شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۰۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶
الهه موالی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان : علت رای پایین روحانی در شهرهای جنوبی خوزستان نارضایتی مردم از عملکرد دولت بود / ضعف مدیریت در استان یک اولویت ویژه است که باید برطرف شود / تا تبعیض قومیتی در خوزستان برطرف نشود مشکلات حل نمی شود/ عملکرد مبهم مسئولین انتخابات شهر اهواز، باعث دلسردی و نگرانی مردم شد
الهه موالی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان، انتخاب مجدد و رای بالای خوزستانی ها به روحانی را نشان دهنده فرهنگ سیاسی...


شوشان: الهه موالی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با شوشان، انتخاب مجدد و رای بالای خوزستانی ها به روحانی را نشان دهنده فرهنگ سیاسی مردم استان دانست و گفت: علی رغم همه مشکلات زیست محیطی ، نگرانی های انتقال آب، مسائل ویژه کشاورزان و مشکلات معیشتی مردم برای دگربار به دولت تدبیر و امید اعتماد کردند تا چهار سال پیش رو نقطه شروع برای رسیدگی ویژه به مشکلات استان باشد. لازم است از مردم در وهله اول برای حضور در انتخابات و در مرحله بعد برای انتخاب روحانی تشکر کنم.

موالی زاده در خصوص آرای متغیر و پایین روحانی در شهرهای جنوبی خوزستان افزود: در برخی از مناطقی که روحانی رای پایینی آورد به دلیل برآورده نشدن نگرانی ها و خواسته های مردم آن مناطق است، به خاطر همین محرومیت و معضلات عمیق مردم کاندیدای رقیب را انتخاب کردند تا شاید بتواند به مشکلات رسیدگی کند، این رای به رقیب باید چراغی فرا راه استاندار و دولت باشد تا به این مناطق به طور ویژه رسیدگی شود و مشکلات مربوط به تالاب ها، کشاورزی و صنعت نفت را برطرف کنند. 

وی ادامه داد: به عنوان یک نمونه از این مناطق، مردم دشت آزادگان با سه حرفه و شغل ماهیگیری، کشاورزی و اشتغال های دولتی امرار معاش می کنند، با خشک شدن تالاب ها به حرفه ماهیگیری آسیب وارد شد، پرداخت حق آبه به کشاورزان صدمه وارد کرد و وجود صنعت نفت که باعث آسیب رساندن به کشاورزی و آب در این منطقه شد به اشتغال جوانان تحصیل کرده مرتبط کمکی نکرد. به همین خاطر مردم وقتی که دیدند اعتراض های عادی آنها پاسخی داده نشد، با حضور در انتخابات و رای به رقیب اعتراض خود را به وضعیت موجود بیان کردند.

وی اولویت دارترین مطالبه استان را بحث اشتغال و تامین معیشت مردم دانست و افزود: در استان خوزستان آمار خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی بسیار بالاست و نیازمند نگاه ویژه ای است تا مسائل 8 سال جنگ تحمیلی و مشکلاتی که ذکر شد برطرف شود. لازم است که استاندار برای رفع این معضلات طرح های خاصی داشته باشد تا بتواند این مسائل را ساماندهی کند و امنیت اجتماعی را بالا ببرد و آسیب های اجتماعی را کاهش دهد. لازم است در بحث اشتغال جوانان در استخدامی ها نگاه های قومیتی و جنسیتی گرفته شود.

موالی زاده اضافه کرد: ضعف مدیریت در استان یک اولویت ویژه است که باید برطرف شود، برخی از مدیران استان پروازی هستند که باید اصلاح شود و برخی دیگر از مدیران کل و میانی با سوابقی طولانی (15 سال) مدیر هستند ولی در سامان دادن به معضلات بخش خود موفق نبودند، لذا لازم است در این بخش تغییراتی حاصل شود تا کارآمدی بالا برود. بحث های مربوط به مسائل زیست محیطی، توزیع عادلانه سرانه در شهرستان ها و تقویت و حمایت از بخش خصوصی از دیگر مطالبات استان در دولت دوازدهم خواهد بود.

وی در خصوص مبحث مدیریت در استان گفت: چنان که اصل شایسته سالاری خارج از هر نوع ارتباطی اعمال شود مطمئنا مشکلات کمتر خواهد شد، در استان نیروهای متخصص و متعهد با برنامه ی خوبی داریم که به آنها فرصت ابراز وجود داده نمی شود. تا مادامی که از این چارچوب وابستگی خارج نشویم به واقعیت شایسته سالاری نمی رسیم و هیچ اتفاق خاصی در استان نمی افتد. نخبگان باید خارج از بحث قومیت و جنسیت به کار گرفته شوند تا کارایی لازم حاصل شود؛ در حال حاضر در بحث مدیریت ها 130 مدیر در استان فعالیت دارند که 2 نفر از آنها عرب هستند، آیا واقعا در این قوم نخبه وجود ندارد یا یک قرارداد نانوشته اجرا می شود؟

عضو شورای شهر اهواز در دوره اول، در خصوص انتخابات پر بحث شورای شهر اهواز گفت: عملکرد مبهم مسئولین انتخابات شهر اهواز، باعث دلسردی و نگرانی مردم شد. اینکه تا این لحظه آرای منتخبین اعلام نشده یک نقطه ضعف است. فرماندار رسما در رسانه های گروهی اعلام کردند که تخلف اتفاق افتاده است، چرا به آنها رسیدگی نمی شود؟ چرا متخلفین انتخابات مجازات نمی شوند؟

وی ادامه داد: بحث تخلف در انتخابات تنها مختص این دوره نبوده است و در دوره قبل هم عین همین اتفاقات رخ داد، اما مسئولین انتخاباتی دوره قبل اعتنایی به اعتراضات نکردند. اینکه در این دوره فرماندار تخلفات را به صراحت بیان کرد باعث امیدواری مردم شد، اما حالا که تخلفات اعلام شد چرا رسیدگی نمی شود و متخلفین را مجازات نمی کند؟ آیا حداقل حق یک متخلف حذف از ساختار انتخاباتی کشور نیست؟ آیا صرف اعلام کردن تخلف برای مردم اعتماد ایجاد می کند؟

موالی زاده در بخش دیگری از سخنان خود عدم راهیابی بانوان در انتخابات شورای شهر را به دلیل ارائه نکردن کارنامه ای موجه از خود دانست و افزود: آن اندازه که بانوان به ظاهر وجودی خودشان پرداختند در معرفی توانایی های خود تلاش نکردند و این یک معضل جدی است که باید مطالعه و رفع مشکل شود، اینکه زنان و دختران ما به نتیجه ای رسیدند که برای ابراز وجود، ظاهر خود را عیان کنند نه توانمندی هایی که دارند جای نگرانی و بررسی دارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل دیگر رای نیاوردن بانوان کم کاری گروه های سیاسی و لیست های ارائه شده است، در این خصوص می بیینیم که در لیست جمنا خانمی حضور نداشت و در لیست های اصلاح طلبان هم به تاثیر وجودی زنان در شورا پرداخته نشد. دلیل دیگر این عدم استقبال می تواند عملکرد نه چندان مثبت و بر اساس تخصص بانوان در دو شورای اخیر باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار