اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
در حاشیه افتتاح خانه احزاب در خوزستان / گفت و گوی شوشان با معاون سیاسی استاندار خوزستان و سه عضو اجرایی خانه احزاب استان / معاون سیاسی استانداری خوزستان: فعالیت احزاب نباید فصلی و مقطعی باشد
وجود احزاب متنوع و قدرتمند در یک جامعه ، از نشانه های بارز یک حکومت دموکراتیک است. ترویج و ارتقای آگاهی های سیاسی در جامعه، ابهام زدایی...


شوشان: وجود احزاب متنوع و قدرتمند در یک جامعه ، از نشانه های بارز یک حکومت دموکراتیک است. ترویج و ارتقای آگاهی های سیاسی در جامعه، ابهام زدایی و روشنگری در خصوص قدرت های سیاسی موجود، فراهم کردن بسترهای لازم برای پیگیری مطالبات شهروندی ،کمک به رفع گسست های اجتماعی و نهادینه کردن فرهنگ گفت و گو به جای نزاع، بخشی از کارکردهای احزاب برای تحقق دموکراسی در جوامع است و به سبب اهمیت این موضوع باید برای تقویت هر چه بیشتر احزاب در کشور تلاش کرد. در استان خوزستان نیز در راستای ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق هر چه بیشتر دموکراسی، در اواخر تیرماه سال جاری، خانه احزاب خوزستان با مشارکت نمایندگان احزاب رسمی در این استان افتتاح شد تا استان خوزستان نیز به عنوان ششمین استان در کشور، با گشایش رسمی "خانه احـــــزاب" این رسالت را به انجام برساند. 




معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در گفت وگو با شوشان 

فعالیت احزاب نباید فصلی و مقطعی باشد

دکتر حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در گفت وگو با شوشان در خصوص افتتاح خانه احزاب استان ،گفت: از اقداماتی که توسط معاونت سیاسی - اجتماعی و استاندار خوزستان در راستای تقویت احزاب دنبال شد، گسترش فرهنگ تحزب در استان خوزستان بوده است. احزاب در انتخابات ریاست جمهوری نشان دادند که علی رغم دیدگاه های مختلف، در کنار هم برای ارتقای جامعه تلاش می کنند.

حسین زاده ادامه داد: فعالیت احزاب در انتخابات ریاست جمهوری نقش به سزایی در حضور مردم در پای صندوق های رای و گرمی انتخابات داشت، احزاب در عین رقابت، با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در کنار هم فضای مشارکت حداکثری را در انتخابات رقم زدند که کار ارزنده ای است. بر این اساس استانداری خوزستان نیز موظف بود تا در راستای قوام بیشتر احزاب، پیگیری ها و اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان صدور مجوز فعالیت خانه احزاب را یکی از مهم ترین کارها توصیف کرد و افزود: بعد از گرفتن مجوز فعالیت خانه احزاب، انتخابات احزاب استان خوزستان با کمال آرامش و احترام نسبت به یکدیگر برگزار شد و خانه احزاب استان خوزستان رسما افتتاح شد. به دلیل اهمیت این تشکل و نهاد، احمدی معاون سیاسی کشور، حشمتیان رئیس خانه احزاب، استاندار خوزستان و تمامی مسئولان مربوطه در این جلسه شرکت داشتند. همچنین تمام احزاب مجوز دار نیز به این جلسه دعوت شدند که استقبال خوبی از این انتخابات توسط گروه های سیاسی به عمل آمد.

وی اضافه کرد: خانه احزاب علی رغم اینکه سبب شکل دهی به تجمع نیروهای سیاسی می شود، اما ماهیت این خانه بیشتر جنبه صنفی دارد و در راستای کمک به فعالیت های سیاسی در چارچوب قانون و نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش شوشان، حسین زاده احزاب استان را نیازمند فعالیت بیشتری در حوزه آموزش دانست و افزود: برداشتی که از احزاب می شود بیشتر فعالیت انتخاباتی است، اگر چه فعالیت های انتخاباتی و شرکت در انتخابات برای یک حزب سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما آموزش های سیاسی و فعالیت های قانون مند در چارچوب قانون از دیگر فعالیت های احزاب می باشد که در این زمینه احزاب در استان خوزستان دچار ضعف هستند و باید در راستای برطرف کردن این نقطه ضعف تلاش کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در زمینه دادن یارانه به احزاب گفت: در همه دنیا مرسوم است که به احزاب کمک مالی شود، در ایران نیز در دولت سید محمد خاتمی این پرداخت ها انجام می شد، اما در دولت های بعدی قطع شد. البته در برنامه ششم توسعه پیش بینی هایی برای کمک مالی به احزاب صورت گرفته است، راه دیگر این است که نمایندگان مجلس این مساله را دنبال کنند تا مثل نهادهای دیگر اقدامات لازم در این زمینه نیز صورت بگیرد.



دادخواه عضو شورای اجرایی اصلاح طلبان خانه احزاب در گفتگو با شوشان:

حزب بستری برای توسعه فرهنگی و اقتصادی است

دکتر حسن دادخواه عضو شورای اجرایی اصلاح طلبان خانه احزاب خوزستان، پیرامون وضعیت کنونی احزاب و تشکل های سیاسی در استان خوزستان گفت: احزاب و تشکل های سیاسی در استان خوزستان، از نظر دیدگاه سیاسی، پیشینه ، نیرومندی ، تاثیرگزاری، تعداد اعضا ، میزان فعالیت و سطح سواد و تجربه سیاسی اعضا، در چند دسته قرار می گیرند و نمی توان همه آنها را مشمول یک وضعیت دانست. در برخی از شهرهای استان حتی پیش از انقلاب احزاب فعالی وجود داشته و پیشینه فعالیت سازمان مند در آن شهرها دیده می شود. در برخی شهرهایی که دارای بافت کارگری هستند از دیرهنگام تشکل های صنفی و کارگری وجود داشته که در برهه هایی کارکرد سیاسی هم از خود نشان داده اند.

عضو شورای اجرایی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: جالب است بدانیم که وجود حزب و تشکل چه صنفی چه سیاسی چه اجتماعی در شهرها، همواره با توسعه فرهنگی و اقتصادی همراه بوده است، به این معنا که توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی گویی لازم و ملزوم هم بوده و هستند و در هر شهری که یکی از این گونه توسعه ها بروز پیدا کرده، توسعه در دیگر زمینه ها هم دیده شده است. در مجموع می توان گفت که وضعیت احزاب و تشکل های سیاسی در خوزستان ، تفاوت معناداری با دیگر استان ها ندارد. احزاب در ایران بنا به اقتضای سیاسی و فرهنگی واقتصادی و جامعه شناختی کشورمان در ازای تاریخی، امکان رشد و بالندگی پیدا نکرده اند و ساختار قدرت در حکومت هایی که در این سرزمین شکل گرفته، به دلیل عدم نیازمندی به قدرت مردم، زمینه تولد و رشد احزاب را فراهم نیاورده است.

وی قدرت یافتن احزاب سیاسی را در گرو حزبی بودن ساختار حکومت دانست و افزود: در جوامعی که ساختار و چرخش قدرت بر پایه رایی است که احزاب از مردم دریافت می کنند، در این جوامع احزاب رشد می کنند و قدرت می یابند و به دنبال آن فرهنگ تحزب هم در میان مردم نهادینه می شود. در ایران نیز علمای دینی باید اطمینان پیدا کنند که وجود تحزب، نه تنها صدمه ای به نهادهای سنتی مانند مساجد و هیئت های مذهبی نمی زند بلکه می تواند به بالابردن فهم دینی و انضباط اجتماعی و وطن دوستی و روحیه خدمتگزاری در میان مردم کمک کند.

دادخواه اضافه کرد: خانه احزاب مکان، محل و فضایی است که می تواند احزاب در استان را با هر دیدگاهی کنار هم بنشاند و در نزدیک شدن دیدگاه ها میان آنها موثر باشد، کارکرد دیگر خانه احزاب، ترویج و گسترش آموزش سیاسی میان نیروهای سیاسی و بالابردن سطح دانایی سیاسی آنان است، تدریس و ترویج اخلاق سیاسی نیز در همین راستا قرار می گیرد. یکی دیگر از کارکرد های خانه احزاب، حمایت قانونی از احزاب در دولت های گوناگونی است که می آیند و می روند. دولت ها حق ندارند که حقوق قانونی احزاب منتقد خود را محدود کنند.

وی ادامه داد: کارکرد دیگر خانه احزاب، جلوگیری از امنیتی شدن فضای کشور و استان ها برای احزاب است. اعضای احزاب در چهار چوب قانون آزادی فعالیت دارند و بهتر از دیگران به وضعیت کشور و خطرات احتمالی آن آشنا هستند و در وطن دوستی از هیچ فردی عقب نیفتاده اند، لذا اگر روزی به این نتیجه برسند که حزبشان را تعطیل کنند یا به حالت تعلیق دربیاورند لحظه ای درنگ نمی کنند. کارکرد دیگر خانه احزاب، مردمی شدن احزاب و جمع آوری کمک مردمی برای احزاب است. احزاب نباید به افراد متمکن مالی وابسته شوند گر چه کمک مالی دولت ها به احزاب امری قانونی است.

عضو اصلاح طلب شورای اجرایی خانه احزاب خوزستان تهیه خطوط سیاست گذاری و تولید برنامه عملیاتی برای رفع مشکلات کشور و شهرها را یکی دیگر از کارکردهای خانه احزاب دانست و افزود: اگر نمایندگان مجلس و شوراهای شهر برآمده از احزاب و تشکل های سیاسی باشند، این احزاب پشتوانه آنان خواهند بود و در مشاوره های تخصصی به ایشان کمک می کنند. از سوی دیگر اگر مردم به احزاب در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و مجلس خبرگان و شوراهای شهر اعتماد کنند ، احزاب می توانند در معرفی افراد اصلح به مردم کمک کنند.

دادخواه بیان کرد: گشایش خانه احزاب در استان خوزستان این امکان را فراهم خواهد کرد تا از نیروی همه احزاب به نفع حزب دیگر استفاده شود. تجربه های انباشت شده نزد دسته ای از کنشگران سیاسی استان می تواند به اشتراک گذاشته شود تا نیروهای جوانتر که در دو دهه گذشته به میدان سیاست آمده اند بتوانند از این تجربه ها بهره ببرند.

وی در پایان گفت: خانه احزاب در خوزستان کارکرد ویژه ای خواهد داشت، این خانه می تواند میان اقوام موجود در استان پیوند ایجاد کند تا قدرت سیاسی و اجرایی در دست شایسته های اقوام قرار گیرد.



علیخانی عضو شورای اجرایی اعتدالگرایان خانه احزاب در گفتگو با شوشان:

همه تشکل های سیاسی و قومی حق دارند خانه احزاب را خانه خودشان بدانند

حسین علیخانی عضو شورای اجرایی اعتدالگرایان خانه احزاب خوزستان نیز در گفت و گو با شوشان گفت: یک اصل اخلاقی زندگی آن است که اگر ما برای زندگی برنامه ریزی نداشته باشیم، جزیی از برنامه های دیگران می شویم .در خوزستان ظرفیت های بی شماری وجود دارد که از هر کدام می توان جهت رفاه نسبی مردم استفاده کرد به شرط اینکه به خوبی مدیریت شود. همه ی احزاب باید در ثبات و توسعه ی سیاسی نقش آفرینی کنند تا نقش و هدف آن ها به مشارکت هوشمندانه مردم منجر شود .

حسین علیخانی افزود : احزاب کشوری و استانی به لحاظ ماهیت تفاوت چندانی با هم ندارند ولی در خوزستان به علت آنکه از ظرفیت های فرهنگی و توسعه ی انسانی به درستی استفاده نشده است، ضرورت دارد که روی این حوزه ها تمرکز شود تا ضمن ایجاد تعادل و امنیت ملی برای نظام و استان ؛ تمام سرمایه های اجتماعی به کار گرفته شود و عملکرد کسانی که در این عرصه به حال خود رها شده اند، اصلاح شود. 

وی گفت : تشکیل خانه احزاب می تواند ثبات سیاسی را فراهم کند ، مشارکت مردم را نمایان تر و هوشمندانه تر کند ، همچنین نوسازی سیاسی و بسیج ملی را پرظرفیت تر کند. در اصل دموکراسی را احیا و حاکمیت را به شیوه عقلانی ترویج کند تا اتحاد و اعتماد به اعتدال و توسعه در جامعه تحقق پیدا کند. بنابراین حضور همه احزاب شناسنامه دار و توانمند با ارزش است ولی کثرت آن ها برای جامعه ضرر و زیان ایجاد میکند چرا که مردم در یک انتخاب درست از میان این همه برنامه و راهکار دچار سردرگمی می شوند و اگر هر کدام از این احزاب در قالب یک حزب مانند اصلاح طلبان ، اصول گرایان و اعتدال و توسعه به گرد هم جمع شوند ، آن گاه تبدیل به درخت تنومند توسعه ی سیاسی در کشور می شوند .

عضو شورای اجرایی اعتدالگرایان خانه احزاب خوزستان ادامه داد: در خوزستان رفتارهای سیاسی احزاب به خاطر آنکه چندان برای جذب مردم تلاش نمی کنند ، رفتارهایی غیر حرفه ای شده است . باید نگاه و نگرش سیستماتیک و کارکردی به حزب داشته باشیم . 

وی ادامه داد: حضور و شکل گیری خانه احزاب خوزستان در صورتی که هیئت رئیسه انتخابات خوبی برگزار کنند در محتوای ساختار قدرت در استان و کشور می تواند تاثیرگذار باشد به شرطی که استانداردها را بومی سازی کنیم. 

حسین علیخانی گفت: احزاب مولود دمکراسی در کشور است که دولت تدبیر و امید توانست آن را عملیاتی کند دولت در این مرحله گام نخست و مثبت را برداشت و نقش خود را ایفا کرد حالا نوبت احزاب و مردم است که نقش خود را ایفا کنند. این ایفای نقش ترویج راهکاری برای توسعه سیاسی کشور ، اثبات اصالت و هویت حزبی ، تولید محتوای سالم سیاسی برای رشد جامعه در جهت احقاق حقوق شهروندی که شاخص سلامت جامعه است و توجه به مرز هشدار ها در استان و کشور است. 

عضو شورای اجرایی اعتدالگرایان خانه احزاب خوزستان افزود: احزاب باید تشکیلات و برنامه داشته باشند ، مردم باید تشکیلات و اهداف آن ها را بشناسند و باور کنند. وقتی مردم متوجه شوند حزب در جهت رفاه و مشارکت سیاسی مردم کوشیده است آن گاه باورش می کنند و فرزندانشان عضو احزاب شده و وارد مشارکت طبقات اجتماعی - شهروندی می شوند. در اصل موتور توسعه ی سیاسی کشور روشن می شود که این یک ارزش است.

وی افرود: به عنوان مثال ، حزب اعتدال و توسعه در خوزستان تشکیلات و ساختار منسجمی را طراحی کرد و این تشکیلات در ۲۵ شهرستان و در هر شرایطی فعالند. هر شهرستان یک شورا و کانون و سازمان دارد که با افتخار اعلام می کنیم هفت هزار عضو رسمی پرسنل و پانزده هزار هوادار ثبت شده در این حزب وجود دارد و می توان گفت حزب اعتدال و توسعه نماد حقیقی و پویای یک حزب را دارا است.

عضو شورای اجرایی اعتدالگرایان خانه احزاب خوزستان افزود: باید بر محتوای عملکرد خانه ی احزاب از بدو تآسیس تمرکز کنیم تا ساختار اصلاح شود. معتقدم می بایست تشکل های کوچک که باورها و دیدگاه های مشترک دارند گرد هم جمع شوند و حزب بزرگتر را تشکیل دهند و بدون استثنا همه در مسیر ایجاد فرهنگ تحزب و تقویت نگاه مردم به حزب باشند.

وی در پایان گفت: خوزستان از ظرفیت بی نظیر تنوع اقوام برخوردار است بنابراین استفاده از پتانسیل بی نظیر اقوام و ایجاد بستر مشارکت سیاسی اقوام به تقویت امنیت ملی و توسعه اقتصادی کمک می کند و استفاده نبردن از این ظرفیت زمینه های آتش زیر خاکستر شدن در استان و کشور را فراهم می کند. خانه احزاب خانه ی تیمی نیست و در انحصار و متعلق به یک حزب خاص نیست. همه تشکل های سیاسی و قومی حق دارند خانه ی احزاب را خانه ی خودشان بدانند و برای تقویت خودشان می توانند از ظرفیت خانه احزاب استفاده کنند.



حمیدی نژاد عضو شورای اجرایی اصولگرایان خانه احزاب در گفتگو با شوشان:

باید همدیگر را تحمل و نقد کنیم 

مسعود حمیدی نژاد ، عضو شورای اجرایی اصولگرایان خانه احزاب خوزستان در خصوص وضعیت احزاب به شوشان گفت : تحزب و حزب گرایی در جمهوری اسلامی بحث نوپایی است. علی رغم اینکه از بدو انقلاب با محوریت شهید بهشتی به سمت شروع و تمرین کار حزبی رفتیم تا به امروز هنوز این بحث جدید است و راه به جایی نبرده است که دلایل متفاوتی دارد.

حمیدی نژاد ادامه داد: وضعیت احزاب در استان نیز از فضای کلی کشور تبعیت می کند و اگر هم احزاب فعالی در استان وجود دارند، به معنای خاص کار حزبی نبوده است. در حزب باید کار تشکیلاتی وجود داشته باشد، افراد به صورت ماهیانه هزینه مشارکت در حزب را بپردازند و اگر حزب تصمیمی گرفت افراد پای آن تصمیم بمانند که چنین فاکتورهای را نه تنها در خوزستان در کل کشور در رابطه با احزاب نداریم.

عضو اصولگرای شورای اجرایی اصولگرایان خانه احزاب استان، کار حزبی در جریان اصلاحات را پررنگ تر دانست و افزود: در جریان اصولگرایی یک سری مجموعه ها ( بسیج و حوزه) وجود دارد که کار حزبی انجام نمی دهند اما کار تشکیلاتی انجام می دهند، به همین دلیل نیاز کمتری احساس کردند که به صورت حزبی ورود کنند و کارها را جلو ببرند. اگر چه جمنا توانست در انتخابات قبل با کار پشتیبانی این نقیصه اصولگرایان را پوشش دهد ولی باز جای کار وجود دارد تا نیروهای ارزشی به سمت کار پشتیبانی و حزبی پیش بروند. کار حزبی با کار تشکیلاتی متفاوت است و جایی که بخواهیم حزب و تشکیلات را یکی بکنیم سخت است.

حمیدی نژاد در خصوص بازگشایی خانه احزاب و تاثیر آن بر تحزب گرایی در استان گفت: قبل از اینکه خانه احزاب یا هر جریان دیگری را بخواهیم سامان دهیم باید فرهنگ آن را ایجاد کنیم، در خصوص خانه احزاب باید اول فرهنگ نقد و پذیرش نقد را ترویج و تبلیغ کنیم. اینکه تفکر مقابل را تحمل نکنیم و با کمک فضای مجازی و رسانه های وابسته آن را تخریب و خانه نشین کنیم یا با دو قطبی سازی اقلیت و اکثریت جامعه را در مقابل هم بگذاریم، بازگشایی خانه احزاب هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

وی ادامه داد: خانه احزاب زمانی تاثیر گذار است که وقتی در آن مکان نشستیم بتواینم همدیگر را تحمل و نقد کنیم و در نهایت هم حرف حق را پذیرا باشیم، اگر این اتفاق بیفتد وجودش میمون و مبارک است در غیر این صورت هیچ اتفاق خواهی نخواهد افتاد، پس لازم است در قدم اول توان فکری و فرهنگی خودمان را بالا ببریم. خانه احزاب می تواند به شکل گیری این فرهنگ کمک کند و گرنه تنها انجام کار حزبی کمک کننده، نخواهد بود.

حمیدی نژاد در خصوص نقش بازگشایی خانه احزاب در توسعه استان گفت: نگاه به استان باید یک نگاه توسعه ای و فارغ از مسائل سیاسی باشد، امروز اولویت استان اقتصاد، اشتغال و آب است. برای دفاع از این اولویت ها ما باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم، اگر این اتفاق بیفتد بازگشایی خانه احزاب کاملا مفید و موثر است ولی اگر درگیر مسائل سیاسی و بچگانه اختلاف ها شویم راه به جایی نخواهیم برد. تنها همدلی و مشخص کردن اولویت ها می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار