امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
مجله تصویری سلاح-کاموفKa-50نوعی بالگرد تهاجمی است که تک نفره بوده و نخستین بار در سال 1980 در دفتر مرکز کاموف طراحی شد. این بالگرد که مجهز به سیستم پروانه های هم محور است، در سال 1995 پس از طی مراحل توسعه خود، به خدمت ارتش روسیه درآمد.
شرکت مذکور در شهر آرسنیف کشور روسیه واقع شده است. طی سال های انتهایی دهه 1990، کاموف و صنایع هوافضای اسرائیل به منظور رقابت با بالگرد تهاجمی ترکیه، پرنده ای جنگی مشترکی طراحی کردند که از آن تحت عنوان کاموفKa-50-2و یاErdoganیاد می شود. البته لازم به ذکر است که کاموف مدلی دیگر نیز از این بالگردKa-50با نامKa-50 Alligatorتولید کرده است که دو سرنشینه است.
««برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگ روی آنها کلیک کنید»»
طراحی و توسعه
Ka-50در واقع نسخه ای از نمونه اولیه کاموفV-80است که توانست در نهایت وارد فاز تولید شود. درخواست توسعه و ساخت این بالگرد در ابتدا توسط شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی در تاریخ 14 دسامبر 1987 ارائه شد. با این حال جالب است بدانید که گزارشی مبنی بر توسعه اولیهKa-50در سال 1984 در غرب به دست رسید. در طول تست های عملیاتی که بین سال های 1985 تا 1986 انجام گرفت، حجم کاری وارد بر خلبان در این بالگرد بسیار مشابه با جنگنده های بمب افکن برآورد شد به طوری که هم وظیفه هدایت پرنده بر عهده خلبان خواهد بود و هم امور مربوط به هوانوردی.
مانند سایر بالگرد های تولید شده توسط کمپانی کاموف،Ka-50نیز مجهز به سیستم پروانه های هم محور است. این موضوع دو مزیت مهم برای بالگرد به همراه دارد؛ نخست آن که دیگر هیچ گونه نیازی به در نظر گرفتن قسمت چرخان برای دم نخواهد بود و دوم آن که منجر به ارتقا کیفیت آکروجتKa-50خواهد شد. اما مقصود از آکروجت چیست؟ آکروجت به مانور هایی اطلاق می شود که پرنده نظامی در آن قابلیت چرخش به دور محور طولی و همچنین عرضی خود را دارد. بدین ترتیب زمانی که بالگرد در حال پرواز است بنا بر شرایط به راحتی زاویه و حتی مسیر خود را تغییر داده و توانایی هدف گیری دقیق نیز دارد. از طرفی حذف بخش گردنده دم مزیتی کیفی محسوب می شود چرا که سبب افزایش بهره وری 30 درصدی از موتور پرنده خواهد شد.
به دنبال موفقیت در تست های پرواز و همچنین سیستم های کنترلی بالگرد، شورای مذکور اولین دسته ازKa-50را در سال 1990 سفارش داد. این بالگرد تهاجمی برای نخستین بار در نشستی دوستانه که در ماه مارس سال 1992 در انگلستان برگزار شد،Ka-50نام گرفت. در نوامبر سال 1993، 4 فروندKa-50ساخته شد که برای آزمایش های بیشتر در شرایط جنگی در اختیار نیروی هوایی ارتش این کشور قرار گرفت. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برنامه ریزی ها در تهیه تدارکات نظامی با رکود شدیدی مواجه شد که در نتیجه آن به جای صد ها فروندKa-50تنها دوازده فروند از این بالگرد به منظور جایگزینی باMil Mi-24تحویل داده شد. با این وجود تولید مجدد بالگردKa-50در سال 2006 از سر گرفته شد و در سال 2009 نیروی هوایی روسیه سه فروند از این پرنده نظامی را دریافت کرد. لازم به ذکر است که این سه فروند با استفاده از بدنه های ناقصی که از اواسط دهه 1990 باقی مانده بود ساخته شده است.
از نقطه نظر طراحی هر دو بالگردKa-50و Ka-52که دو سرنشنیه است، پرنده هایی جنگی با قابلیت بقای بالا، قدرت آتش فوق العاده و توانمند برای عملیات های موفقیت آمیز در روز و حتی شب هستند که به خوبی می توانند از پس تهدیدات هوایی و همینطور تانک های زرهی مجهز به سلاح های دفاع هوایی بر بیایند. در طراحیKa-50سعی شد تا جای امکان این پرنده کوچک، سریع و چالاک باشد تا توان بقا و قدرت آن افزایش چشمگیری نسبت به هم رده های خود داشته باشد. علاوه بر تمامی موارد فوق، به منظور حفاظت از این پرنده،Ka-50مجهز به یک گیرنده اخطار راداری و سیستم جنگ الکترونیک است که بر اساس تابش الکترونیکی و یا مادون قرمز کار می کند. پوشش زرهی گسترده که دور تا دور کابین خلبان را گرفته وی را از شلیک گلوله های 12.7 میلی متری و تکه های متلاشی شده ناشی از اصابت سلاح های 23 میلی متری در امان می دارد. تیغه های پروانه ها نیز قابلیت ایستادگی در برابر حملات متعدد از جانب سلاح های خودکار مستقر در زمین را خواهند داشت.
این بالگرد می تواند بار قابل توجهی از جنگ افزار های مختلف را در بخش های خاص همانند چهار جایگاه حمل سلاح خارجی زیر بال ها و دو جایگاه در نوک بال ها که مجموعا برابر 2000 کیلوگرم می شود حمل کند.
انواع
کاموفV-80: ایده پایه برای تولیدKa-50
کاموفKa-50: نمونه تک سرنشین
کاموفKa-50 N: نسخه ای ارتقا یافته ازKa-50است که در آن قابلیت های عملیاتی در شب تقویت شده است
کاموفKa-50 Sh: نمونه ای دیگر ازKa-50با قابلیت عملیات در شب
کاموفKa-50-2 Erdogan: نمونه ای دو سرنشینه ازKa-50
کاموفKa-52 Alligator: نمونه ای دو سرنشینه ازKa-50
کاموفKa-52K Katran: نمونه مخصوص نیروی دریایی با تیغه تاشو، ارابه فرود تقویت شده و بال کوتاه تر به منظور تسهیل قرار گیری بر کشتی های حامل و همچنین امکان استفاده از موشک ضد کشتیKh-35
مشخصاتKa-50
+ مشخصات عمومی
- خدمه: 1
- طول: 16.0 متر
- قطر پروانه: 14.5 متر
- ارتفاع: 4.93 متر
- وزن خالی: 7،700 کیلوگرم
- وزن بارگیری شده: 9،800 کیلوگرم
- بیشینه وزن برخاست: 10،800 کیلوگرم
- موتور هواگرد: 2 موتورKlimov VK-2500توربوشفت
+ عملکرد
- حداکثر سرعت: 315 کیلومتر بر ساعت
- سرعت کروز: 270 کیلومتر بر ساعت
- برد: 545 کیلومتر
- سقف پرواز: 5،500 متر
- نسبت نیرو به وزن: 0.33
+ جنگ افزار ها
- سلاح: توپ مسلسل 30 میلی متری2A42
- راکت: راکت 80 در 80 میلی مترS-8و راکت 20 در 122 میلی مترS-13
- موشک: 2 موشکAPU-6، موشک هوا به هوا ویمپلR-73و موشک نیمه فعال هوا به زمین هدایت لیزریKh-25
- بمب: 4 بمب 250 کیلوگرمی و یا دو بمب 500 کیلوگرمی