از دایره انصاف خارج است که بگوییم دولت احمدی نژاد نقص و ایرادی نداشت و شعار "ما می توانیم " را تمام و کمال اجرا کرد. متاسفانه در هر دو حالت ، برخی ها پا را فراتر می گذارند و در نقد و یا تعریف این دولت ، یا از این طرف بام می افتند یا از آن طرف بام.

"> آقای دکتر حجازی ! کاش از " نتوانستن "ها هم می گفتید
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵

از دایره انصاف خارج است که بگوییم دولت احمدی نژاد نقص و ایرادی نداشت و شعار "ما می توانیم " را تمام و کمال اجرا کرد. متاسفانه در هر دو حالت ، برخی ها پا را فراتر می گذارند و در نقد و یا تعریف این دولت ، یا از این طرف بام می افتند یا از آن طرف بام.

 

شوشان / محمد یاری : دولت احمدی نژاد با شعار " ما می توانیم " وارد میدان شد و اقدامات ارزنده ای را در بخش های مختلف انجام داد و بی انصافی است که بگوییم دولت احمدی نژاد دولت زمستان بود و مردم در بدبختی و فلاکت دست و پا زدند. کارهای خوبی در خصوص مسکن مهر ، یارانه ها ، سهام عدالت و ... صورت گرفت ؛ هر چند در برخی موارد در نحوه اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

از طرف دیگر ، باز هم از دایره انصاف خارج است که بگوییم دولت احمدی نژاد نقص و ایرادی نداشت و شعار "ما می توانیم " را تمام و کمال اجرا کرد. متاسفانه در هر دو حالت ، برخی  ها پا را فراتر می گذارند و در نقد و یا تعریف این دولت ، یا از این طرف بام می افتند یا از آن طرف بام.

در همین زمینه استاندار خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ، اقدامات 8 سال گذشته دولت احمدی نژاد را در خوزستان ارزیابی کرده اما آنچه مشاهده می شود همه از خوبی ها سخن گفته و کمتر به مشکلات اشاره کرده است.

در جای جای مطلب از رشد و شکوفایی و اجرای مصوبات و ... سخن به میان آورده اما از وعده های ناتمام و عملی نشده هیچ سخنی بر زبان نرانده است.

به عنوان مثال نگفته است که وعده استانداری خوزستان در خصوص خانه دار شدن همه خوزستانی ها چرا محقق نشد و یا نگفته است چرا پروژه بیمارستان سازی در برخی شهرها متوقف شد و فقط تابلویی از آنان در بیابانی برهوت باقی مانده است.

منکر پیشرفت ها و دستاوردها نیستیم و در این 8 سال خوزستان در مسیر توسعه قرار گرفت اما به همان اندازه نیز کشاورزی استان ، صنعت استان و ... با بحران مواجه شد.

بهتر است استاندار یکبار دیگر مصاحبه خود را بخواند و در صورت امکان از وعده های عملی نشده هم سخنی بگوید....

متن کامل مصاحبه :

 

 

 

 

 

همه 8 سال گذشته خوزستان از زبان حجازی

استاندار خوزستان اقدامات انجام شده در دولت های نهم و دهم در خوزستان را تشریح کرد.

سيدجعفر حجازي در گفت‌وگو با ايسنا ، درباره جايگاه كنوني استان خوزستان در اقتصاد كشور اظهار كرد: خوزستان با حدود 12 درصد توليد ناخالص ملي بعد از تهران، دومين استان كشور است. همچنين حدود 82 درصد نفت كشور در خوزستان توليد مي‌شود. 50 درصد شكر و 50 درصد محصولات پتروشيمي كشور نيز در خوزستان توليد مي‌گردد و در اين زمينه استان نخست كشور محسوب مي‌شود.

وي افزود: خوزستان در توليد فولاد، استان دوم كشور، از نظر تعداد واحدهاي صنعتي، استان پنجم و از نظر ظرفيت صنعتي نيز استان سوم كشور است. همچنين استان خوزستان در بخش حمل و نقل با حمل 50 ميليون تن در سال و انجام نيمي از حمل و نقل كشور استان اول است. در بخش بنادر نيز بيشترين تعداد بنادر كشور در خوزستان واقع است. در حال حاضر 6 بندر تجاري و 2 بندر صيادي در استان فعال است.

حجازی عنوان كرد: بيشترين ميزان توليد انرژي كشور در خوزستان انجام مي‌شود؛ از حدود 65 هزار مگاوات برق ظرفيت نصب نيروگاهي كشور، 11 هزار و 500 مگاوات در خوزستان توليد مي‌شود كه از اين ميزان، حدود 7 هزار و 200 مگاوات برق‌آبي و بقيه آن از نيروگاه‌هاي حرارتي به دست مي‌آيد و در حال حاضر در شهرهاي مختلف از جمله اهواز، باوي، آبادان، خرمشهر و ماهشهر توليد برق انجام مي‌شود.

وی توضيح داد: جمعيت استان خوزستان براساس سرشماري سال 90، 4 ميليون و 530 هزار نفر است كه از اين ميزان حدود 69 درصد جمعيت شهري و حدود 31 درصد جمعيت روستايي است. با توجه به اينكه حدود 42 روستاي پر جمعيت در سال‌هاي فعالیت دولت نهم و دهم به شهر تبديل شدند، عملاً آمار جمعيت روستايي استان مهاجرت نداشته، بلكه تبديل روستاها به شهر جمعيت شهري استان را بالا برده است.

حجازی گفت: در چهار سفر دولت به استان خوزستان بسياري از نارسايي‌هاي ناشي از دفاع مقدس و بعد از آن مورد توجه قرار گرفت و بسياري از طرح‌ها اجرايي شد. حدود 784 مصوبه در چهار سفر دولت به خوزستان تصويب شد كه از اين تعداد 40 مصوبه مربوط به سفر اخير در ارديبهشت ماه سال جاري به تصويب رسيده است. در مجموع حدود 82 درصد كل مصوبات اجرایی شده و يا در حال اجراست. حدود 8 درصد مصوبات امكان اجرا ندارند و به دليل مشكلاتي كه در اجرا و مطالعات وجود داشته و توجيه اقتصادي نداشته اند، حذف شدند. 10 درصد مصوبات نيز به دليل ارتباط با طرح‌هاي ملي مشكلاتي داشتند كه در سفر چهارم موانع اين مصوبات رفع شد و پيش‌بيني مي شود كه اجراي اين طرح‌ها در سال 92 و 93 آغاز شود.

وی درباره مقايسه‌عملكرد دولت هفتم و هشتم و تاثير مصوبات سفرهاي دولت به استان در جذب اعتبار براي خوزستان تاکید کرد: در طول 8 سال فعاليت دولت هفتم و هشتم حدود 11 هزار ميليارد ريال اعتبار از منابع مختلف ملي و استاني در استان خوزستان جذب شد، در حالي كه در دولت‌هاي نهم و دهم اين رقم به 15 برابر افزايش يافت و 154 هزار ميليارد ريال در استان خوزستان هزينه شد كه حدود 80 هزار ميليارد ريال از اين رقم ناشي از مصوبات سه سفر و افزايش تعهدات دولت بوده است.

استاندار خوزستان افزود: با اينكه خوزستان استاني حمل و نقلي محسوب مي‌شود و با وجود 2 مرز زميني با عراق، پيش از اين تقريبا هيچ صادراتي به كشور عراق نداشتيم و در اوايل دولت نهم ميزان صادرات به عراق كمتر از 40 ميليون دلار بود. بعدها به تدريج ميزان صادرات استان به كشور عراق به 140 ميليون دلار رسيد و در سال 86 و با توجه ويژه به مرز چذابه و شلمچه و با توسعه ارتباطات با عراق، اين رقم به مرز يك ميليارد دلار در سال 90 و 91 رسيد و با احتساب كالاهايي كه از مرزهاي مهران و پرويزخان به كشور عراق صادر مي‌شود، و همچنين بدون احتساب صادرات برق و خدمات فني و مهندسي، به بيش از يك ميليارد دلار مي‌رسد.

حجازی گفت: همچنين استفاده از ظرفيت بنادر استان خوزستان از 37 ميليون تن به 50 ميليون تن ارتقا يافت. عمده آن بخش سرمايه‌گذاري خارجي است كه ايرانيان خارج از كشور يا سرمايه‌گذاران خارجي در بنادر سرمايه‌گذاري كرده‌اند و در اين بخش توسعه خوبي داشته‌ايم. نگاه‌دولت‌هاي نهم و دهم به مسايل عمران روستاها در جهت بهسازي مسكن روستايي، بهسازي معابر روستايي و آب و برق روستايي موجب شد كه در بخش برق روستايي خودكفا شده و تمامي روستاهاي بالاي 20 خانوار خوزستان داراي برق شوند. در بخش جاده روستايي هم در اين دو دولت معادل كل راه روستايي كه از قبل از انقلاب آسفالت شده بود، معادل 4 هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت شد.

حجازي افزود: بهسازي مسكن روستايي كه از ابتكارات دولت نهم است در سال 84 و 85 شروع شد كه تاكنون 68 هزار واحد مسكن روستايي با تسهيلات يارانه‌دار دولت بهسازي شده‌اند. ضمن اينكه شاخص‌روستاهاي بهسازي شده پيش از اين 18 درصد بود كه در حال حاضر به حدود 54 درصد يعني 3 برابر افزايش يافته است و مسكن روستايي برخي شهرستان‌ها به صورت 100 درصد بهسازي شده كه اين شاخص‌ماندگاري جمعيت در روستاها را افزايش داده است.

وي گفت: در بخش آب روستايي تاكنون حدود 290 ميليارد تومان هزينه شده است. پيش از اين بيشتر روستاهاي استان دچار مشكلات شديد آب بودند، آب خام مصرف مي‌كردند يا كيفيت آب مصرفي خوبي نداشتند. با فعاليت 34 مجتمع آب روستايي و تحت پوشش قرار گرفتن صدها روستا، در حال حاضر بيشتر روستاها از لحاظ آب مشكلي ندارند. البته هنوز به دنبال ارتقا كيفيت آب در حدود 4 درصد روستاها هستيم كه در برنامه كاري قرار گرفته است.

استاندار خوزستان ادامه داد: در بحث گاز روستايي نيز تحول چشمگيري در خوزستان انجام شد. در ابتداي دولت نهم كل 73 روستاي استان داراي گاز بودند، تعداد شهرهايي كه گازرساني كامل داشتند نيز 4 شهر بود و در 20 شهر نيز بخشي از شهر گاز داشت. در حال حاضر از حدود 70 نقطه شهري با احتساب شهرهاي جديد، 68 شهر داراي گاز هستند كه گازرساني به 2 شهر باقي‌مانده نيز در سال 92 به پايان مي‌رسد. تعداد روستاهاي داراي گاز از 73 روستا به 1300 روستا افزايش يافته است كه ناشي از 3 مصوبه از سفرهاي اول و دوم و سوم بوده است و در اين زمينه، وزارت نفت بيش از تعهدات خود اجرا كرد.

وي تصريح كرد: يكي ديگر از اتفاقات در اين مدت رويكرد دولت به افزايش صادرات غيرنفتي و كاهش واردات بود. در سال 84 حدود 10 ميليارد دلار واردات داشتيم كه اين رقم در سال 91 به شدت كاهش يافت، در حالي كه حجم صادرات از 2.8 ميليارد دلار به 5.8 ميليارد دلار افزايش يافت كه رشد بيش از 2 برابري صادرات غيرنفتي از خوزستان را نشان مي‌دهد و اكنون چند سالي است كه جزو استان‌هاي اول تا سوم صادركننده كالاهاي غيرنفتي هستيم.

حجازي عنوان كرد: در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز بخش زيرساخت‌ها مورد توجه قرار گرفت. يكي از نكاتي كه خواسته مردم بود و براي حفظ مردم در روستاها لازم بود، ايجاد دفاتر پستي ICT روستايي و دفاتر پيشخوان و همچنين افزايش ضريب نفوذ تلفن بود كه رقم قابل توجهي را در اين مدت داشتيم. حدود 140 هزار مشترك به شبكه ثابت اضافه شد كه حدود 20 درصد كل مشتركين قبلي بوده است.

وي گفت: در اين مدت ظرفيت ضريب نفوذ تلفن همراه در خوزستان از زير 10 درصد به حدود 65 درصد رسيده است؛ يعني 65 درصد مناطق بين شهري و شهري و روستايي و بين روستايي خوزستان به آنتن تلفن همراه دسترسي دارند. در سال 84 ، تنها يك دفتر ICT روستايي در خوزستان موجود بود كه اين رقم به 426 دفتر در سال جاري رسيده است.

استاندار خوزستان تصريح كرد: سهم خوزستان از توليدات كشاورزي كشور 14 درصد است و يكي از صادركنندگان عمده در اين زمينه است. حدود يك‌چهارم كل صادرات محصولات كشاورزي از خوزستان انجام مي‌شود يعني رقمي برابر با يك ميليون تن كه بسيار اثرگذار است.

وي توضيح داد: همچنين در بخش كشاورزي چند جهش بسيار خوب داشته‌ايم. خوزستان پيش از اين در توليد برنج استان شاخصي نبود و در رتبه‌هاي هفتم تا هشتم كشور قرار داشتيم كه در سال 91 با توليد حدود 180 هزار تن برنج سفيد به رتبه سوم كشور در توليد برنج دست يافتيم كه اين ميزان از حدود 280 هزار تن شلتوك به دست آمد و امسال نيز برنامه‌ريزي شده كه اين عدد در فصل جاري به 250 هزار تن برسد كه در اين صورت در جايگاه دوم كشور قرار خواهيم گرفت.

حجازي افزود: در بخش توليد گندم نيز علي‌رغم اينكه 5 سال و نيم متوالي خشكسالي داشتيم و با توجه به وضعيت نامناسب منابع آب و بالا بودن دماي هوا در طول زمستان، شرايط نامساعدي بر خوزستان حكمفرما بود، ولي با اين حال از يك ميليون و 50 هزار تن توليد گندم به ركورد يك ميليون و 700 هزار تن در سال جاري رسيديم كه نشان‌دهنده رشد قابل توجهي است و ضمن مصرف آب كمتر، توليد بيشتري داشتيم.

وي گفت: با اينكه متاسفانه هنوز براي تامين خوراك دام و طيور وابسته به واردات ذرت هستيم، استان خوزستان توانسته است خود را به مرز توليد 40 درصد ذرت مورد نياز كشور برساند و در همين چند سال توانسته‌ايم بيش از 2.2 برابر رشد توليد داشته و ميزان توليد را از 400 هزار تن به 740 هزار تن برسانيم و امسال پيش بيني مي‌شود اين رقم تا 800 هزار تن افزايش يابد.

استاندار خوزستان عنوان كرد: خوزستان همچنين در توليد ماهيان گرم‌آبي و سردآبي و خاوياري تحول قابل توجهي داشته است. در سال 84 تنها 17 هزار تن ماهي در خوزستان توليد شد كه اين رقم در سال 91 به حدود 40 هزار تن رسيد كه رشد 2 برابري را نشان مي‌دهد و صادرات اين بخش نيز قابل توجه بوده است.

وي ادامه داد: در سال 84 تنها 6 سد تنظيمي و انحرافي در خوزستان وجود داشت كه در حال حاضر اين رقم با احتساب سدهاي مخزني و سدهاي بزرگي همچون كارون 4 كه در سال 84 شروع و در سال 88 به پايان رسيد؛ به 48 سد رسيده است. اجراي 90 درصد پروژه سد گتوند عليا نيز از 84 تا 91 طول كشيد.

حجازي تصريح كرد: خوزستان به دليل شرايط دوران دفاع مقدس و عدم سرمايه‌گذاري در بخش بهداشت و درمان، در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار داشت. بيشتر بيمارستان‌هاي خوزستان فرسوده و بالاي 50 سال قدمت بودند. در بسياري نقاط فاقد خانه بهداشت بوديم و دسترسي مردم به خدمات بهداشتي بسيار سخت بود كه با سرمايه‌گذاري‌هايي كه در دولت نهم و دهم انجام شد و با همكاري و مشاركت بنياد بركت، در حال حاضر 23 بيمارستان در استان يا به بهره‌برداري رسيده‌اند يا در آينده نزديك بهره‌برداري خواهند شد. تاكنون 6 درمان‌بستر در خوزستان بهره‌برداري شده‌اند و حدود 4 بيمارستان نيز به بهره‌برداري رسيده و 3 بيمارستان ديگر نيز در هفته‌هاي آينده به بهره‌برداري مي‌رسند و 200 تخت به تخت‌هاي بيمارستاني افزوده خواهد شد.

وي گفت: تعدادي از ديگر بيمارستان‌هاي در حال ساخت نيز، بيمارستان‌هاي جايگزين بيمارستان‌هاي قديمي و فرسوده هستند مانند بيمارستان سوانح و سوختگي؛ خوزستان، استاني نفتي است و حوادث سوختگي بسيار زيادي نسبت به استان‌هاي ديگر داريم و وجود يك بيمارستان سوانح و سوختگي جديد لازم بود. بيمارستان جايگزين كودكان نيز در حال ساخت است. همچنين بيمارستان‌هاي جايگزين بيمارستان‌هاي قديمي رازي و گلستان در حال ساخت هستند.

استاندار خوزستان افزود: دو بيمارستان ديگر نيز تا پايان سال جاري در خوزستان به بهره‌برداري خواهد رسيد كه يكي از آنها، بيمارستان بزرگ شهرستان محروم باغملك است.

وي اظهار كرد: در حوزه فرهنگ و هنر، نيز تفاوتي كه در دولت نهم و دهم وجود داشت جامع‌نگري به همه حوز‌‌ه‌ها بود. اكنون 16 مجتمع فرهنگي بزرگ و كاملا مجهز در استان وجود دارد. همچنين توجه به حضور طلاب در مناطق محروم و دور افتاده براي تامين نيازهاي معارفي و ديني مردم در دستور كار قرار گرفت. در اين مدت حدود 140 خانه عالم ساخته شد، همچنين حدود 3200 مسجد و 6 هزار حسينيه تحت پوشش حمايتي دولت با اعتباري حدود 420 ميليارد ريال قرار گرفته و تجهيزات و نوسازي به آنها تعلق گرفته است. به حدود 42 حوزه علميه نيز براي تاسيس و راه‌اندازي و تجهيز كمك‌هاي مالي شده و به بازسازي 20 حوزه علميه قديمي نيز كمك‌هاي مالي اختصاص يافته است.

حجازي بيان كرد: جمع منابعي كه در 5 حوزه ديني هزينه شد حدود 120 ميليارد تومان بوده كه در مقايسه با دولت‌هاي هفتم و هشتم 40 برابر در موضوعات ديني هزينه شده است. در آن 8 سال حدود 3 ميليارد تومان در بخش ديني در خوزستان هزينه شد.

وي ادامه داد: در حوزه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري، پيش از اين پوشش شبكه‌هاي تلويزيوني در خوزستان بسيار پايين بود. شبكه 2 تنها 60 درصد پوشش داشتيم كه اكنون تقريباً به صد در صد رسيده است. همچنين خوزستان به شبكه 3 تقريباً 100 درصد و شبكه 4 حدود 92 درصد دسترسي دارد.

استاندار خوزستان  افزود: يكي از ابتكارات دولت نهم و دهم، بحث توجه به اشتغال بوده است. ميزان بيكاري در خوزستان بر اساس آمارهاي رسمي بانك مركزي در سال 84 ، حدود 14.2 درصد بود كه اين مقدار بيكاري كاهش يافت و به 10.5 درصد در سال 90 رسيد. البته در سال 91 به مقدار جزئي 0.7 درصد افزايش داشت و به 11.2درصد رسيد كه در مجموع حدود 3 درصد نسبت به سال 84 كاهش بيكاري داشتيم. ضمن اين كه به عنوان جوانترين استان كشور و اخيراً دومين استان جوان كشور، جوانان جوياي كار در خوزستان افزايش يافته است.

وي عنوان كرد: در اين زمينه با اين كه تعداد شغل بيشتري ايجاد كرديم ولي به واسطه اين كه 3 استان همجوار خوزستان شامل ايلام، لرستان و كهگيلويه و بويراحمد، استان‌هايي با شاخص‌هاي بيكاري بالاي 15 درصد هستند، سرريز بيكاران اين 3 استان به خوزستان موجب مي‌شود كه فرصت‌هاي شغلي در خوزستان جذب ديگر استان‌ها شود.

حجازي گفت: در بحث اشتغال‌زايي، يكي از كارهاي بسيار اثرگذار، بحث بنگاه‌هاي زودبازده و كوچك بود كه در خوزستان حدود 70 هزار طرح به بانك‌ها معرفي شد، 34 هزار طرح به ارزش حدود 18 هزار ميليارد ريال به بهره‌برداري رسيد كه توانست حدود 122 هزار شغل را در اين مدت ايجاد كند.

وي افزود: در حوزه اشتغال در بخش كشاورزي و با آغاز طرح توسعه كشاورزي از سال 91  در كشور، استان خوزستان با جذب بيشترين اعتبار مالي در حدود 700 ميليارد تومان در اين طرح‌استان اول كشور بوده است.

استاندار خوزستان  ادامه داد: در حال حاضر، حدود 9 هزار و 200 شغل توليد و حدود 300 هزار تن به محصولات كشاورزي استان افزوده شده و همچنين، طرح‌هاي اصلي بزرگ و متوسط استان در اين حوزه در 6 ماه آينده بهر‌ه‌برداري خواهند شد كه با راه‌اندازي اين طرح‌ها حدود 12 هزار شغل جديد در اين بخش خواهيم داشت.

وي عنوان كرد: توانسته‌ايم همه فارغ‌التحصيلان در حوزه كشاورزي و شيلات و منابع طبيعي را در طرح‌هاي اجرايي به كار بگيريم و با اجراي طرح‌هاي شيلات و كشاورزي در سال 92، هيچگونه فارغ‌التحصيل بيكار جوياي كار در خوزستان نخواهيم داشت.

حجازي اظهار كرد: يكي ديگر از شاخص‌هاي قابل توجه، يارانه‌ها است كه قطعا يكي از برنامه‌هاي دولتهاي آينده نيز بحث يارانه‌هاست. حدود 4 و نيم ميليون نفر جمعيت خوزستان تحت پوشش يارانه‌ها قرار دارند و در همين 2 سال حدود 53 هزار ميليارد ريال بين مردم توزيع شده است.

وي گفت: حدود 2 ميليون و 322 هزار نفر از جمعيت استان در اين سال‌ها تحت پوشش سهام عدالت قرار گرفتند كه در اين بخش، بيشترين سهم كشور به خوزستان داده شده و از اين طريق 117 هزار نفر سهام عدالت را دريافت كردند و مبلغي كه تاكنون سود عايد اين افراد شده 672 ميليارد ريال بوده است.

استاندار خوزستان ادامه داد:‌همچنين در بحث مسكن مهر خوزستان بدون احتساب طرح‌هاي مسكن مهر خودمالك و بافت فرسوده؛ از 104 هزار واحد، حدود 44 هزار واحد مسكوني مهر تحويل داده شده و در سفر آينده رييس جمهور به خوزستان 8 هزار واحد ديگر نيز تحويل داده خواهد شد كه اين رقم را به 52 هزار واحد مي‌رساند.

وي افزود: در بخش آموزش عالي نيز تربيت نيروي انساني تخصص ما بوده است. يكي از مشكلات استان خوزستان، افت تحصيلي دانش آموزان به دليل شرايط دفاع مقدس و بعد از آن بوده است. يكي از كارهايي كه انجام شد سرمايه‌گذاري زيادي در حوزه ارتقا سطح علمي دانش آموزان و افزايش امكان قبولي در كنكور سراسري بوده و وقت زيادي در اين زمينه گذاشته شد كه ارتقاء ما از رتبه 27 علمي دانش‌آموزي به رتبه 12 را در سال گذشته در پي داشت و اكنون در به دست آوردن رتبه‌هاي تك رقمي، 2 رقمي و 3 رقمي جزو 10 استان اول كشور هستيم و شرايط خوزستان رو به بهبود است. ظرفيت دانشگاه‌ها نيز در استان به حدود 226 هزار دانشجو رسيده كه 143 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد و بيش از 55 هزار دانشجو در دانشگاه پيام نور و بقيه در دانشگاه‌هاي دولتي و پزشكي مشغول تحصيل هستند.

حجازي بيان كرد: در مقطع دكترا نيز تعداد دانشجويان استان به حدود 4 هزار دانشجو و در مقطع كارشناسي ارشد به حدود 14 هزار دانشجو ارتقاء يافته است.

وي تصريح كرد: درحوزه ورزش نيز و با توجه به اين كه خوزستان از مهدهاي ورزش فوتبال و ساير ورزش‌ها است، با حمايت خوب شركت‌ها و سازمان‌ها و فعاليت خوب سازمان تربيت بدني در اين مدت، علاوه بر ساخت حدود 140 سالن ورزشي كه در سفرهاي دولت مصوب و اجرا شد، ساخت استاديوم 50 هزار نفري اهواز كه آرزوي ديرينه بوده به اتمام رسيد. بازسازي بعضي از استاديوم‌ها نيز آغاز شده كه اميدواريم در سال 92 در شهرهاي آبادان و خرمشهر و دزفول به پايان برسد.

استاندار خوزستان گفت: در بخش مدال‌آوري نيز در سال گذشته قهرمانان خوزستان حدود 420 مدال در رده‌هاي مختلف جهان و المپيك و پارالمپيك به دست آوردند كه يكي از استانهاي برتر در ورزش هستيم. همچنين در اين سال‌ها، سرانه ورزشي خوزستان 2.5 برابر شد.

وي افزود: يكي از نگراني‌هاي مردم خوزستان در سال‌هاي اخير، پديده ريزگردها بوده است كه منشا آن در كشورهاي عربستان، عراق، سوريه و اردن است ك دسترسي استان به اين كشورها و مقابله با اين پديده كار بسيار سختي بود. با اين حال، در حال حاضر كارهاي تاثيرگذاري در حال انجام است و همچنين تجهيزاتي به كشور وارد شده و اين دستگاه‌ها در فاز نخست به صورت آزمايشي در غرب اهواز نصب شده‌اند و نشان داده شده كه حدود 60 درصد در كاهش ريزگردها در اهواز مؤثر بوده است. در فاز دوم اين طرح، كه با اجراي كامل و نصب دستگاه‌ها در مرزهاي استان همراه خواهد بود، اميدواريم وضعيت گرد و غبار بهبود يابد.

حجازي با اشاره به وجود جاده‌هاي قديمي و صعب‌العبور در استان، گفت: با بهبود شرايط جاده‌ها به لحاظ تراكم جاده اي از رتبه 23 كشور به رتبه 12 و در كيفيت نيز از رتبه 25 كشور به رتبه 12 ارتقاء يافته‌ايم. اكنون حدود 1300 كيلومتر جاده در حال اجرا داريم كه تا پايان سال 92 به رتبه 6 ارتقا خواهيم يافت. تلاش‌ها در بخش بهبود جاده‌ها، حوادث جاده‌اي استان را 54 درصد كاهش داده است.

وي با اشاره به جايگاه خوزستان در صادرات غیرنفتي، اظهار كرد: حضور ما در كشورهاي ديگر براي ايجاد نمايشگاه در دستور كار قرار گرفت كه برپايي يك نمايشگاه در كشور قطر، 2 نمايشگاه در بصره و يك نمايشگاه در آستراخان موجب رونق اقتصادي خوزستان شد و ارزش صادرات استان را بالا برد؛ مخصوصا در حوزه صنايع دستي كه به واسطه همين نمايشگاه‌ها، صادرات صنايع دستي خوزستان حدود 12 درصد افزايش يافته است.

استاندار خوزستان تصريح كرد: در بخش عمراني استان دو موضوع مهم وجود دارد؛ يكي بحث آب شرب كه نگراني بزرگي است و هنوز براي مردم وجود دارد. در بخش آب شرب هنوز به شرايط مطلوب نرسيده‌ايم زيرا طرح‌ها هنوز در حال اجرا هستند.

وي گفت: طرح آب‌رساني غدير كه بزرگترين طرح آب‌رساني كشور در بخش آب شرب است، در خوزستان آغاز شده و تاكنون حدود 900 ميليارد تومان براي اين طرح هزينه شده كه اميدواريم فاز دوم آن تا پايان تيرماه به بهره‌برداري برسد. اين فاز از طرح غدير، شهرهاي مياني و جنوبي خوزستان شامل 24 شهر و 1600 روستاي مسير را پوشش خواهد داد.

حجازي ادامه داد: اميدواريم با اجراي طرح‌هاي آبرساني، تا سال 94 در سراسر خوزستان بهترين آب شرب در دسترس مردم باشد.

وي افزود: بخش ديگر كه سلامت و بهداشت مردم را سال‌ها تهديد مي‌كرد، وضعيت فاضلاب شهرهاي استان و ورود فاضلاب به رودخانه‌ها بود كه اكنون 80 درصد ورود فاضلاب به رودخانه‌هاي استان كاهش يافته است. تصفيه‌خانه‌هاي جديدي در دزفول و شوشتر و ملاثاني ساخته شده و همچنين اجراي شبكه‌هاي فاضلاب كه دولت از محل اوراق مشاركت معادل 90 سال را ظرف 3 سال تأمين كرد، در حال انجام است و اميدواريم تا سال 93 شبكه فاضلاب در همه شهرهاي خوزستان به پايان برسد.

استاندار خوزستان  گفت: در حال حاضر 12 واحد تصفيه‌خانه فاضلاب با سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي در حال ساخت است كه اميدواريم تا 2 سال آينده به بهره‌برداري برسد.

 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
نسترن
|
-
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
comment
0
0
comment امکان دارد از آقای استاندار و رییس جمهور محترم بپرسم خوزستان با این اقتصاد قوی چند نفر بیکار.... چند نفر زیر خط فقر .... چند نفر حاشیه نشین دارد. خوزستان با این سرمایه ها چرا مردمش آب ندارند؟؟ چرا ....!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار