محمدباقر قالیباف بر ضرورت انتقال هرچه بیشتر آب از سرخانه های رودخانه های خوزستان، کارون، دز و بختیاری تأکید کرد.

"> آقای قالیباف ! چرا وعده انتقال آب کارون می دهید ؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۹

محمدباقر قالیباف بر ضرورت انتقال هرچه بیشتر آب از سرخانه های رودخانه های خوزستان، کارون، دز و بختیاری تأکید کرد.

 

در حالی که کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس و نیز اساتید دانشگاه بر غلط و غیرعلمی بودن حفر تونل برای انتقال آب هرچه بیشتر از سرشاخه های کارون، خرسان و دز تأکید کرده اند، محمدباقر قالیباف در موضعی ضد علمی و ضد محیط زیستی، ضمن بی اعتنایی آشکار به مردم خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری از برنامه خود برای انتقال هرچه بیشتر آب از سرشاخه های رودخانه های خرسان، کارون، دز و بختیاری به وسیله حفر تونل خبر داد!

براساس آنچه در سایت رسمی قالیباف به نشانی www.ghalibaf.ir آمده است، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بر سیاست غیرعلمی حفر تونل در کوههای زاگرس میانی در استانهای چهارمحال بختیاری و لرستان تأکید کرد و تونل سوم کوهرنگ و تونل خدنگستان برای انتقال هرچه بیشتر آب سرشاخه های کارون را اولویت شماره 1 خود اعلام کرده است. اتخاذ این موضع ضد محیط زیستی از سوی قالیباف در حالی است که وی خود را "تنها کاندیدای محیط زیستی" نامیده است!

این در حالی است که انتقال آب حوضه به حوضه بویژه برداشت از سرشاخه های کارون و خرسان و دز با روش کاملاً ضد محیط زیستی حفر تونل، موجب ضربه جدی به کشاورزی استان چهارمحال بختیاری و لرستان شده و نیز بحران محیط زیستی در رودخانه کارون و تالاب شادگان را همراه داشته است و زندگی صدها هزار نفر از کشاورزان و ماهی گیران را درخوزستان تحت الشعاع قرار داده و آب شهرستان های خوزستان را غیر قالب شرب نموده است به طوری که شهروندان مجبور به خرید آب آشامیدنی از مغازه ها هستند و فروش آب آشامیدنی در خوزستان به یک تجارت پر سود تبدیل شده است! حال پرسش مردم این است که آیا آبی باقیمانده است و آیا این کاندیدای کدام آب را می خواهد انتقال دهد؟

بنا بر این گزارش، اخیراً حامیان این کاندیدا در شهر طبس (از شهرهای استان خراسان که در تقسیمات کشوری جدید به شمال استان یزد پیوست)، با شعار «آب کارون، حق مسلم طبس است!» بر ضرورت انتقال آب کارون به خراسان بزرگ تأکید کرده اند و انتقال آب کارون به خراسان بزرگ را جزو اولویت های دولت خود دانسته اند و این کاندیدای ریاست جمهوری نیز در دیدار با امام جمعه طبس، قول انتقال آب کارون به خراسان بزرگ را داده است!

 

منبع : آژانس بختیاری


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
-
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
comment
0
0
comment دکتر صمدی: کاندیداهای ریاست جمهوری، وعده حفر تونل و انتقال آب ندهند


تأکید غیرعلمی محمدباقر قالیباف مبنی بر ضرورت انتقال هرچه بیشتر آب سرشاخه های رودخانه کارون، خرسان و دز به وسیله حفر تونلهای بیشتر در زاگرس میانی، واکنش دانشگاهیان را در استانهای خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان در پی داشته است.

به گزارش ایبنانیوز، دکتر حسین صمدی بروجنی عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی شهرکرد در یادداشتی با عنوان «شعارهای انتخاباتی در مورد آب، سرابی بیش نیست!»، تلویحاً از موضع گیری های غیرعلمی این کاندیدای ریاست جمهوری درخصوص انتقال آب سرشاخه های رودخانه های استان چهارمحال و بختیاری، انتقاد کرد.

به گزارش ایبنانیوز، متن کامل یادداشت این استاد دانشگاه به این شرح است:

جایگاه و اهمیت تاریخی آب در زندگی ما ایرانیان از یک سو و وقوع بحران زودهنگام آب در بسیاری مناطق کشور از سوی دیگر باعث شده در سالهای اخیر در انتخابات از این منبع ارزشمند به عنوان ابزاری برای جلب آرای مردم استفاده شود.

در این میان سدها و تونلهای انتقال آب بین حوضه ای که ظاهر فریبنده ای برای گیرندگان آب دارد بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است. ولی طرحهای اجرا شده قبلی انتقال آب بین حوضه ای، (آنچنان که در نوشته های قبلی این حقیر به آن پرداخته شده است)، بدلیل عدم توجه کافی به اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین، نه تنها مشکل کم آبی مناطق مقصد را برطرف نکرده اند بلکه مشکل بحران آب را تشدید نیز نموده اند و بجز توسعه نامتوازن و تشدید آلودگی ها حاصل دیگری نداشته اند. نمونه بارز آن تونلهای متعدد انتقال آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود است که همه شاهد هستند دوران خشکی زاینده رود را هرساله افزایش داده است.

آنچه می تواند مشکل بحران آب را در سطح کشور برطرف نماید، اجرای تونل و احداث سد نیست بلکه مدیریت آگاهانه و عالمانه آب است و حفر تونل و احداث سد که پایه ثابت وعده های انتخاباتی است، طبق تجارب معتبر جهانی هیچگاه به تنهائی توسعه پایدار را به دنبال نداشته و نخواهد داشت و تنها در شرایط خاص می تواند به عنوان ابزار توسعه مورد استفاده باشد.

با این توضیح آیا بهتر نیست کاندیداهای محترم بجای اینکه وعده حفر تونل و احداث سد را بدهند، به این قول اکتفا کنند که مسئله آب را بر اساس اصول و موازین توسعه پایدار و براساس نظرات کارشناسی نخبگان حل خواهند کرد؟

امروز مردم ما آگاه به مسائل روز هستند و با توجه به عملکرد مسئولین قبلی، به خوبی سراب بودن وعده های ظاهر فریب را تشخیص می دهند.

دکتر حسین صمدی بروجنی
عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار