اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۶
دو نفر از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت ماه 96 را تحلیل کردند.
 یکی از اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست تحلیل انتخابات ریاست جمهوری در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در انتخابات 92 و 96 ، سیاست خارجی، نقش کلیدی در شکل گیری رفتار رای مردمی داشته است.
نور محمد نوروزی افزود: سیاست خارجی در دوره انتخابات اخیر و در تصمیم گیری مردم اهمیت زیادی داشت چون از مولفه های تاثیرگذار در رفاه عمومی ملتها است.
وی با اشاره به اینکه بعد از تحول در ارتباطات و تکنولوژی، قدرت نرم مطرح شده است و دولتها باید قدرت نرم افزاری داشته باشند گفت: یکی از ابزارهایی که می تواند بر قدرت نرم دولتها اثر گذار باشد انتخابات است. 
نوروزی ادامه داد: انتخابات سال 96 این است که در عرصه بین الملل بر قدرت نرم و امنیت ما اثر گذاشت و می تواند قدرت نرم ایران را بالا ببرد و تهدیدها را کم کند.
این استاد دانشگاه گفت: اولین تاثیر انتخابات این است که وجهه، اعتبار و مشروعیت بین المللی را برای ما فراهم می کند و یکی از مهمترین عوامل وجهه آور و اعتبار بخش، پایبندی به قواعد دموکراتیک است.
وی اضافه کرد: ایران به عنوان کشور پایبند به دموکراتیک محسوب می شود و وجهه ایران در ذهن بازیگران مهم مانند اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی، وجهه ای مثبت شده است.
نوروزی بیان کرد: اولین نتیجه در افزایش قدرت نرم، وجهه سازی اعتباربخشی و مشروعیت سازی بین المللی بوده است.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از دیگر تاثیرات انتخابات در افزایش قدرت نرم و کاهش تهدیدات، بازدارندگی نرم مدنی است در دنیا به اتکای یک سری ویژگی هایی که لزوما نظامی نیستند، اعمال خشن علیه ایران به آسانی امکان پذیر نیست.
وی گفت: امکان ائتلاف سازی مورد اقبال بازیگران مطرح بین المللی قرار نمی گیرد و انتخابات به انسجام داخلی و همبستگی ملی کمک می کند.
نوروزی اظهار کرد: از مهمترین ویژگی های این انتخابات، بسیج و تجهیز گروههای حاشیه ای به سمت رای دادن و مشارکت در انتخابات است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: به واسطه انسجام داخلی با تاکید بر ثبات داخلی، سرمایه گذاران خارجی راحت تر جذب می شوند و ایران می تواند در معادلات منطقه ا ی بازیگر تاثیر گذاری باشد.
وی افزود: از مهمترین مولفه های قدرت نرم در کشور قدرت علمی و فناوری آن است و دانشگاهها نقش مهمی دارند .
دیگر استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در حوزه داخلی چهارسال اول ریاست جمهوری روحانی علی رغم تلاش ها و موفقیت ها، از نظر اقتصادی نتوانست با سرعتی که انتظار می رفت مشکلات را حل کند ولی تورم را مهار کرد اما اشتغال چندان رونق پیدا نکرد. 
پژمان محمدی ادامه داد: دو قطبی شدن انتخابات نیز از دیگردلایل اهمیت انتخابات 96 بود و انتخابات بین 2 نگرش کاملا متفاوت برگزارشد.
وی افزود: برنامه اصولگرایان حمله به دستاوردها و ناکامی های دولت با شعار حمایت از محرومان و ارائه یارانه و کارانه و بهره برداری از ناآگاهی قشری خاص و سوئ استفاده از تعصب آنها بود. 
محمدی بیان کرد: برنامه جناح اصلاح طلب دفاع از عملکرد چهار سال دولت با تاکید بر برجام و با شعار قانون گرایی و تعقل بود. 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: از مهمترین ویژگی های انتخابات 96، افزایش تعداد رای دهندگان، به توافق رسیدن اصولگرایان به نامزدی فرد واحد ، سرمایه گذاری و حمایت همه جانبه بخش هایی از حاکمیت از یک نامزد خاص بود و همچنین شانس بیشتر حسن روحانی به عنوان دولت مستقر برای بار دوم بود.

ایرنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار