موضع گیری قالیباف مبنی بر انتقال آب کارون به کویر واکنش های متعددی به دنبال داشته است. نخبگان تاکید کرده اند که قالیباف بهتر است به جای تأکید غیرعلمی بر انتقال آب از سرشاخه کارون و خرسان و دز، به دنبال افزایش راندمان زمین های کشاورزی باشد.

"> اعتراض گسترده نخبگان به موضع قالیباف درباره انتقال آب کارون
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴

موضع گیری قالیباف مبنی بر انتقال آب کارون به کویر واکنش های متعددی به دنبال داشته است. نخبگان تاکید کرده اند که قالیباف بهتر است به جای تأکید غیرعلمی بر انتقال آب از سرشاخه کارون و خرسان و دز، به دنبال افزایش راندمان زمین های کشاورزی باشد.

 

شوشان : موضع گیری قالیباف مبنی بر انتقال آب کارون به کویر واکنش های متعددی به دنبال داشته است. نخبگان تاکید کرده اند که قالیباف بهتر است به جای تأکید غیرعلمی بر انتقال آب از سرشاخه کارون و خرسان و دز، به دنبال افزایش راندمان زمین های کشاورزی باشد.

میرزاده: تأکید قالیباف بر انتقال آب کارون و خرسان و دز، غیرعلمی است

سردبیر بزرگترین رسانه محیط زیستی کشور گفت: آقای قالیباف که خود را یک کاندیدای محیط زیستی معرفی کرده است، باید بداند که انتقال آب بین حوضه ای روشی سوخته شده در تمام دنیاست.

حمید میرزاده کارشناس محیط زیست و سردبیر خبرگزاری محیط زیست و مفضای سبز ایران (سبزپرس)، با اعلام این مطلب، افزود: قالیباف بهتر است به جای تأکید غیرعلمی بر انتقال آب سرشاخه کارون و خرسان و دز، به دنبال افزایش راندمان زمین های کشاورزی باشد و به این ترتیب، هم رودخانه ها و هم کشاورزی را داشته باشد و هم به شکوفایی اقتصادی کمک کند نه به انتقال آب غیر علمی بیاندیشد.

وی افزود: کاندیداهای ریاست جمهوری متاسفانه برای جلب حداکثری آراء، وعده هایی در حوزه رفع مشکلات محیط زیست می دهند که خود این وعده ها، مشکل زیست محیطی دارد!

میرزاده تأکید کرد: اتفاقی که اکنون برای رودخانه ها و تلاب های ایران افتاده یک اتفاق طبیعی نیست بلکه دستبرد انسان و بی برنامگی مسولان در این حوزه است که باید مواظب باشیم از این پس اتفاق نیفتد.

خاکپور: نگاه قالیباف به انتقال آب کارون، سطحی نگری و شعارگونه است

یک فعال محیط زیست در چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه ریاست جمهوری در حد شعار و سطحی است و عمق لازم برای توسعه پایدار در این زمینه را ندارد.

هومان خاکپور افزود: توسعه پایدار اقتصادی تنها در سایه توسعه پایدار محیط زیست محقق می شود و این اصلی است که در برنامه های اکثر کاندیداهای ریاست جمهوری از عمق چندانی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: گفتمان کانیداهای ریاست جمهوری در حوزه توسعه پایدار تنها در حد شعار و تنها برای جذب آراء مردم است.

خاکپور تصریح کرد: در سخنان اخیر قالیباف شاهد این سطحی نگری به مسئله توسعه پایدار محیط زیست با تاکید غیر علمی بر سر مسئله انتقال آب بین حوزه ای هستیم.

وی ادامه داد: وقتی تبلیغات بر روی توسعه پایدار محیط زیست در شهرداری تهران را می بینیم متوجه می شویم که با مطرح کردن انتقال آب بین حوضه ای، برنامه مطلوبی در حوزه توسعه پایدار ندارد و تنها برای جلب رای مردم شعار می دهد.

خاکپور تاکید کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری باید بدانند که موضوعات محیط زیستی شعاری نیست و توجه به محیط زیست باید باورمند همراه با برنامه ریزی مدون و در ذات مسولان باشد.

صمدی: کاندیداهای ریاست جمهوری، وعده حفر تونل و انتقال آب ندهند

دکتر حسین صمدی بروجنی عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی شهرکرد در این باره به خبرنگار ما گفت: جایگاه و اهمیت تاریخی آب در زندگی ما ایرانیان از یک سو و وقوع بحران زودهنگام آب در بسیاری مناطق کشور از سوی دیگر باعث شده در سالهای اخیر در انتخابات از این منبع ارزشمند به عنوان ابزاری برای جلب آرای مردم استفاده شود.

صمدی بروجنی افزود: در این میان سدها و تونلهای انتقال آب بین حوضه ای که ظاهر فریبنده ای برای گیرندگان آب دارد بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است. ولی طرحهای اجرا شده قبلی انتقال آب بین حوضه ای، (آنچنان که در نوشته های قبلی این حقیر به آن پرداخته شده است)، بدلیل عدم توجه کافی به اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین، نه تنها مشکل کم آبی مناطق مقصد را برطرف نکرده اند بلکه مشکل بحران آب را تشدید نیز نموده اند و بجز توسعه نامتوازن و تشدید آلودگی ها حاصل دیگری نداشته اند. نمونه بارز آن تونلهای متعدد انتقال آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود است که همه شاهد هستند دوران خشکی زاینده رود را هرساله افزایش داده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: آنچه می تواند مشکل بحران آب را در سطح کشور برطرف نماید، اجرای تونل و احداث سد نیست بلکه مدیریت آگاهانه و عالمانه آب است و حفر تونل و احداث سد که پایه ثابت وعده های انتخاباتی است، طبق تجارب معتبر جهانی هیچگاه به تنهائی توسعه پایدار را به دنبال نداشته و نخواهد داشت و تنها در شرایط خاص می تواند به عنوان ابزار توسعه مورد استفاده باشد.

دکتر صمدی بروجنی افزود: با این توضیح آیا بهتر نیست کاندیداهای محترم بجای اینکه وعده حفر تونل و احداث سد را بدهند، به این قول اکتفا کنند که مسئله آب را بر اساس اصول و موازین توسعه پایدار و براساس نظرات کارشناسی نخبگان حل خواهند کرد؟

وی در پایان تأکید کرد: امروز مردم ما آگاه به مسائل روز هستند و با توجه به عملکرد مسئولین قبلی، به خوبی سراب بودن وعده های ظاهر فریب را تشخیص می دهند.

درویش: فعالان محیط زیست با برنامه قالیباف درباره انتقال آب بین حوضه ای مخالفند

یک عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها و منابع طبیعی کشور گفت: از آنجا که انتقال آب بین حوضه ای یکی از پر هزینه ترین نوع مدیریت آب در جهان است، کاندیداهای ریاست جمهوری نباید تاکید غیرعلمی بر این نوع انتقال آب کنند و فعالان محیط زیست صحبتهای غیرعلمی قالیباف را در این زمینه، به روش علمی رد می کنند.

محمد درویش افزود: انتقال آب بین حوضه ای، از سد سازی هم پر هزینه تر است و تنها در صورتی انجام می شود که مردم یک سرزمین دچار کمبود شدید آب شرب شوند.

وی ادامه داد: در انتقال آب چهارمحال و بختیاری به اصفهان شاهد این امر هستیم که انتقال آب برای شرب نیست بلکه برای صنعت و کشاورزی است.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: انتقال آب غیرعلمی از سرشاخه های کارون و خرسان و دز، به قیمت تخریب محیط زیست خوزستان و چهارمحال و بختیاری و لرستان تمام می شود.

درویش تاکید کرد: در حال حاضر آورد زاینده رود برای اصفهان سالانه 800 متر مکعب است درصورتیکه مصرف آب شرب این استان تنها 400 مترمکعب در سال است. پس آب زاینده رود برای شرب اصفهان کافی است ولی متأسفانه باید گفت نصف آورد زاینده رود تنها صرف ذوب آهن و فولاد این استان می شود.

وی گفت: تمرکز صنعتی و کشاورزی در اولویت های برنامه ای اصفهان و مهاجر پذیر بودن این استان، آن را با چالش مواجه کرده است.

وی ادامه داد: انتقال آب از سرشاخه های کارون و خرسان و دز، تنها یک مسکن برای استان های مقصد است. در صورتیکه خطرهای زیادی برای چهارمحال و بختیاری و خوزستان و لرستان دارد. بنابراین قالیباف باید در برنامه های زیست محیط خود و سخنانش در این مورد توجه و تجدیدنظر کند.

 

منبع : لور


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار