اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴
آسیب شناسی انتخابات شورای شهر اهواز ( 1 )
برخی از منتقدین ، برکناری شتابزده ارزانی و انتصاب خون میرزایی را سرآغازی می دانند که منجر به برگزاری انتخاباتی ضعیف در شورای شهر اهواز شد.



شوشان: انتخابات شورای شهر اهواز را می توان یکی از جنجالی ترین انتخابات در سطح کشور نامید که از چند جهت قابل بررسی و آسیب شناسی است ؛ از تخلفات سازماندهی شده گرفته تا ضعف در برگزاری انتخابات و در نهایت نیز ، نتایج مبهمی که هنوز تایید نشده است.

ضعف در برگزاری انتخابات ، نقطه مشترک مباحث منتقدین در دو جناح اصلاح طلب و اصولگراست که حتی بعضا از سوی مجریان انتخاباتی نیز پذیرفته شده است و در نهایت نیز منجر به انتخاباتی شد که تخلفات در آن چشمگیر بود.

اعتراض بیش از 50 درصد کاندیداهای شورای شهر اهواز به نتیجه انتخابات ، علنی شدن تخلفات و اعتراف سرپرست فرمانداری به اسکن تعرفه ها ، بازشماری شتاب زده و خلاف قانون 90 صندوق رای پیش از اعلام نتایج و ...  نشان دهنده برخی از ضعف ها در مدیریت انتخابات اهواز بود.

برخی از منتقدین ، برکناری شتابزده ارزانی و انتصاب خون میرزایی را سرآغازی می دانند که منجر به برگزاری انتخاباتی ضعیف در شورای شهر اهواز شد.

ارزانی فرماندار سابق یکم اردیبهشت ماه سال گذشته ، دو سال ماموریتش در اهواز به اتمام رسید و به دلیل اقامت خانواده اش در شیراز دیگر رغبتی برای تمدید ماموریت و ماندن در شهری با استاندار جدید را نداشت. وی با آمدن شریعتی استعفای خود را تقدیمش کرد و با این استعفا ، حضور و ورودش به مسائل اهواز روز به روز کم و کمرنگ شد اما همچنان تکلیفش با یک استعفا مشخص نبود.

با بالا گرفتن برخی انتقادات از عدم حضور فعال ارزانی در ساختمان فرمانداری ، گزینه های مختلفی مطرح شد اما بنا به دلایل مختلف از جمله عدم اجماع بر گزینه جایگزین ، در نهایت مسئولین ارشد استان تصمیم بر ابقا وی گرفتند و حسین زاده معاون سیاسی استاندار در نوزدهم بهمن سال گذشته در مصاحبه ای ، رسما ابقا و تمدید ماموریت وی را تا پس از انتخابات اعلام کرد. حضور ارزانی در مسائل شهری و انتخاباتی پس از ابقا ، دو چندان شد و با وجود مشکلات شخصی پیش روی ، توانست تا اندازه ای جایگاه خود را در فرمانداری احیا نماید. 

به فاصله کمتر از 20 روز از تمدید حکم ارزانی ، در تصمیمی ناگهانی و علی رغم مخالفت علنی فعالین سیاسی و مصاحبه معاون سیاسی استاندار ، ارزانی برکنار و خون میرزایی با حفظ سمت ، در کنار مدیریت شیلات ، سکاندار مدیریت فرمانداری اهواز در یک مقطع حساس انتخاباتی شد.

برکناری ارزانی و انتصاب خون میرزایی در آن شرایط حساس را می توان شروع مباحثی دانست که اکنون به تخلف و دم زدن از تقلب و ابطال ، انجامیده است. به گفته منتقدین ، ارزانی هر چند در دوره مدیریتش حضوری کمرنگ داشت اما سابقه مدیریتی وی و تجربه ناشی از برگزاری دو انتخابات می توانست تا حدود زیادی از حجم تخلفات و ناآگاهی در برگزاری انتخابات شورای اهواز بکاهد. 

عدم ثبات در فرمانداری اهواز و تصمیمات دقیقه نودی مسئولین ارشد ، منجر به آن شد که فرمانداری اهواز در اسفند ماه گذشته و در حالی که اکثر ستادهای انتخاباتی شهرها فعال شده بود در کما فرو برود و از معرفی کردن اعضای ستاد انتخاباتی نیز بماند ؛ فرماندار برکنار شده بود ، معاون سیاسی فرماندار به بهبهان رفته بود و پست های کلیدی نیز بلاتکلیف مانده بود. در چنین شرایطی خون میرزایی با تجربه اندک و زمان محدود ، جایگزین ارزانی شد.

خون میرزایی هر چند منتقدانش او را کم تجربه می خوانند و عده ای نیز او را به مهندسی انتخابات متهم می کنند اما با وجود همه این موارد ، وی را باید فرمانداری شفاف و صادق خواند که هم تخلفات را عیان کرد و هم از نارسایی های مجریان انتخاباتی سخن گفت ؛ سخنانی که از کمتر مسئولی و مجری انتخاباتی می توان سراغ گرفت. 

وی یک روز پس از برگزاری انتخابات پرده از چند تخلف برداشت و همین امر نیز بهت و حیرت مسئولین ارشد استان را به دنبال داشت ؛ فردی که مجری انتخابات است چگونه از تخلفات به این صراحت سخن می گوید؟!

در اولین گام ، وی در مصاحبه ای منتشر شده در سایت فرمانداری ، از مغایرت برخی صورتجلسه ها پرده برداشت. خون میرزایی در آن مصاحبه گفت که " تعداد کمی از صورتجلسات تنظیمی در محل شعبه به علت اشکال در ارقام و قابلیت ثبت در سامانه را ندارند. روشن ترین علت آن ، این است که تعداد آرا صورتجلسه شده از 13برابر تعداد تعرفه های مصرف شده بیشتر است"

در گام دوم ، سرپرست فرمانداری اهواز در گفتگوی خبری سیمای خوزستان ، به صراحت از تعرفه های اسکن شده خبر داد. سخن گفتن از تعرفه های اسکن شده از سوی یک مقام مسئول که مجری انتخابات است ، تخلف در انتخابات را محرز کرد. هر چند استاندار خوزستان در مصاحبه ای این تعرفه های اسکن شده را محدود دانست اما تاکید بر آرا اسکن شده حاکی از یک تخلف سازماندهی شده در انتخابات داشت .

ضعف در برگزاری انتخابات و وجود برخی تخلفات محرز ، معلول انتصاب سرپرست فرمانداری اهواز و برکناری ارزانی در یک "شرایط خاص" بود . آنچه منتقدان منصف بر آن اذعان دارند این است که خون میرزایی مدیری سختکوش و صادق است اما انتصابش در یک "شرایط خاص" و با تجربه ای اندک که همه نگاه ها به انتخابات معطوف است اشتباه محرزی بود که مسئولین ارشد استان مرتکب شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار