اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
گزارش شوشان از نشست استاندار خوزستان با مدیرعامل و هیات مدیره فولاد اکسین / شریعتی: در تصمیم گیری ها باید به فرصت استراتژیک خوزستان در کشور توجه کنیم / اکسین کارخانه بنزی است که پراید تولید می‌کند / برای احداث واحد فولادسازی باید در مدارصحیح حرکت کنیم
نباید به گونه‌ای عمل کنیم که تعصبات منطقه‌ای باعث شود کاری با هزینه بیشتر در جای دیگر اجرایی شود در حالی که می‌توان آن کار را با هزینه کمتر در خوزستان اجرا کرد.

 

شوشان: استاندار خوزستان شامگاه دوشنبه در جلسه ای که در سالن اجتماعات شرکت فولاد اکسین برگزار شد، با اشاره به صدور مجوز راه اندازی واحد فولاد سازی این شرکت اظهار کرد: صدور این مجوز را باید به فال نیک گرفت و باید بتوانیم استفاده لازم را از این موضوع ببریم چون اگر بد عمل کنیم، امکان این هست که از این فرصتی که به استان و فولاد اکسین داده شده بهره کافی نبریم.

وی افزود: یکی از مسایلی که پیش از گرفتن این مجوز با آن روبرو بودیم این بود که عده ای می گفتند این کار برای استان لازم است ولی شدنی نیست چون موانع زیادی پیش روی آن است. 

استاندار خوزستان دلیل صدور مجوز واحد فولاد سازی برای شرکت فولاد اکسین را توانایی این شرکت در تولید لوله هایی دانست که در هیچ جای کشور امکان تولید آن وجود ندارد و گفت: وقتی بررسی کردم متوجه شدم فولاد اکسین ظرفیت تولید ورق عریض x60  و x70 را دارد که هیچ شرکت نوردی در کشور امکان تولید آن را ندارد و دیگر شرکت های فولاد کشور تنها ورق عادی تولید می‌کنند. این ورق در صنایع نفت، انتقال گاز ترش، در خطوط لوله، مخازن تحت فشار و صنایع نظامی کاربرد دارد که هنوز از بیرون خریداری می شود.

وی ادامه داد: اگرچه این گام برداشته شده ولی چون امکان تولید مواد اولیه برای ورق‌های عریض کم است، عمده تولیدات این شرکت تولید لوله های عادی است یعنی کارخانه ای که باید بنز تولید کند، پراید تولید می‌کند چون ارزش افزوده لازم را ندارد، استفاده لازم از آن نمی شود و مواد مورد نیاز از خارج وارد می‌شود.

شریعتی با بیان این که شرکت فولاد اکسین برای اهداف کار خاص ساخته شده ولی این اهداف هنوز محقق نشده اند، عنوان کرد: قسمتی از پازل انجام شده ولی نیتی که به دنبالش بودیم هنوز محقق نشده است؛ ما سرمایه خرج کردیم و نوردی خاص ساختیم ولی از آن استفاده نمی کنیم یا کم استفاده می کنیم. وقتی سال اقتصاد مقاومتی است و بناست وابستگی ما با بیرون کم شود، باید استفاده از ظرفیت شرکت محقق شود. 

وی افزود: این حلقه مفقوده به تعداد زیاد در صنایع ما وجود دارد و متاسفانه مسئولین ما این ها را به هم وصل نمی کنند. مسئولین و سیاستگذاران ما باید این حلقه ها را به هم وصل کنند تا از یک سرمایه‌گذاری، بهره کافی برده شود و گرنه اگر بناست محصولی داشته باشیم که با ۵ تومان قابل انجام است، ولی 10 تومان هزینه ساخت اش کنیم، منابع را هدر داده ایم.

استاندار خوزستان با انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت و توان واقعی فولاد اکسین اذعان داشت: جای نگرانی است که اهداف اقتصاد مقاومتی که مد نظر ما بوده و به ما ابلاغ شده، هنوز به بار ننشسته، محل تصمیم‌گیری‌ها نبوده، خیلی هم به فکر اش نبوده ایم و حتا احساس هم نشده بود که امکان بهره برداری و تولید اش فراهم شده است.

وی به تقاضای برخی مبنی بر احداث واحد فولادسازی این شرکت در ماهشهر یا منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: عده ای می گفتند شرکت در جایی دیگر تاسیس شود و بعد اسلب ها را به اهواز بیاوریم ولی آوردن اسلب و گرم کردن دوباره آن برای تبدیل به ورق، ارزش افزوده را کمتر و هزینه‌ها را بیش تر می‌کرد و قدرت رقابت را کاهش می‌داد. از این بابت اصرار کردم تا این واحد فولاد سازی در اهواز باشد.

شریعتی یادآور شد: این محصول یک محصول استراتژیک است که باید خوزستان، استان استراتژیک کشور آن را تولید کند. علاقه قلبی من این است که شان خوزستان این باشد که درجه اول و خط مقدم باشد و خدماتی به کشور بدهد که برای سایرین میسر نباشد. تلاش زیادی شد تا فولاد اکسین در استان های دیگری افتتاح شود یا فولاد سازی آن در شهرهای دیگر باشد ولی ما مقاومت کردیم و خوشبختانه توانستیم مجوز فولاد اکسین را در زمان تصدی گری جهانگیری بگیریم و امروز هم برای فولاد سازی از حمایت وی برخوردار شویم.

استاندار خوزستان با تاکید بر این که در تصمیم گیری ها باید به فرصت استراتژیک خوزستان در کشور توجه کنیم، بیان کرد: باید تلاش کنیم که خوزستان جایگاه واقعی اش را همان طور که در درآمد سرانه، ارزش افزوده و تولید و صنعت کشور دارد در سایر موارد هم داشته باشد و این فرصت استراتژیک خوزستان در نظام تصمیم گیری کشور مد نظر ما باشد تا مورد غفلت قرار نگیرد و تعصبات منطقه ای باعث نشود کاری با هزینه بیش تر در جای دیگر شروع شود در حالیکه خوزستان می تواند با هزینه کمتر آن را تولید کند.

وی با اشاره به میزان اشتغال در واحد فولاد سازی اکسین گفت: بهره برداری از این شرکت فولاد سازی 1000 شغل مستقیم ایجاد می کند و ساخت آن چند هزار نفر را مشغول به کار می کند. فولاد اکسین سال گذشته حدود ۲۰ میلیون دلار محصولات خود را صادر کرد که می تواند بیشتر از این هم باشد و ماه گذشته تولیدات اش به ۸۲ هزار تن رسید که به ظرفیت 90 هزار تن اسمی اش نزدک شد.

شریعتی تاکید کرد: باید در مدار درست حرکت کنیم تا افتتاح واحد فولاد سازی در وقت مقرر و با ایمن ترین، سبز ترین و به روز ترین تکنولوژی و با رعایت صلاح شرکت و استان صورت بگیرد. مراحل اداری دست و پا گیر باید در چهارچوب قانون طی می‌شود تا به زودی شاهد افتتاح فولاد سازی باشیم و از این بابت اجرا کننده شعار اقتصاد مقاومتی باشیم و به خودکفایی و صادرات برسیم. 





























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار