هر سال پس از ایام تعطیلات و سفرهای نوروزی ، رسانه ها نیم نگاهی دارند به آمار و ارقام تصادفات. طبق آمار رسمی منتشر شده ، خوزستان در نوروز 91 رتبه اول کاهش تصادفات را از آن خود کرد و جاده های استان فقط 29 کشته داد ...

"> خوزستان در تصادفات جاده ای چندم شد ؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵

هر سال پس از ایام تعطیلات و سفرهای نوروزی ، رسانه ها نیم نگاهی دارند به آمار و ارقام تصادفات. طبق آمار رسمی منتشر شده ، خوزستان در نوروز 91 رتبه اول کاهش تصادفات را از آن خود کرد و جاده های استان فقط 29 کشته داد ...

هر سال پس از ایام تعطیلات و سفرهای نوروزی ، رسانه ها نیم نگاهی دارند به آمار و ارقام تصادفات. طبق آمار رسمی منتشر شده ، خوزستان در نوروز 91 رتبه اول کاهش تصادفات را از آن خود کرد و جاده های استان فقط 29 کشته داد که نسیت به سال گذشته تقریبا با کاهش 54 درصدی مواجه بود. البته همین تعداد کشته نیز زیاد است و امیدواریم در سال آینده با اصلاح جاده ها و همچنین اصلاح فرهنگ رانندگی مردم ، شاهد هیچ تصادفی نباشیم. در همین رابطه ، معاونت راهداری راه و شهرسازی خوزستان مصاحبه ای در این زمینه با رسانه ها انجام داده که در ذیل می آید.

مهندس جهانبخش امانی معاونت راهداری راه و شهرسازی استان خوزستان از کاهش 52 درصدی تصادفات و54 درصدی فوتی های تصادفات جاده ای در نوروز 92 در جاده های خوزستان خبر داد. وی همچنین رتبه خوزستان در کاهش تصادفات جاده ای را اول اعلام کرد. امانی با بیان این مطلب افزود: در نوروز 91 حوادثی که مامورین این اداره کل بر صحنه حاضر شدند 52 فقره بوده که منجر به فوت 63 نفر شده بود، این آمار در سالجاری به 25 فقره تصادف و فوت 29 نفر کاهش یافته است. گفتنی است درمقایسه با سال 91، تصادفات 52 درصد و فوتی ها 54 درصد کاهش یافته اند. این در حالی است که عمده تصادفات فوتی در جاده های 2 طرفه مانند قیضانیه، باغملک، هفتکل، ایذه، دهدز و سد کارون 4 رخ داده است. وی با اشاره به عملکرد این معاونت طی ایام تعطیلات نوروز در خصوص ایمن سازی و بهسازی جاده های استان گفت: ساماندهی علایم، اصلاح و تکمیل تابلوها، جمع آوری تابلوهای زائد و آسیب دیده، احیای خط کشی های جاده ای، نظارت بر چراغ های چشمک زن و روشنایی جاده ها، پاکسازی حریم راه ها و اجرای طرح مدیریت سرعت و آرام کردن ترافیک در بزرگراه ها از جمله مهمترین اقداماتی بود که در این ایام در جهت ایمن سازی جاده ها انجام شد. امانی بیان کرد: از روز 25 اسفندماه سال گذشته تا 16 فروردین سالجاری تعداد 520 نفر از همکاران راهداری در سرتاسر استان خوزستان بسیج شدند و به ارایه خدمات مختلف در خصوص مسافران نوروزی پرداخت. این در حالی است که تعداد 240 دستگاه سبک و سنگین در این امر خطیر نیز بشکل آماده باش در جاده ها حضور داشتند. وی با اشاره به اینکه طی این مدت روسای ادارات و معاونین آنها بطور کامل در محل کار خود حاضر بوده اند، گفت: این اقدام در راستای نظارت و رسیدگی به کلیه امور احتمالی در جاده ها انجام شد. گفتنی است مرخصی این مسوولین پس از تعطیلات انجام خواهد پذیرفت. مهندس امانی یادآور شد: تعداد 52 دستگاه مکانیک سیار نیز در مسیر جاده ها بشکل آماده باشد قرار داشتند که کمک های اولیه را در سطح جاده به خودروها ارایه نمایند. گفتنی است کشیک های ادارات جهت پاسخگویی به مردم نیز بشکل 24 ساعته در محل کار خود حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه جاده آبادان به ماهشهر جزء جاده های حادثه خیز استان و کشور بشمار می رود، گفت: در طول روزهای تعطیل نوروز این جاده کاملا یکطرفه شده بود و به همین سبب جاده ای که همواره تصادفات فوتی داشت، در این ایام هیچ گونه گزارشی در ارتباط با تصادف و کوچکترین آسیب به مسافران ارایه نشد. معاونت راهداری راه و شهرسازی خوزستان اظهار داشت: محدوده سرانجام، 3 راهی کوپال رامهرمز به رامشیر، هندیجان به دیلم و شوشتر تا ملاثانی، شوشتر تا پل بندقیر از جمله جاده های بین شهری بود که در ایام نوروز بکلی یکطرفه شده بودند و امنیت خاطر مسافران را فراهم ساخت. وی با بیان اینکه هوشمندسازی جاده ها از جمله اقداماتی است که باید با جدیت پیگیری شود، گفت: یکی از راه های کنترل سرعت رانندگان هوشمندسازی جاده ها با نصب دوربین های مداربسته می باشد. این راهکار موجب می شود تا تخلفات رانندگان در حین رانندگانی در جاده را ثبت و ضبط نماید.

مهندس امانی ادامه داد: شاخص های ایمنی در جاده به عواملی چون رفتاری، عملکرد خودرو و عوامل محیط رتباط پیدا می کند. استفاده از کمربند ایمنی، مهارت در رانندگی، هوشیاری، سن و رعایت قوانین رانندگی از جمله مسایلی است که به عوامل رفتاری رانندگان ارتباط پیدا می کند. عمر خودرو و سیستم ایمنی آن 2 عامل مهم در خودرو می باشد و نوع جاده، عرض شانه دار، خط کشی و روشنایی جاده، علایم، شیب و پیچ جاده و وضعیت جوی نیز عوامل محیطی است که در حوادث و جلوگیری از آن نقش بسزایی ایفا می کند.وی با بیان اینکه نتیجه این اقدامات کاهش حوادث و کسب جایگاه اول در تصادفات جاده ای بوده است، گفت: 8 استان خوزستان، اصفهان، فارس، تهران، مازندران، خراسان رضوی، و کرمان حادثه خیرترین استان های کشور بشمار می روند که اگر وزارت راه در خصوص کاهش حوادث جاده ای این استان ها برنامه ریزی مدون انجام دهد، بیش از 60 درصد تلفات جاده ای در کشور کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: جاده بهبان رامهرمز، اندیمشک به پل زال، شوشتر به دزفول نیز ار جمله دیگر جاده هایی است که در این ایام تصادفات منجر به فوت داشته اند. جا دارد در خصوص تلاش های همه جانبه پلیس راه، هلال احمر، حمل و نقل پایانه و اورژانس های جاده ای تشکر ویژه بعمل آورد.

نشریه راوی خوزستان

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار