اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
میرسلیم در اهواز: مذاکره با همسایگان، اولین اقدام برای احقاق حقوق مردم
مشکلات زیست محیطی یک موضوع فنی است که چاره آن فعالیت‌های دقیق علمی است اگر آن را پیگیری عملی و فنی کنیم
 
سیدمصطفی آقا میرسلیم با بیان اینکه اگر در مذاکرات سیاسی با کشورهای همسایه فعال نباشیم ضربه آن به خود ما می‌خورد، گفت: مثال آن بیابان‌زایی ناشی از رودخانه‌های دجله و فرات است و اگر از این مشکل جلوگیری نکنیم، تا سه سال دیگر با مشکلات بدتر و ریزگرد‌های متعددتری در استان‌های غربی کشور مواجه خواهیم شد؛ اگر خواهان رسیدگی به مردم هستیم باید برای این مسائل وقت بگذاریم و مذاکره با همسایگان ما اولین اقدام است، برای احقاق حقوق مردم.

به گزارش ایسنا ، این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که امروز (شنبه 23 اردیبهشت‌ماه) در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان اینکه من از سال 54 در دانشگاه بودم و کارم با مسائل علمی و فرهنگی است، اظهار کرد:‌ در سال 80 که در دولت آقای خاتمی بودم سخنرانی بسیار خوبی در خصوص ایجاد حساسیت نسبت به مسائل محیط زیست داشتم.

مهار ریزگردها سه تا چهار سال طول می‌کشد

وی افزود:‌ مشکلات زیست محیطی یک موضوع فنی است که چاره آن فعالیت‌های دقیق علمی است اگر آن را پیگیری عملی و فنی کنیم، ظرف مدت 10 سال می‌توانیم آن‌ها را مهار کنیم، اکنون مشکل ریزگردها در خوزستان ریشه فنی دارد و چاره آن هم فنی است. از نظر من بین سه تا چهار سال طول می‌کشد تا ریزگردها مهار شود و اگر کسی قول بدهد این موضوع ۶ ماهه حل می‌شود حرف غیرعلمی زده است. 

این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: ما اول باید به اشتباهات صورت گرفته اعتراف کنیم و اگر بخواهیم لجبازی کنیم، به جایی نمی‌رسیم؛ تکذیب جای ترغیب را نمی‌گیرد. اکنون باید مشکل ریزگردها را سریعا برطرف کرد که در بلندمدت به‌جز نهال‌کاری راه دیگری ندارد. البته اشتباهاتی مانند ساخت سد گتوند که نظام برای آن هزینه کرده، نیز صورت گرفته است که باید بدون رودربایستی آن را تعطیل کرد. این اشتباهات فنی به خود ما بر می‌گردد و ماباید مشکل آن را برطرف کنیم. 

مذاکره با همسایگان، اولین اقدام برای احقاق حقوق مردم

میرسلیم با بیان اینکه اگر در مذاکرات سیاسی با کشورهای همسایه فعال نباشیم ضربه آن به خود ما می‌خورد، گفت: مثال آن بیابان‌زایی ناشی از رودخانه‌های دجله و فرات است که سرچشمه‌های این دو رودخانه در کشور ترکیه است. اگر از این مشکل جلوگیری نکنیم، تا سه سال دیگر با مشکلات بدتر و ریزگرد‌های متعددتری در استان‌های غربی کشور مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد:‌ وقتی دولت ما، تنها مذاکره با آمریکا را در شأن خود می‌داند و امیدوار است که لبخند دولت آمریکا متوجه ایران شود دیگر اعتنایی نمی‌کند که با ترکیه درباره سدهای سرچشمه رودخانه فرات صحبت کند. اگر ما خواهان رسیدگی به مردم هستیم باید برای این مسائل وقت بگذاریم. مذاکره با همسایگان ما اولین اقدام است، برای احقاق حقوق مردم. 

این کاندیدای حزب موتلفه اسلامی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مذاکره با ترکیه،‌عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و کشورهای شمالی اولویت ماست؛ اگر امنیت و سلامت، جلوگیری از قاچاق و مهار ریزگردها را می‌خواهیم باید ابتدا به همسایگان اعتنا کنیم.

از گازهای در حال سوختن خوزستان برق تولید می‌کنم

میرسلیم با بیان اینکه من از 38 سال پیش در مراحل مختلف به این استان سفر می‌کردم، عنوان کرد:‌ ده‌ها سال است با حضور در این استان نسبت به گازهایی که در مشعل می‌سوزد، اعتراض کرده‌ام. این موضوع مربوط به این دولت نمی‌شود، اما در این دولت شدت گرفته است. اشکال کار، اول این است که این گازی که در خوزستان می‌سوزد از نظر ارزشی با ۲ ماه یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم معادل است. 

وی افزود: همچنین من پیشنهاد تبدیل این گازها را به انرژی برق کرده‌ام که بهترین راه است و می‌توانیم مولد برق را خودمان تولید کنیم؛ این پیشنهاد با استفاده از ساخت تجهیزات داخلی توسط ایرانی‌ها صورت می‌گیرد، یعنی استفاده از نیروی جوان برای ساخت همین موتور مولد. 

این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت:‌ این امر می‌تواند مانع از این شود که با سوزاندن این گاز به‌عنوان یکی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای جهان به لحاظ جو عمومی کره زمین شناخته شویم، یعنی هم از لحاظ سرمایه،‌ اشتغال، محیط زیست و حیثیت بین‌المللی لازم است که جلوی سوزاندن این گاز گرفته شود. این قولی است که دولت‌ها داده‌اند، اما عمل نکردند و اگر ما بیاییم به همت شما به آن عمل خواهیم کرد.

نباید بگذاریم مردم سرکوب شوند

میرسلیم ادامه داد: ‌این‌ها را گفتم تا بدانید که چه‌قدر سرمایه در خوزستان نهفته است و چه‌قدر فعالیت در آن باید انجام شود و این فعالیت‌ها شکوفا نخواهد شد، مگر به دست شما، با همت خود شما و همچنین خدمت دولت به شما. ما نباید بگذاریم مردم سرکوب شوند؛ اعتقاد به علم،‌ پژوهش و استعدادهای علمی جوانان کشور حرف من است و من نمی‌گویم عمل خواهم کرد، بلکه به آنچه می‌گویم عمل کرده‌ام.

وی در ادامه به پاسخگویی به سوالات دانشجویان پرداخت و در پاسخ به این‌که برنامه شما برای مقابله با مفاسد اقتصادی چیست؟ گفت:‌ بر مبنای واقعیت‌های مصوب می‌گویم هر دولتی که سرکار بیاید و هر قولی بدهد اجرای آن وعده‌ها میسر نخواهد شد، مگر به دست افرادی که آلوده به فساد نباشند.

نباید بین کاسبی و خدمت در دولت جهل کرد

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ افرادی هستند که خلاق، بافکر، باتدبیر و مبتکر هستند که درآمد زیادی هم دارند، اگر من بخواهم از آن‌ها به عنوان وزیر استفاده کنم، به آن‌ها می‌گویم باید فقط برای خدمت وارد دولت شوید و کاسبی را کنار بگذارید. نباید بین کاسبی کردن و خدمت در دولت جهل کرد؛ من نیز باید خانواده و رفاه خود را کنار بگذارم.

میرسلیم افزود: این مساله آن‌قدر حساس بود که فروردین ماه رییس‌جمهور لایحه‌ای برای تعیین تکلیف تضاد منافع (وزیر یا معاونان وزیر هم شغل دولتی و هم کاسبی داشته باشند) تصویب کرد. من به او گفتم شما رییس‌جمهور هستید و نیازی نیست که لایحه تصویب کنید، بلکه باید برخورد کنید. این سرچشمه فساد است و فساد از سرچشمه باید خشکیده شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای ارتباط بین دانشگاه و صنعت و آینده شغلی دانشجویان چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار کرد:‌ برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز، اگر همه شما هم جمع شوید باز هم نیرو کم خواهد بود. هنر این بود که جوانان شاغل بمانند، توام با آنکه تورم کاهش یابد نه اینکه تورم کم شود، اما جوانان بیکار باشند.

باید برای ازدواج وام قرض‌الحسنه تامین شود

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه این دولت برای ازدواج جوانان، گفت:‌ می‌گویند اول باید شغل باشد و سپس ازدواج صورت گیرد، اما من می‌گویم اول ازدواج کنید و سپس شغل هم به آن اضافه می‌شود؛ بنابراین باید برای ازدواج وام قرض‌الحسنه تامین شود و دولت کمک‌کننده آن باشد. برای ازدواج باید حتما مشاوره صورت بگیرد و پس از آن برای ازدواج،‌ مسکن و شغل مناسب تصمیم‌گیری شود. ما برای گرفتن حق مسکن، شغل، تامین اجتماعی و ازدواج مناسب آمده‌ایم.

میرسلیم در پاسخ به این سوال که برنامه دولت او برای برخورد با منتقدان و سیاسیون منتقد خود چه خواهد بود، تصریح کرد:‌ اگر شما امروز به‌راحتی می‌توانید عقیده خود را ابراز کنید، باید قدر آن را بدانید و احترام را حفظ کنید؛ اعتقاد من این است که باید به این عقاید احترام گذاشته شود و برای همین در اینجا حضور پیدا کردم؛ بنابراین من اهل این هستم که انتقاد بشنوم و انتقاد را بپذیرم، چراکه من همواره از دانشجویان خود استفاده کردم و خواهم کرد. مبادا شما روز 29 اردیبهشت رای خود را خراب کنید که چهار سال بعد پشیمان شوید.

* سخنرانی امروز سیدمصطفی آقا میرسلیم در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز در حضور دانشجویان با حواشی همراه بود.

هنگام ورود وی به سالن، دانشجویان حاضر شعار  «روحانی، روحانی» سر دادند. این دانشجویان که با روبان‌های سبز و بنفش حمایت خود را از دولت روحانی ابراز می‌کردند، هنگام آغاز سخنرانی میرسلیم با شعار "بصیرت هاشمی، حمایت از روحانی" در ابتدا مانع از سخنرانی وی شدند.

در حین صحبت‌های میرسلیم، این دانشجویان که پلاکارد «رأی من، روحانی» در دست داشتند با شعارهای «دروغه، دروغه» و «توهم، توهم» اعتراض خود را به برخی از صحبت‌های وی ابراز کردند.

در مقابل دانشجویانی با پلاکاردهای «نجومی‌بگیر دزد است، نه سرمایه نظام» و «نه، به روحانی» شعار «دولت چهاردرصدی نمی‌خوایم» و «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند.

در حین صحبت‌های آقای میرسلیم وقتی نام خاتمی آورده شد، برخی دانشجویان شعار "درود بر خاتمی" سر دادند.

در پایان این برنامه بین دانشجویان مخالف و موافق بحث انجام شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار