اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
مدیر پایگاههای جهانی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور از کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی جندی شاپور دزفول دیدن کرد.

فرهاد عزیزی روز چهارشنبه در این بازدید بر اهمیت و ادامه اقدامات صورت گرفته از جمله کاوش های باستانشناسی، حفاظت و مرمت ترانشه های کاوش شده در جندی شاپور تاکید کرد. وی با تاکید بر ادامه روند اقدامات انجام شده با سرعت بیشتر افزود:حمایت های لازم در این خصوص انجام می شود.

مدیر پایگاه های جهانی میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با تاکید بر اهمیت تاریخی و جایگاه جندی شاپور ، تهیه طرح و برنامه ای دراز مدت را برای اقدام بزرگ و کارگشا در این محوطه را ضروری دانست.

وی یادآور شد: با توجه به حوزه مدیریتی خود در زمینه امور پایگاههای میراث کشور ، تجهیز اداری و مالی پایگاه میراث جندی شاپور به عنوان اولویت اصلی در برنامه های امسال قرار خواهد گرفت و تلاش می شود با توجه به نقش بی بدیل جندی شاپور در توسعه علم و فضیلت دنیای باستان این محوطه باستانی جایگاه واقعی خود را بدست آورد.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده تاسیس شد.

دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد. آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران شامل 21 مکان است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار