اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
نامزد پنجمین دوره شورای شهر شوشتر با حضور در دفتر راوی شوشتر:
بنده هیچ وظیفه ای ندارم اما روحیه مطالبه گری و پیگیری بالایی در خود دارم. اگر یک جایگاه حقوقی و قانونی مانند شورای شهر را داشته باشم، با توجه به ارتباطاتی که در این چند سال به واسطه آشنایی با مدیران بلند پایه استانی و کشوری پیدا کرده ام، قطعاً بهتر می توانم از جایگاه قانونی خود پیگیر مسائل و مشکلات شهرم باشم.
اشاره: از شما دعوت می کنیم، گفتگوی هفته نامه راوی شوشتر و پایگاه خبری شوشان با «محمد جولاپور» جوان با انگیزه و از فعال ترین فعالان اجتماعی شوشتر را در زیر بخوانید؛
 


*خودتان را معرفی کنید.
 محمد جولاپور هستم فرزند حاج مهدی، متولد سال 1362 در شوشتر. 

*از سوابق خود برای ما بگویید.
بنده در زمینه کاری کارشناس مسئول شرکت برق خوزستان هستم و در زمینه های علمی هم علاوه بر تدریس در دانشگاه، برنده 3 مدال طلا و نقره مسابقات جهانی اختراعات در کشور های (روسیه، چین و بلژیک) هستم. مولف کتب فنی و مهندسی و عضو علی البدل شورای چهارم شهر شوشتر نیز می باشم. 

*نام شما را به عنوان فعال اجتماعی در بسیاری محافل شنیده ایم، چه چیزی باعث چنین اتفاقی شده است؟
دوستان به بنده لطف دارند، من از دوران نوجوانی بسیار علاقه مند به شهرم و پیگیری مسائل جهت بهتر شدن اوضاع بودم. مثلاً یادم می آید روزانه در مسیر مدرسه و خانه به اطرافم توجه می کردم و تمام مسائلی که به نظرم می رسید باید بهتر باشد و یا نقطه ضعفی می دیدم پیگیری می کردم و خیلی اوقات تا حصول نتیجه هم دنبال می کردم. خب پس از آن وقتی بزرگتر شدم و پا به عرصه های وسیع تری مثل دانشگاه گذاشتم، موضوعات گسترده تر و مهم تری را دنبال می کردم. و تقریباً هرکجا توانسته ام پیگیر مسائل شوشتر بوده ام، به همین علت ارتباطات و آشنایی های بسیار زیادی با اقشار مختلف جامعه با من به وجود آمده است. 

*از فعالیت هایی که می گویید بیشتر تعریف کنید، چه کارهایی را پیگیری می کردید؟
 اگر بخواهم تعریف کنم از حوصله این گفتگو خارج است، اما در هر جایی که توانستم پیگیر مسائل شوشتر بودم. اما به صورت خلاصه و موردی بخواهم بگویم؛ مثلاً وقتی مسئولی قرار بود بر اداره ای در شوشتر گمارده شود که در جامعه احساس می شد در حد نام شوشتر نیست، با جمع آوری امضا و انتشار طومار سعی در تغییر شرایط برای انتصاب مدیری در خور شان و نام شوشتر داشتم. حضور فعال در انجمن آفتاب شادروان که اولین انجمن مجوزدار شوشتر بود، و در آن انجمن در جلساتی که داشتیم، تمام مسئولین از نماینده و فرماندار تا مابقی را دعوت می کردیم که بسیار موثر و پرنتیجه هم بود. پیگیری و راه اندازی انجمن دوستداران میراث فرهنگی، تلاش برای تاسیس و راه اندازی مجموعه فرهنگی علمدار که تاکنون هم عضو این هیئت هستم و اقدامات بسیار دیگری که تنها از روی علاقه به شهرم پیگیری می کردم. 



*می توانید به صورت موردی به برخی از این اقدامات اشاره کنید؟
- عضو تیم مذاکره کننده با شرکت سرمایه گذار آلمانی در شوشتر 
- ملاقات با ریاست محترم جمهور در سال ۸۸ و طرح موضوعات اعتبارات و اشتغال در شوشتر (در سفر هیئت دولت به خوزستان) و ارجاع موضوع از طریق رییس جمهور به استاندار وقت که پس از آن هم در جلسه ای دونفره با استاندار، پیگیر دستور رئیس جمهور شدیم.
- ملاقات با ریاست جمهوری در سال 89 و تهیه و تحویل طوماری ۳۰ متری به وی در خصوص احداث خط ریلی بین شهری شوشتر - اهواز و همچنین احداث شرکت فولاد شوشتر (سلام و درود خدا بر روح پر فتوح شهید سرافراز مدافع حرم حاج هادی کجبافی بنیانگذار طرح عظیم فولاد شوشتر)
- ملاقات با معاونت رییس جمهور، حجت الاسلام یونسی در اسفند ۹۵ در جهت تامین اعتبار مرمت و بازسازی آثار تاریخی شوشتر،
- پیگیری مجدانه در کنار ریاست دانشگاه آزاد شوشتر در جهت صدور مجوز راه اندازی دانشکده علوم پزشکی
-  همکاری و همیاری با ریاست دانشگاه آزاد شوشتر تا حصول نتیجه در صدور مجوز ساخت بیمارستان ۶۰ تختخوابی این دانشگاه (با تشکر فراوان از حمایت های نماینده محترم ولی فقیه در استان و ریاست وقت دانشگاه جندی شاپور جناب آقای دکتر سرمست شوشتری).
- پیگیری مجدانه و طاقت فرسا دوشادوش ریاست دانشگاه آزاد در جهت گسترش رشته های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری)
- پیگیری های طاقت فرسا در جهت راه اندازی دانشکده علوم پزشکی شوشتر از طریق جلسات مکرر استانی و دعوت از مسؤلین استان و نماینده محترم ولی فقیه در استان از مراحل ساخت دانشکده باهدف تأمین مالی و صدور مجوز (با تشکر فراوان از مجمع خیرین سلامت علی الخصوص آقایان جنابی،حاج حسین کجبافی و دکتر پاپهن)
- جلسات مکرر با مدیر کل جهاد کشاورزی استان جناب مهندس چنگلوایی با هدف افزایش سهم اعتبارات شهرستان و حل مشکلات کشاورزان
- پیگیری مشکلات برق منطقه از طریق مدیرکل محترم توزیع برق استان جناب مهندس غضنفری و افزایش چشمگیر اعتبارات منطقه
- پیگیری حل مشکلات شهرستان در جلسات مشترک با مدیران ادارات شهرستان، شهرداری و شورای شهر به عنوان عضو فعال انجمن حامیان شوشتر 
- جلسات مکرر در خصوص ایجاد پوشش گیاهی شوشتر با درخت کنار و ایجاد کمربند سیز شوشتر از طریق انجمن های مردم نهاد.
- بازدید میدانی به همراه معاون وزیر مسکن و شهرسازی و معاون عمرانی استاندار خوزستان به همراه نماینده محترم از وضعیت خیابان های شهر برای احداث معابر موازی

*پس با این اوصاف به عنوان یک شهروند عادی بیش از برخی مسئولان توانایی اجرایی دارید! هدفتان از ورود به شورای شهر چیست؟
به قول شما بنده هیچ وظیفه ای ندارم اما روحیه مطالبه گری و پیگیری بالایی در خود دارم. در مواقعی هم که پیگیر مسائل هستیم به هر حال گاهی پیش می آید که موفق نمی شویم و نتیجه دلخواه را نمی گیریم. اما اگر یک جایگاه حقوقی و قانونی مانند شورای شهر را داشته باشم، با توجه به ارتباطاتی که در این چند سال به واسطه آشنایی با مدیران بلندپایه استانی و کشوری پیدا کرده ام، قطعاً بیشتر می توانم در زمینه های مختلف ورود پیدا کنم و از جایگاه قانونی خود پیگیر مسائل و مشکلات شهرم باشم. هم در بحث مسائل شهری و شهرداری و هم در موضوعات دیگر مرتبط با شهر شوشتر کارهای بزرگی می توان انجام داد.

*به عنوان کسی که از نزدیک پیگیر مسائل است، عملکرد شورای چهارم را چگونه دیدید؟
حقیقتاً در دوره های قبلی به دلیل اینکه شوراها هنوز به مرحله بلوغ کافی نرسیده بودند، اتفاق خاصی رخ نداد و بیشتر اقدامات به رفع امور روزانه ختم می شد. اما در شورای چهارم با توجه به افزایش روحیه مطالبه گری در مردم و خواست افکار عمومی، کارهای زیادی صورت گرفت و اقدامات ظاهری مناسبی رخ داد. از دید مردمی اگر بخواهم صحبت کنم عملکرد شورای چهار را خوب ارزیابی می کنم اما، از نگاه تخصصی فکر می کنم شورای چهارم جای کار بیشتری داشت.

*چه دلیلی برای این نقد خود دارید؟
ببینید، قطعاً وقتی جایی دچار کمبود تخصص و متخصص باشد دچار نقص هایی خواهد شد که قابل جبران نیست. هرچه تخصص بیشتری را درگیر قضایا کنید، هزینه ها کمتر و نتیجه گیری بهتر و رضایت بخش تر خواهد بود. دلیل نقدم عدم استفاده شورای چهارم از متخصصین بود که باعث شد در برخی زمینه ها به معنای واقعی دارای ضعف ها و اشکالاتی باشیم. اشکالاتی که می شد با بهره گرفتن از متخصصین بومی در موارد مختلف آن ها را کاهش داد و حتی بسیاری کارها و پروژه ها که جایگاه آن ها را در شوشتر داشتیم، کلید زد.

*اگر عضو شورای پنجم باشید، اولین کارهایی که در شهر انجام می دهید چیست؟ در واقع می توان  سوال کرد که بزرگترین معضل شوشتر را چه می بینید؟
بزرگترین مشکل شوشتر در حال حاضر، موضوع خیابان ها و ترافیکی است که روز به روز مشکلات بیشتری را ایجاد می کند. در زمان کودکی می گفتیم وقتی بزرگ شویم شهرمان و خیابان های آن چه شکلی خواهند بود!؟ اما الان بزرگ شده ایم و می بینیم که هچنان به همان شکلی که بوده اند، هستند. در حالی که جمعیت بیشتر شده و  وسایل نقلیه هم رو به افزایش است، اما همچنان تغییری ندیده ایم! خیابان های ما قابلیت تغییر و گسترش و توسعه را دارند. قابلیت احداث پارکینگ را هم دارند، چه بسا که سرمایه گذار آن نیز موجود است و ظرفیت لازم را داریم. فقط باید طرح و برنامه لازم را پیش بینی کرد و با استفاده از نیروهای متخصص بومی که با معماری و نوع شهرسازی شوشتر آشنا هستند، برنامه ریزی های لازم را انجام داد. اگر بنده عضو شورای پنجم باشم، این موضوع جزء اولویت هایی است که قطعاً پیگیری خواهم کرد. 

*یک روند کلی وجود دارد که مخارج شهر از راه فروش تراکم  شهرفروشی تأمین میشود. آیا شما با این قضیه موافق هستید؟
اگر می خواهیم شهرمان را بسازیم و آباد کنیم، باید معماری شوشتر را حفظ کنیم. نباید آن را تغییر دهیم. انقدر به دنبال آسفالت کردن نباشیم و بزرگتر فکر کنیم و به دنبال سنگفرش کردن برویم! از مصالح بومی استفاده کنیم. بنده قطعاً مخالف برهم زدن منظر شهر به خاطر درآمد زایی هستم. چرا که این کار را برابر با نابودی شهر می دانم. تمام داشته و افتخار شوشتر به بناها و ساختمان های تاریخی و معماری خیره کننده اش است. و ما با تراکم فروشی آن را از بین می بریم و سیمای شهری را برهم می زنیم. با این کار به صنعت گردشگری مان هم آسیب جدی وارد می کنیم. گردشگری که از آن سوی مرزها به اینجا می آید، برای همین آثار تاریخی و فرهنگی و معماری گذشتگانمان آمده، نیامده تا ساختمان های جدید و مرتفع را نظاره گر باشد! در واقع می توان اینگونه گفت که تراکم فروشی یعنی، ریشه زدن بر تاریخ و فرهنگ شوشتر! متاسفانه به جای حفظ و گسترش معماری بومی منطقه مان، در حال نابودی آن هستیم. 



*پس چه راهی برای درآمدزایی در شهرداری پینشهاد می کنید؟
باید از ظرفیت و نعمتی که در اختیار داریم نهایت بهره را ببریم؛ و آن غیر از ظرفیت های فراوان برای رونق گردشگری و به دنبال آن رونق اقتصادی شهر نیست. مانند شهرداری های کاشان و اصفهان و... در مجموعه شهرداری و شورای شهر می توان با خرید بناهای قدیمی و مرمت آنها و واگذاری به بخش خصوصی درآمدهای پایداری برای شهرداری به وجود آورد و سال ها از قِبل آن به عنوان یک منبع مالی بهره برداری کرد. در کنار آن ساحل کارون، باغات و... نیز جزء پتانسیل های موجود است که می توان از آن ها درآمدزایی کرد. به طور کلی باید اقتصاد شهر را بر پایه صنعت توریسم و گردشگری بنا کرد، تا هم درآمدها به سمت پایدار شدن رود و هم سیما و منظر شهری حفظ گردد. 

*چه راهکارهایی برای رفع فساد از بدنه فسادخیز شهرداری مدنظر دارید؟
این موضوع از راه های زیادی نفوذ می کند که باید جلوی آن ها گرفته شود. بنده فکر می کنم یکی از بزرگترین دلایل آن همان عدم وجود تخصص لازم است. وقتی که تخصص لازم در رابطه با مثلاً میزان پرداخت عوارض برای دو ملک با شرایط مشابه وجود نداشته باشد و یکی کمتر و دیگری میزان بیشتری داشته باشد، باعث برز فساد می شود. امام علی (ع) فرموده اند: وقتی کسی را به کاری می گمارید بر او نظارت کنید. وقتی در محل نظارت یعنی شورای شهر تخصص نباشد امکان به وجود آمدن فساد نیز هست چرا که به راحتی می توان اعضای ناظر را دور زد! بنابراین باید از متخصصین متعهد و معتمد در زمینه های گوناگون یاری گرفت تا میزان فساد کاهش یابد. 

*صحبت پایانی شما را می شنویم.
به نظر بنده قدرت اجرایی شورای شهر به اندازه قدرت نماینده مجلس است، با ظرفیت 7 برابری (7 عضو شورای شهر). باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد. من به شورای شهرداری بودن اصلاً اعتقاد ندارم و این را ظلم به شورای شهر می دانم چون بسیار می توان کار کرد چون ظرفیت شورا بیش از این هاست. قدرت پیگیری شوراهای شهر در حد رایزنی و مطالبه گری از مقامات کشوری و مسائلی بسیار کلان تر از آن است که به مدیریت شهرداری ختم شود. و اما سخنی با همشهریانم دارم: همشهریان خردمند دارالمؤمنین شوشتر حال که شهر عزیز ما با وجود نماینده پرتلاش و خستگی ناپذیر سعی در جبران عقب ماندگی های چندین ساله دارد، بیایید تمام امیدها و آرزوهایمان را برای «سرزمین مادری» عزیزترین چیزی که در دنیا داریم؛ بخواهیم و با انتخابی مدبرانه جهشی بزرگ را در آبادانی و توسعه شهرمان رقم بزنیم. در پایان لازم می دانم از سرمایه های عظیم شوشتر و استان که گوهرهای گران بهای ایران اسلامی هستند، و در تمام لحظات حساس و سرنوشت ساز، نجات بخش و گره گشای مشکلات شوشتر بوده اند تشکر کنم. شهید والا مقام حاج هادی کجبافی، حضرت آیت الله موسوی جزایری (دامت برکاته)، حضرت آیت الله حسن زاده، سردار خادم سید الشهدا و سردار هاتف و دیگر عزبزانی که قلبشان برای شوشتر می طپد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار