شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
واکاوی نزاع طایفه ای در خوزستان ( 2) / دکتر فاضل خمیسی فعال اجتماعی در گفتگو با شوشان: نباید صرفا از یک منظر به نزاع طایفه ای نگاه کرد / نخستین مقصر را باید مسئولان محلی در منطقه دانست که می بایست مساله را رصد می کردند / مقوله فرهنگ مجزا از مولفه های سواد است / لزوم استفاده از مدیریت ریش سفیدان در حل نزاع طایفه ای
اگر این مساله فقط از منظر طایفه ای و خانوادگی یا از منظر امنیتی و یا فرهنگی و اجتماعی نگریسته شود صحیح نیست و نتیجه ای حاصل نمی شود.
شوشان: دکتر فاضل خمیسی فعال اجتماعی در گفتگو با شوشان حساسیت رسانه ای به مساله ی نزاع طایفه ای در خوزستان از جمله در پتک باغملک و رامهرمز و .. را ستود و گفت: مبحث نزاع طایفه ای پتک و مسائل این چنینی را از یک منظر نگاه کردن صحیح نیست. اگر این مساله فقط از منظر طایفه ای و خانوادگی یا از منظر امنیتی و یا فرهنگی و اجتماعی نگریسته شود صحیح نیست و نتیجه ای حاصل نمی شود.

فاضل خمیسی ادامه داد: به نظر می رسد که در این زمینه نخستین مقصر را باید مسئولان محلی در منطقه دانست که باید مساله را رصد می کردند. یکی از وظایف مسئولان محلی رصد کردن جریان های محلی و مدیریت این جریان ها است. به این دلیل که جریان ها و حوادث قومی و قبیله ای هر چقدر در هم تنیده شود پیچیده تر و حل مشکل سخت تر می شود.

وی افزود: اگر مسئولان محلی در شروع این حادثه اقدام اثربخشی انجام می دادند و از مدیریت ریش سفیدان محلی استفاده به عمل می آمد تاثیر مناسبی داشت. 

این فعال اجتماعی افزود: مقوله فرهنگ مجزا از مولفه های سواد است. به طور مثال در حال حاضر بسیاری از افرادی که در نزاع ها درگیر هستند دارای مدارک دانشگاهی هستند. این نشان می دهد تربیت دانشگاهی و تحصیلات کلاسیک در همه ابعاد بخصوص در بعد مدیریت رفتار و کنترل خشم ، موفقیت آمیز نبوده است. 

خمیسی گفت: اینکه بعضی ها می گویند از منظر اقتصادی به موضوع نگاه باید کرد، ناشی از حل کردن مساله با آسان ترین گزینه است. زیرا مقوله فقر مساله فراگیر در اغلب روستاهای کشور از جمله روستاهای غرب و شمال کشور محسوب می شود اما در دیگر مناطق این گونه اختلافات کمتر مشاهده می شود.

وی افزود:  بُعد دیگر هم که بایستی مدنظر داشته باشیم زندگی در گذشته ی تاریخی است و تاریخ در این حوزه ها بسیار پر رنگ است. بر این اساس می بینیم که در گذشته کینه ها ، افتخارات ، جنگ ها و درگیری ها وجود داشته و این نوع نگاه در حال آموزش و انتقال به نسل های بعدی است. در صورتی که تربیت ، نگاه آینده به جلو دارد و تاریخ را فقط به عنوان درس گرفتن می نگارد. 

دکتر فاضل خمیسی ادامه داد: چگونگی برخورد شروع با یک مساله تاثیرگذار است. وقتی در یک نزاع ، خونی ریخته می شود حتی در ابعاد وسیع تر انقلاب ها ، آنگاه جمع کردن آن سخت است پس زمانی که یک مساله وارد مرحله حاد می شود، قبل از قربانی دادن و ریخته شدن خون ، مدیریت کار راحت تر است.

وی با اشاره به وجود سلاح در نزاع های طایفه ای گفت: در خصوص مساله اسلحه هایی که بوفور در نزاع ها در دسترس قرار می گیرد گاهی از آن به عنوان اسلحه مجاز تعبیر می شود و ما نمی دانیم تعریف و معنای آن چیست. آیا مجاز برای مراسم است که در این صورت باید گفت کالای مجاز برای امر غیر مجاز است. اگر برای شکار و غیره است که با توجه به برهنگی محیط زیست استان از گونه های حیوانی و گیاهی ، این توجیه هم خالی از اشکال نیست. اگر هم برای دفاع شخصی است که این کار بر عهده قانون و مراجع قضایی است. 

خمیسی در ادامه گفت: از این قبیل نزاع های قبیله ای و منطقه ای چه قبل از انقلاب و چه امروز بوده است اما در مورد چگونگی برخورد حاکمیت برای حفظ امنیت و برای رفع بحران های این چنینی می بایست برخورد حکومت به گونه ای باشد که احساس اقتدار حاکمیتی در نزد مردم بیشتر شود. 

این فعال اجتماعی در مورد انفعال فعالان اجتماعی استان در پیگیری این بحران ، گفت: به نظر می رسد این اتفاق ها برای فعالان اجتماعی جزو اولویت نخست نباشد. به این دلیل که مشکلات حادی مانند وضعیت بحرانی محیط زیست، پدیده ریزگردها و گرد و غبار و ... مسائلی است که در اولویت توجه و اهمیت افعال اجتماعی قرار گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار