شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰
انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر در اهواز
حمید شفیعی 

با مشخص شدن آمار شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری که به شدت دو قطبی شده بود  و شورای شهر در اهواز در نگاه اول اتفاق عجیب و شوکه کننده ای رخ داد.

بیش از 330 هزار نفر در اهواز به روحانی رای دادند که نزدیک به 65 درصد آرا بود. در نگاه اول  برای شورای شهر نیز باید اعتدال گرایان و اصلاح طلبان به آسانی با آمار بالا می بایست وارد شورا می شدند.ولی چنین نشد . براستی واقعا چرا چنین نشد و چنان شد؟

هر چه از این طرف   لیست های گوناگون و رنگانگ بیرون آمد و نهایت دو لیست  امید نهایی گشت در مقابل  اصولگرایان  با هوشمندی لیستی موسوم به تلاشگران صادق را نهایی کرد و از نام نهادن لیست اصولگرایان و .. در تبلیغات برای عموم مردم خودداری کرد.

با توجه به انتشار گسترده لیست های امید در روزهای پایانی تبلیغات اگر فقط و فقط 10 درصد از مردمی که ادامه دولت عقلانیت آری گفتند به هر کدام از این لیست رای میدادند نتیجه ای غیر از نتیجه کنونی رقم میخورد.در مقابل اصولگرایان با تکیه بر پایگاه رای سنتی خود با اختصاص به طور میانگین15 درصد آرای آقای رییسی پیروز  انتخابات شورا شدند.

به راستی چرا هیچکدام از لیست های امید حتی نتوانستند 5 درصد رای 330 هزار نفر را به خود جذب کنند؟ درخصوص  تلاشهای ستادهای گوناگون آقای روحانی و پیگیری بزرگان و روسای ستادها در سطح استان شکی نیست و نمونه شدن ستاد فرهنگیان در سطح کشور دلیل این مدعاست . اما چرایی اینکه بزرگان اصلاح طلب و اعتدال گرای استان و اهواز و احزاب مختلف برای شورای شهر نتوانستند  اعتماد حداقلی مردم را جلب کنند سوالات بی جواب بسیاری در ذهن ها شکل گرفته است.

اینکه گفته شد به دلیل تنوع قومی امکان ارائه یک لیست امید  واحد برای اهواز وجود ندارد و باعث دلخوری و تششت خواهد شد را  قبول میکنیم و میگوییم صلاح کار را  بزرگان و پیشکسوتان دنیای پیچیده سیاست بهتر میدانند. اما  سوال اینجاست  چرا  از میان   دو لیست نهایی شده  که اتفاقا متخصصین توانمندی نیز در آن حضور داشتند نتوانستند 10درصد رای 330 هزار نفری و نه همه شرکت کنندگان که 520هزار نفر بودند را به خود اختصاص دهند ؟

نکته دیگر آن است که از 7 کلانشهر کشور 6 شهر لیست امید به پیروزی قاطع رسید که با بررسی ارای آقای روحانی و لیست های شورا هماهنگی به چشم می خورد و تنها کلانشهری که از این قاعده مستثنی شد,اهواز بود.

با وجود انتقادهای گسترده به شورای شهر چهارم و شوراهای قبلی در فضای مجازی و حقیقی و آگاه تر شدن مردم ،همچنین انتشار رزومه کاری 7 شهردار کلانشهر این امید م یرفت که این بار شورای قوی که از افراد متخصص و متعهد تشکیل شده باشد انتخاب شود .

حال با توجه به شکست سنگین نامزدهای اصلاح طلب و اعتدال گرا در مقابل اصولگرایان که با شعار (  شورای سالم، شهردار کارآمد و شهری آباد ) وارد کارزار انتخاباتی شدند،باید امیدوار بود اصولگرایان و دیگر  راه یافتگان  به شورای پنجم  حداقل با انتخاب شهردار توانمند و  کار امد گام اول را درست بردارند و مردم اهواز را که از خبرهای اختلاس و تخلف در شهرداری و استخدام های غیر قانونی خسته شده اند را امیدوار نمایند.

همچنین انتظار می رود شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و دیگر عزیزان  انتخابات شورای اهواز را به صورت جدی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار دهند و نتیجه را به مردم شریف اهواز  اعلام نمایند و با بازنگری در برخی تصمیمات و میدان دادن به افراد متفکر و صاحب اندیشه  بازخوردش را   در  انتخابات مجلس آینده شاهد باشیم. 
برچسب ها: حمید شفیعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار