شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
واکنش رییس مجمع نمایندگان خوزستان به نامه مجمع نمایندگان اصفهان / پاپی زاده در گفتگو با شوشان: خوزستان نخستین قربانی سیاست های غلط آبی کشور شده است / خودخواهی و اصرارهای غیرکارشناسی برخی مسئولان اصفهان سبب ایجاد بحران شده است / به کسی اجازه نمی دهیم کشور را با بحران مواجه کند / بروز فاجعه انسانی در جنوب غرب ایران در صورت انتقال آب
اگر 10 تا 15 درصد در مصرف آب حوزه کشاورزی استان اصفهان صرفه جویی شود، زاینده‌رود کاملا جریان پیدا خواهد کرد


شوشان: عباس پاپی زاده رییس مجمع نمایندگان خوزستنان در گفتگو با شوشان با انتقاد از ضعف در مدیریت منابع آبی در کشور ، گفت: در کشور ما باید یک کار اساسی صورت بگیرد. ما در کشور در بحث مدیریت دچار مشکل هستیم و مدیران ما اساساً نمی دانند نقطه شروع کجاست، معضلات و ظرفیت‌های هر منطقه چیست تا بر اساس آن بتوانند تصمیم گیری کنند. 

وی افزود: وجود یک آمایش سرزمین در کشور ما باعث شده که به غلط منابع با هزینه گزاف از یک نقطه به یک نقطه دیگر منتقل شود و هزینه تولید در کشور به شدت بالا برود. به علاوه، کانون های جمعیتی کشور و بافت جمعیتی را به غلط در مناطقی توسعه داده اند که اساسا منابعِ مورد نیاز برای پاسخگویی به جمعیت را نداریم.

برخی مسئولین با لابی صنایع و آب استان ها را منتقل می کنند

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان زیاده خواهی و استفاده از رانت دولتی را عامل انتقال آب به مرکز ایران، به قیمت نابودی نقطه ای دیگر از کشور دانست و گفت: کشور ما کشوری خشک و نیمه خشک است و بویژه فلات مرکزی ایران (استان هایی مثل یزد، کرمان و اصفهان) یک منطقه با ظرفیت تولید آبِ به شدت پایین است. این که برخی مسئولین، در گذشته و الان اصرار دارند بنا بر لابی و رانتی که حاصل حضورشان در دولت است صنایعی را از سواحل جنوبی کشور به فلات مرکزی ایران که فاقد آب است و اکنون دچار بی آبی شده منتقل کنند، معضلی است که این مسئولین در گذشته برای کشور ایجاد کرده اند و هزینه گزافی را روی دست کشور گذاشتند و به بودجه عمومی کشور ظلم کردند. 

پاپی زاده رواج الگوی غلط کشت و افزایش بی رویه کشاورزی در استان های مرکزی را عامل دیگر انتقال آب خواند و اذعان داشت: در کنار بحث صنایع، یک سری فعالیت‌هایی مثل کشاورزی و الگوی غلط کشتی که در این فلات توسعه پیدا کرده است؛ مثل کشت چغندرقند بهاره که بسیار آب بر است، موجب انتقال آب به استان های مرکزی ایران شده است. 

وی ادامه داد: نخست این که در استانی مثل اصفهان که ظرفیت تولید آب زیادی ندارد، نباید کشت های آب بر توسعه پیدا کند ولی به دلیل خودخواهی و اصرارهای غیرکارشناسی برخی مسئولان توسعه کشت غلط اتفاق افتاده و منابع آب این مناطق به دلیل سیاست های غلط مسئولین همان مناطق دچار آسیب جدی شده است. دوم این که ما باید برای هر منطقه و منابع موجود زیر زمینی و رو زمینی، شاخص تعداد فرد در هکتار را رعایت کنیم. تمرکز بافت جمعیتی در یک منطقه ای که دچار پتانسیل‌ها آبی پایین است، نادرست است؛ چون برای همیشه نمی توانیم آب را منتقل کنیم.
اصفهان 96 درصد آب چهار محال  بختیاری را مصرف می کند.

نماینده دزفول با تاکید بر این که انتقال آب ظلمی در حق استان چهارمحال و بختیاری و استان های پایین دست ان است، عنوان کرد: ۹۶ درصد تولید آب رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری جاری است. یعنی ۹۶ درصد مصرف آب چهار محال  بختیاری در استان اصفهان است که یک چالش جدی بین استان اصفهان و استان چهارمحال و بختیاری به وجود آورده است. استان چهارمحال و بختیاری فاقد صنایع و زیرساخت و منابع درآمدی است و الان می بینیم اصرار است که در استان چهارمحال و بختیاری که شغل مردم ذاتا کشاورزی و تولید آب در این منطقه است، نباید کشاورزی صورت بگیرد ولی در استان اصفهان ای که فاقد تولید آب است، این آب باید برای مصارف کشاورزی یا مصارف دیگر منتقل شود که حق استان چهارمحال در این میان تا حدی ضایع شده است که این کار خارج از عدالت است.

وی افزود: بحث دیگر این است که زاینده رود یک مسیر طبیعی را طی می‌کند. این رودخانه باید از چهار محال و بختیاری تا شهر اصفهان جریان پیدا کنند و حق آبه زیست زیست محیطی اش رعایت شود. در این حق آبه زندگی زاینده رود دیده شده است و حیات اش حفظ خواهد شد. سوال ما این است که آب زاینده رود را چه کسی دارد مصرف می‌کنند؟ این آب کجا می رود؟ آیا منتقل می شود؟ چه کسانی سیاست گذاری غلط کردند که زاینده رود در شهر اصفهان به این روز افتاده است؟ 

هزینه تصمیمات غلط در اصفهان را نباید دیگر استان‌ها پرداخت کنند

پاپی زاده با بیان این که آب زاینده رود در بالادست به مصارف غلط می رسد، یادآور شد: پیش از ورود رودخانه زاینده رود به شهر، آب به روش‌های غلط و غیر ضروری مصرف می‌شود. بارها و در سال های مختلف گفتیم که این همه فشار بر منابع آبی استان اصفهان منجر به دست اندازی به حوضه آبریز دیگر استان ها می شود و دیگر استان ها را هم به شرایط مشابه دچار می کند. بنابراین این سیاست غلط را نمی‌پذیریم که در استانی مثل اصفهان سیاست های غلط، منطقه را دچار چالش کرده باشد و هزینه این تصمیمات غلط را دیگر استان‌ها پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما رودخانه زاینده رود ظرفیت کافی را برای این که به جریان بیفتد دارد؛ به شرط این که نخست ۲۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی که به غلط در این استان توسعه پیدا کرده به همان 35 تا 40 هزار هکتار توان رودخانه برگردد؛ یعنی بیش از  240 هزار هکتار بر توان زاینده رود تحمیل شده و این جزو برگه های افتخارات استان اصفهان نیست. آیا می توان در استان سیستان و بلوچستان به دلیل این که زمین زیادی دارد هر اندازه مایلیم کشاورزی را توسعه دهیم؟ قاعدتا نخست باید آب شرب مردم را تامین کنیم و بعد حق آبه محیط زیست را در نظر بگیریم و سپس برای باقی مانده آن برنامه ریزی کنیم. در استان اصفهان هیچ کدام از این دو مورد رعایت نشده و به صورت غیر اصولی و خودخواهانه به توسعه کشاورزی و نیز صنایع آب‌بری روی آوردند که نباید در استان اصفهان باشد. چرا بالای ۵۰ درصد فولاد ایران باید در استان اصفهان باشد؟ چرا فولادی که متعلق به استان هرمزگان بوده باید به استان اصفهان منتقل شود و بعد مشکلاتی را ایجاد کند؟

به کسی اجازه نمی دهیم کشور را با بحران مواجه کند

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اعلام این که توانایی احیای زاینده رود را بدون انتقال ذره ای آب داریم، گفت: ما حاضریم با همین میزان تولیدات آب، رودخانه زاینده رود را برای اصفهانی ها احیا کنیم. به این صورت که در بحث کشاورزی مثل استان خوزستان که در مصرف آب صرفه جویی می شود، صرفه جویی شود. حق آبه زاینده رود و کشاورزی مشخص شود و نهایتا 40 هزار هکتار اراضی ای است که به صورت استاندارد می‌توانند از منابع آبی زاینده رود استفاده کنند، کشت شوند و باید میزان زمین ها به همان 30 سال پیش برگردد.

وی ادامه داد: اگر 10 تا 15 درصد در مصرف آب حوزه کشاورزی استان اصفهان صرفه جویی شود، زاینده‌رود کاملا جریان پیدا خواهد کرد. ولی به دلیل این که نمی‌خواهند صرفه جویی کنند و در واقع یک سیاست خود خواهانه در برخی مناطق دنبال می‌شود و سیاست ذخیره سازی آب وجود ندارد، بحران هایی را به وجود آورده اند. 

پاپی زاده با بیان بر این که اجازه ایجاد بحران در کشور را نمی دهیم، یادآور شد: در استان اصفهان سطح زیر کشت را با روش های کاملا مصرفانه توسعه می دهند. مرتبا اعلام می کنند با کمبود آب روبرو هستند و آب استان های دیگر را منتقل و به عنوان حق آبه ثبت می کنند تا سال‌های بعد آن را در جای دیگری مدیریت کنند و ما این را نمی‌پذیریم و اجازه نداریم که به کسی اجازه بدهیم کشور را با بحران مواجه کند.

اگر نمی توانند زاینده رود را مدیریت کنند، ما می‌توانیم

رییس مجمع نمایندگان خوزستان از بروز فاجعه انسانی در جنوب غرب ایران در صورت انتقال آب خبر داد و گفت: حوضه زاگرس و پایین دست آن که استان خوزستان است، در حال حاضر دچار آسیب شده است. ما 25 سال است که داریم هشدار می‌دهیم که خوزستان نخستین قربانی سیاست های غلط آبی کشور شده است. سازمان ملل حدود ۱۴ سال پیش هشدار داد که در جنوب غرب ایران فاجعه ای اتفاق خواهد افتاد که بعد از خشک شدن دریاچه آرال و فاجعه جنگل های آمازون بزرگترین فاجعه‌های زیست محیطی عصر حاضر بشر خواهد بود و پیش‌بینی کرده بود که در جنوب غرب کشور که خوزستان است، به دلیل سیاست‌های غلط آبی مسئولان فاجعه انسانی رخ خواهد داد. اکنون می بینیم که بیش از 22 استان کشور درگیر این موضوع شده اند و دارد به اقتصاد کشور صدمه وارد می شود و هزینه سنگینی که به کشور وارد شده ناشی از همین خودخواهی ها است.

وی ادامه داد: ما در خوزستان مدیرانی داریم که حاضرند با همین ظرفیت آب زاینده رود، و با تدبیر و برنامه ریزی، زاینده رود را در شهر اصفهان به جریان بیاندازند. اگر آنان نمی توانند، ما می‌توانیم.

پاپی زاده با اشاره به نامه ی حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی رییس مجمع نمایندگان اصفهان درخصوص صدور مجوز اتمام کانال انتقال آب بهشت آباد بیان کرد: کارهایی که باید اتفاق بیفتد، دارد انجام می‌شود و علت اینکه چنین نامه‌هایی نوشته می‌شود این است که پروژه هایی مانند بهشت آباد متوقف شده است. ما اجازه ندادیم در شرایطی که کشور پول ندارد، بودجه کشور را در چنین جاهایی و به غلط هزینه کنند. ما کارها را انجام داده ایم و پروژه بهشت آباد اکنون تعطیل شده که علت نامه نگاری هم همین است.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در پاسخ به خبرنگار شوشان درخصوص استفاده از وزیران خوزستانی در کابینه دولت و تمهیدات نمایندگان خوزستان در این باره گفت: خوزستان یک بانک و ذخیره از نیروهای توانمند، متخصص و نخبه کشور را در خود ذخیره دارد. ما در دوره های مختلف وزرای بسیار قوی را در کابینه های مختلف دولت های مختلف داشتیم. نیروهای متخصص خوزستان توان مدیریتی خیلی خوبی در سطح ملی دارند و مدیریت 8 سال دفاع مقدس را که یکی از بحرانی ترین دوران کشور بود، همین مدیران استان خوزستان و در واقع یکی از فرزندان استان خوزستان به عهده گرفته بود. ما وظیفه داریم برای کمک به دولت، ظرفیت‌های ناشناخته و نهفته استان خوزستان را در بحث منابع انسانی به دولت معرفی کنیم لذا مذاکراتی با رئیس جمهور و آقای واعظی که در آینده در دفتر ریاست جمهوری خواهند بود، داشتیم و با حلقه ای که به رئیس جمهور نزدیک است جلساتی را داشته و پذیرفتند که از ظرفیت نیروی انسانی استان خوزستان نسبت به دوره پیش باید بیش تر و بهتر استفاده کنند.

وی افزود: دو ماه است که مشغول رایزنی هستیم و به عنوان کسانی که از ظرفیت‌های استان خوزستان مطلع هستیم پیگیری کردیم،و دغدغه های مردم را منتقل کرده ایم تا از این ظرفیت استفاده کنند و الان منتظر تصمیم‌گیری هستیم.

پاپی زاده در واکنش به این سوال که آیا از حضور شریعتی در استان حمایت خواهید کرد، اذعان داشت: به عنوان مجمع نمایندگان نظری نمی دهم ولی به عنوان یک نماینده باید بگویم حضور شریعتی در استان حضوری بسیار پررنگ و تاثیرگذار و مثبت بوده است.

انتظار داریم تا 3 ماه آینده اعتبارات به خوزستان پرداخت شود

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان درباره اعتباری که در فروردین ماه امسال توسط هیئت دولت برای استان خوزستان ابلاغ شد اما هنوز تخصیص نیافته توضیح داد: در چند سال اخیر استان خوزستان دچار یک سری مشکلات جدیدی شد مثل بحث ریزگردها که برای مردم مشکلاتی ایجاد کرد، افزایش بی سابقه دما در استان خوزستان به شکلی که در سال گذشته به راحتی دماهای بالای ۵۰ درجه را تجربه کردیم و مشکلاتی در حوزه محیط زیست که سلامت مردم را به خطر انداخت. بنابراین از سوی مجمع نمایندگان استان، استانداری و مردم خوزستان پیگیری‌هایی شد و در نهایت منجر به صدور مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۱ فروردین ۹۶ شد که بر اساس آن یک سری از چالش‌های مهم استان مثل بحث ریزگردها، مشکل قطعی مکرر برق استان، بحث ساماندهی رودخانه‌های دز و کارون به لحاظ زیست محیطی و بحث آب و فاضلاب شهرهای استان خوزستان در نظر گرفته شد و یک اعتبار ۲3 هزار میلیارد تومانی مصوب شد.

وی ادامه داد: در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گزارش عملکرد و برنامه ریزی برای اعتبارات ۱۵۰ میلیارد تومانی بود که برای سه سال به حوزه برق استان تخصیص یافته است. گزارش دوستان برق بیانگر این است که یک سری کارهایی صورت گرفته اما هنوز اعتباری که باید از سوی برنامه و بودجه کشور به این امر تخصیص می یافت، اتفاق نیفتاده؛ بنابر این قرار شد استاندار خوزستان و مجمع نمایندگان استان از طریق سازمان برنامه‌ریزی کشور مشکل را دنبال کنند.

پاپی زاده یادآور شد: در صورت تحقق اعتبار ۲۳ هزار میلیارد تومانی در حوزه و فاضلاب خوزستان و برق و ریزگردها و دیگر مشکلاتی که در این مصوبه ذکر شده ظرف سه سال می توانیم با همت استانداری خوزستان حداقل موضوع آب آشامیدنی و فاضلاب استان را برای همیشه در شهرها و روستاهای مختلف حل کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شوشان مبنی بر این که دلیل تاخیر در تخصیص اعتبارات چیست، گفت: چون مصوبه مربوط به تاریخ ۱۵ فروردین امسال است، چند ماه طول کشیده تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند برنامه های اجرایی خودشان را طراحی و اعلام کنند. قاعدتاً چند ماه درگیر این موضوع بودند اما انتظار این است که نهایتا تا سه ماه آینده نخستین تخصیص ها را در بحث تامین بودجه داشته باشیم تا بتوانیم تاثیراتی به ویژه در حوزه هایی که نیاز به اقدامات فوری دارند مثل  توزیع برق که الان مردم در گرمای ۵۴ درجه دچار تنش هستند ببینیم و انتظار داریم که در سه ماه آینده اقدامات عملی را در عرصه ببینیم و مردم تاثیرات این اعتبارات را ببینند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار