اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه خبر داد: کاهش 19 درصدی نزاع و درگیری در کشور
طبق آمار پزشکی قانونی استان های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، خراسان جنوبی ، بوشهر و خوزستان 5 استان با کمترین میزان معاینات نزاع در کشور به شمار می روند.
مدیرکل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه در دولت تدبیر بدلیل توجه ویژه‌ای که به مقوله کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی صورت گرفته است و همچنین به دلیل ورود دغدغه مندانه رهبری نظام به این مقوله در برخی حوزه‌ها و شاخص‌های اجتماعی شاهد بهبود وضعیت هستیم، اظهار کرد: میزان نزاع منجر به معاینه در کشور در سال 1394 نسبت به سال 1391 کاهش 8.6 درصدی را نشان می دهد.

روزبه کردونی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مسئله نزاع و خشونت در جامعه در زمره آن دسته از آسیب هایی محسوب می شود که با ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از کینه، نفرت و دشمنی را در میان افراد جامعه به وجود می آورد، گفت: بر اساس گزارش پزشکی قانونی میزان معاینات نزاع در سال 1394 در کشور، 716  مورد به ازای هر صد هزار نفر بوده، که این میزان نسبت به سال 1391 که812 در هر صد هزار نفر بوده است در حدود 9 درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه با تاکید بر اینکه  گزارش های منتشر شده از سوی نیروی انتظامی هم موید کاهش میزان نزاع در کشور است عنوان کرد: برای نمونه سخنگوی نیروی انتظامی  نیز تایید کرده است  نزاع و درگیری‌ها در کشور در 9 ماه اول سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال قبلش کاهش 19 درصدی داشته است.

 روزبه کردونی اشاره کرد: طبق تعریف پزشکی قانونی، زد و خورد فیزیکی بین دو یا چند نفر که منجر به بروز آثار یا عوارض جسمانی و روانی گردد را نزاع و به مواردی که به علت صدمات ناشی از نزاع جهت معاینه به پزشکی قانونی معرفی می گردند معاینات نزاع می گویند. وی عنوان کرد: طی سال های 92-94 در دولت تدبیر و امید در 27 استان کشور شاهد کاهش در میزان نزاع منجر به معاینه هستیم . طبق آمار پزشکی قانونی استان های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، خراسان جنوبی ، بوشهر و خوزستان 5 استان با کمترین میزان معاینات نزاع در کشور به شمار می روند.

وی در ادامه توضیح داد البته علی رغم روند نزولی معاینات نزاع در کشور، در برخی استان های کشور شاهد رشد این شاخص بوده ایم.

کردونی گفت: با توجه به تدوین و انتشار اطلس مسائل اجتماعی کشور توسط دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه هم اکنون تصویر نسبتاً روشنی از استان ها و شهرستان هایی که بالاترین و کمترین میزان معاینات نزاع را دارند وجود دارد که این امکان را فراهم کرده است تا با همکاری مسئولین منطقه ای و دستگاه های ذیربط مداخلات موثر و محلی انجام پذیرد . برای نمونه با اینکه استان تهران در زمره 5 استان با بالاترین میزان معاینات نزاع محسوب نمی شود اما 3 شهرستان استان تهران در لیست 10 شهرستان با بالاترین میزان معاینات نزاع قرار گرفته اند.

وی ادامه داد : نکته قابل توجه این است با تدوین اطلس مسائل اجتماعی کشور هم اکنون، ابزاری سنجیده جهت شناسایی مسائل اجتماعی بر مبنای داده‌هایی قابل اتکا در سطوح استانی و شهرستانی کشور در اختیار سیاست گذاران است تا  بتوانند سیاست های کارامد جهت کنترل و کاهش مسائل اجتماعی تدوین کنند.

کردونی در خصوص تاثیر ماه های سال بر میزان نزاع گفت: در سال 1394 میزان نزاع در کشور در فصل بهار رشد فزاینده‌ای را داشته و این روند در فصل تابستان ادامه می یابد که نهایتاٌ در ماه مرداد به بیشترین میزان خود می رسد. در واقع بالاترین میزان نزاع در کشور در فصل تابستان اتفاق افتاده است. این در حالی است که این روند فزاینده نزاع در ماه شهریور متوقف می شود.

کردونی در خصوص علل بروز نزاع اشاره کرد: عوامل زمینه ساز بروز نزاع می توانند عواملی نظیر مسائل بیولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی راشامل می‌شود، در عین حال که برخی عوامل منطقه ای نیز می تواند تشدید کننده باشد.

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی رفاه در پایان اظهار کرد: با تداوم اقدامات مدبرانه انجام‌شده در  دولت تدبیر و امید  و همچنین  اجرایی شدن بند سوم سیاست های کلی سلامت ابلاغی توسط مفام معظم رهبری مبنی بر "ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی"  می‌توان امیدوارانه به سمت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی پیش رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار