شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
در حاشیه گرمای شدید در خوزستان
دکتر منوچهر جوکار 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران 

اين روزها گرماي هواي خوزستان در صدر اخبار است ؛ مثل گرد و خاك كه ما خوزستاني ها دستكم ١٥ سال است كه با آن دست به گريبانيم ولي امسال و پارسال  پيشگيري و رفع آن شده يكي از مطالبات مردم و در صدر اخبار راديو و تلويزيون. 

پيش از اين خاكش تبرك بود و در ته ته اخبار هم گزارش نمي شد! بله ، اين روزها مثلا خبر ديدار رييس جمهور با فلان سفير خارجي در دقيقه ٢٥ اخبار پخش مي شود ولي اعلام اينكه ٧ شهر خوزستان بالاي ٥٠ درجه گرم شده و اهواز گرمترين شهر جهان است در همان دقايق نخست خبر از راديو و تلويزيون ما پخش مي شود!

حقيقت اين است كه خوزستان با گرمايش شناخته مي شود با شرجي اش شناخته مي شود و اين گرما و شرجي در اختيار هيچ حكومت و دولتي هم نيست، بلكه اين از خصوصيات طبيعي اين اقليم بوده و هست (گرچه ما در تخريب محيط زيست آن مقصر بوده و هستيم) ولي اين با گرمي هوا تفاوت دارد.

 به ياد دارم يكي از بستگان نزديك ما كه در دهه سي نخستين بار براي كار به اهواز آمده بود و الان هم در قيد حيات است چندين بار براي ما مي گفت كه ما در محل كار ساختماني ، با گرماي خورشيد تخم مرغ نيمرو كرديم و اين چيز تازه اي نيست.

 حالا راديو تلويزيون ما دانسته و ندانسته اخبار تلخ و نگران كننده اي را در صدر برنامه خبري خود مي آورد و مثلا يك خبرنگار كلي وقت مي گذارد و دوريين و خدم و حشم راه مي اندازد كه وسط خياباني در اهواز نيمرو درست كند كه ثابت شود هوا بس ناجوانمردانه گرم است ! و از رهگذران هم مي پرسد كه خانم ، آقا نظر شما راجع به گرمي هوا چيست و مئسولان بايد چكار كنند؟! و طبيعتا طرف هم نمي گويد: همه چيز گل و بلبل است و روزي سه ساعت باران ملايم مي بارد!

آقايان خبرساز متوجه نيستند كه چقدر مردم ايران را نگران ميكنند و چقدر به خوزستان و امنيت خاطر خوزستانيان و توسعه اين استان لطمه ميزنند!؟  من نگران  موج مهاجرت از خوزستان هستم و خود از بسياري دوستان و آشنايان مورد سوال قرارگرفتم كه : چرا مانده ايد خوزستان با اين هوا و هزارتا مشكل ديگرش؟ اين روزها در بيرون از خوزستان و در مناطق به اصطلاح خنك بودم . به خدا سوگند  اينجا هم بسيار گرم بود. مردم اين مناطق نيز اگر نگويم بيشتر، كمتر از خوزستانيها در رنج  گرما نبودند، چون امكانات سرمايشي زيست در خوزستان را ندارند و لذا تحمل گرما براي آنها بسي دشوارتر است.

باري، از راديو و تلويزيون ميخواهيم با اين به اصطلاح دلسوزي بيش از اين دانسته و ندانسته توي سر خوزستان و خوزستاني نزند! شنونده و بيننده اين اخبار جوري با چينش و خوانش خبر روبرو مي شود كه انگار دولت! مسبب و مولد و مسئول اين گرماست؟!


برچسب ها: گرما ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار