آنها کمک خواهد کرد.

انتظامی مزیت دیگر خانه های مطبوعات وجود دموکراسی و مدیریت چرخشی در این تشکل ها دانست و افزود: اینکه افراد چگونه بالا می روند تعریف دموکراسی نیست، بلکه تعریف دموکراسی آن است که افراد چگونه از قدرت پایین می آیند. بر همین اساس در خانه های مطبوعات دموکراسی وجود دارد و دو سالی یک بار اعضای آن انتخاب می شوند. 

انتظامی اضافه کرد: سیاست دیگری که دنبال شد و شما باید آن را قضاوت کنید بحث شفافیت است. اعتقاد داریم اگر در سیاست گذاری ها و دسترسی آزادانه به اطلاعات شفافیت وجود داشته باشد فساد و هزینه های نظارت را کاهش خواهد داد. بحث دیگر توسعه حرفه ای گری در همه زمینه ها ست، در ارتباطات یک نظریه وجود دارد که رسانه های همگانی و سنتی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه ها با ظهور رسانه های موبایل پایه با تهدید مواجه می شوند. از این رسانه های سنتی آنهایی که بین المللی هستند با تهدید کمتری مواجه هستند، یا اگر تخصصی باشند باز با تهدید کمتری رو به رو می شوند مثلا تلویزیونی که فقط فوتبال پخش می کند و در این پخش فوتبال فقط فوتبال اروپایی پخش کند با تهدید کمتری رو به رو است. یعتی هر چقدر که جزئی تر و تخصصی تر باشد تهدید کمتر است. در رسانه های بومی نیز همینطور است و آنهایی که فقط در یک شهر و استان منتشر می شوند نسبت به روزنامه های سراسری آسیب کمتری می بینند. 

وی ادامه داد: در این سه دسته آن آسیب هایی که کمتر اتفاق بیفتد حمایت می کنیم و آن را در بسته حمایتی در نظر می گیریم. مثلا هر نشریه که مربوط به یک استان باشد یا تک شهر باشد ضریب یارانه آن سه برابر می شود. البته این نشریات باید بومی بنویسند تا با تهدید کمتری رو به رو شوند. معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از صحبت های خود پرداخت هزینه های برگزاری کلاس های آموزشی را از طرف وزارت ارشاد اعلام کرد و از خانه مطبوعات خواست تا کلاس های آموزشی لازم را در استان برگزار کند.

انتظامی در بخشی دیگر از صحبت های خود در پاسخ به بیمه کردن خبرنگارن گفت: اینکه دولت خبرنگاران را بیمه کند خدشه به مستقل بودن آنهاست و این خلاف استقلال و حرفه ای بودن آنها محسوب می شود. البته یکی از مشکلات خانه به دوشی خبرنگاران آن است که رابط بیمه ای و امنیت شغلی با موسسه خود ندارند.

 معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: با همه این تعاریف از مشکلات اقتصادی مطبوعات خبر داریم و برای بر طرف کردن مشکلات بیمه ای مشوق هایی را در نظر گرفتیم. در زمینه صدور کارت خبرنگاری نیز باید توسط خانه مطبوعات و خود روزنامه ها صادر شود تا از بی نظمی ها جلوگیری شود. همچنین دفاتر نمایندگی اگر حالت پیمانکاری دارند باید امورات خود را با روزنامه مادر که در تهران است حل و فصل کنند و نباید از دولت انتظار داشته باشند.
 
انتظامی در زمینه دادن آگهی ها به هفته نامه ها و روزنامه های استان گفت: با ساماندهی که انجام شد برخی از روال ها عوض شدند و 70 درصد آگهی ها به هفته نامه ها و روزنامه های استان داده می شود. در زمینه جایگاه مستقل برای عرضه نشریات نیز باید در نظر داشت که کار سختی است، ولی اگر خانه مطبوعات ایده ای داشته باشد آمادگی داریم تا پایلوت آن را در اهواز قرار دهیم. همچنین درباره بیمه مدیران مسئول باید گفت که؛ سازمان تامین اجتماعی اجازه نمی دهد از معافیت 5 نفری که در نظر گرفته شده استفاده شود نه چیز دیگری.
  
مطبوعات خوزستان نقش موثری در رفع بسیاری از مشکلات مردم استان دارند 

محمد جوروند مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این نشست گفت: این نشست فرصتی است تا تنگناهای حوزه مطبوعات و خبر در خوزستان گفته شود همچنین با نگاه ویژه ای که معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به خوزستان دارد بتوانیم به راهکار مناسبی برای حل کردن مشکلات دست پیدا کرده و با ارائه نظرات و پیشنهادات در این زمینه می توان مشکلات را حل کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به نقش پر اهمیت مطبوعات اظهار کرد: فعالیت های مطبوعاتی در این استان به نحوی است که باعث حل بسیاری از مشکلات و مسائلی شده که مردم با آنها در گیر هستند. وی گفت: دردهای مختلف، متفاوت و فراوان حوزه مطبوعات در استان های مختلف کشور بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: اما این دردها با توجه به ویژگی ها و تفاوت هایی که استان خوزستان با دیگر استان های کشورمان دارد، منحصر به فردتر و نیازمند توجه ویژه متولیان حوزه فرهنگ و هنر است.

جوروند خاطرنشان کرد: اگر چه هر مدیری در هر استان دیگری ممکن است ادعایی بر ویژه بودن استان ومشکلات آن داشته باشد اما استان خوزستان نیاز به اظهار در این رابطه ندارد و این موضوع بر همه مبرهن و آشکار است. وی اظهار امیدواری کرد: سفر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوزستان نتایج و برکات مطلوبی برای کاهش مشکلات حوزه فرهنگ و هنر این استان داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگر سخنان خود به فعالیت مطلوب مطبوعات استان خوزستان به رغم مشکلات فراوان اشاره کرد و اذعان داشت: نجابت و شرافتمندی مهمترین مزیتی است که در حوزه خبرنگاران و مطبوعات استان خوزستان شاهد آن هستیم.

وی اضافه کرد: به جرات می توان گفت؛ این نجابت و شرافتمندی خصوصیتی بارز در فعالان عرصه مطبوعاتی استان خوزستان است که باعث شده فضایی آرام را در خوزستان به رغم همه مشکلات کوچک و بزرگ که مردم با آنها درگیرند، داشته باشیم.

جوروند با تاکید بر اینکه این فضا نشات گرفته از نجابت، بزرگواری و کرامت مطبوعات خوزستان است، تصریح کرد: مطبوعات استان خوزستان به نحو شایسته و مطلوبی انعکاس دهنده مشکلات مردم به مسئولان هستند.

وی ادامه داد: مطبوعات این استان علی رغم اینکه انعکاس دهنده خوبی برای بیان مشکلات بوده اند، در موارد بسیاری در رفع مسائل و مشکلات مردم نیز نقش مهمی داشته اند.
 
 در این نشست مسئولان و نمایندگان رسانه های  حاضر در جلسه انتقادات و اشکالات مربوطه را عنوان کردند که خلاصه آن در ادامه آمده است.

سید رسول موسوی مدیر مسئول روزنامه عصر کارون: از مشکلات جرائد و روزنامه ها در خوزستان می توان به بحث مالی، بی توجهی مسئولان به این حوزه و شریک پیدا کردن مطبوعات اشاره نمود. 

فروغی نیا سردبیر روزنامه صبح کارون: خوزستان استان پیشانی نظام است بنابرین انتظار داریم توجه ویژه ای به این استان داشته باشید. همچنین از جمله مشکلاتی که در رسانه های استان می توان برشمرد ورود بحث های محاوره ای به ادبیات رسانه ای است که می تواند به اخلاق حرفه ای و رسانه ای آسیب بزند. لذا نیاز به آموزش در این زمینه احساس می شود. 

علی موسوی نسب سرپرست روزنامه سایه: در حالی که تمام عملکردها و دستورالعمل های نیازمند صدور مجوز روزنامه و تایید سازمان است روند اخذ مجوز ها زمان بر است. با وجود آنکه در سایت جامع رسانه ای ثبت نام و تاییده می گیریم باید مدارک رو به صورت حضوری به وزارت ارشاد تحویل دهیم که این خود پروسه را زمان بر تر می کند. بحث دیگر بیمه سرپرست روزنامه هاست که مغفول مانده است.

 حمید ثریانی مدیر مسئول مجله اطلسی ها: اشتراک نیم بها علی رغم نکات مثبتی که دارد ضعف هایی نیز دارد، چناچه ما هزینه چاپ را نقدا به چاپخانه ها پرداخت می کنیم در حالی که برگشت هزینه ها در چند ماه آینده پرداخت می شود.

امید حلالی مدیر مسئول پایگاه خبری شوشان و روزنامه های فرهنگ جنوب: نشریات کاغذی بخشی از مخاطبین خود را از دست دادند و در مقابل کانال های تلگرامی و رسانه های تحت وب جذب مخاطب داشتند. شاید بخشی از این ریزش مخاطب نشریات کاغذی به دلیل ساز کار قدیمی عرضه مطبوعات در کیوسک های مطبوعاتی باشد. کیوسک ها با نشریات همکاری لازم را ندارند و گرفتار عرضه تنقلات و اسباب بازی به خاطر هزینه های زندگی شدند. برای رهایی از این عرضه کیوسکی باید به سمت تشکیل شرکت های تعاونی تخصصی توزیع جراید برویم. این سیستم موازی چالاک توزیع جراید می تواند از تهران شروع شود و به مراکز استانی منتقل شود و در مرحله بعد در مراکز شهرستانی راه اندازی شود. 

علیجانی رئیس خانه مطبوعات: در جلسه ای مشکلات رسانه های استان را برای معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کردیم. به دوره های آموزشی که قول دادند امیدوار هستیم. بحث دیگر وجود مافیا در آگهی های خاص است که نیازمند بررسی است.

طاهری از خبرگزاری تسنیم: عضویت خبرنگاران در خانه مطبوعات به شروطی نیازمند است. یکی از این شروط بحث بیمه است که این نداشتن بیمه خودش مشکل اساسی خبرنگاران است. بحث دیگر ساماندهی آشفتگی جامعه خبرنگاری در خوزستان است، چرا که بعضی از این خبرنگاران در هفته یک خبر هم نمی نویسند ولی خود را خبرنگار معرفی می کنند.



























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار