اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
حاشیه نگاری شوشان از جلسه بررسی پیشرفت پروژه‌های عام المنفعه وزارت نفت / بگو مگوی استاندار خوزستان با مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت / شریعتی: در عمل باید خوزستانی بود و گرنه به حرف همه خوزستانی هستند/ امیریان : من از شما در عمل خوزستانی ترم / بودجه را نفت می دهد و اولویت ها را ما مشخص می کنیم!
جلسه بررسی پیشرفت پروژه‌های عام المنفعه وزارت نفت در سالن جلسات استانداری خوزستان حاشیه های مختلفی به دنبال داشت...
شوشان: جلسه بررسی پیشرفت پروژه‌های عام المنفعه وزارت نفت در سالن جلسات استانداری خوزستان حاشیه های مختلفی به دنبال داشت که به بگو مگوی استاندار خوزستان با مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت منجر شد.

تصویب 1200 میلیارد اعتبارات نفتی برای مناطق محروم خوزستان

به گزارش شوشان ، استاندار خوزستان در این نشست ، درخصوص وضعیت پروژه های عام المنفعه مورد تعهد وزارت نفت اظهار کرد: چند توافق جداگانه با وزارت نفت داشتیم و از وزیر نفت و نیز خدمات اجتماعی وزارت نفت برای پروژه های اهواز دستور گرفته بودیم. به علاوه در بحث اقتصاد مقاومتی و سه درصد سرمایه گذاری نفت و تعهدات خاص هم وزیر نفت دستوراتی صادر کرده است. وزارت نفت همه این توافقات را ادغام کرده که متاسفانه سر جمع این ادغام از مجموع رقم این پروژه ها کمتر است. ما به این موضوع اعتراض داشتیم که البته با رایزنی های صورت گرفته با وزارت نفت ضمن تایید و قبول این اعتراض بنا شد در سفر نخست وزیر نفت، پس از رای اعتماد به وی ، جلسه ای با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران برگزار و در این باره تصمیم گیری شود.

شریعتی یادآور شد: این یک سند بالا دستی است که در ابلاغ آن مشکلی نیست ولی در اجرای آن و در بحث توافقات استانداری و مجموعه وزارت نفت مسائلی هست که باید حل شود.

وی در خصوص بودجه تخصیص داده شده به پروژه های عام المنفعه نفت در استان خوزستان عنوان کرد: برای دو پروژه در غرب و شرق کارون طی 5 سال، 1200 میلیارد تومان به استان اختصاص داده شده است که ما تلاش داریم این میزان به 2 هزار میلیارد تومان برسد.

بودجه پروژه های عام المنفعه باید مکمل عملکرد شورای برنامه ریزی استان هزینه شود

استاندار خوزستان خطاب به  مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت گفت: هر استانی نظام برنامه ریزی خودش را با نام شورای برنامه ریزی استان دارد که در آن اعتبارات تقسیم بندی، اولویت بندی و تخصیص می یابد و اگر بنا است وزارت نفت در استان گامی بردارد باید با هماهنگی این شورا باشد یعنی اگر وزارت نفت می خواهد کمکی به بودجه استان کند، این بودجه را در قالب شورای برنامه ریزی استان بیاورد و مکمل این مسئله باشد.

شریعتی ادامه داد: آن چه در شورای برنامه ریزی استان تصویب می شود مطابق قانون است و قوانین بالادستی در مورد آن رعایت می شود ولی در همان مناطق، بودجه مورد نظر را اولویت بندی می کنیم که توسط شورای برنامه ریزی استان صورت می گیرد.

استاندار خوزستان با تاکید بر این که بودجه تخصیص داده شده به خوزستان باید حداکثر بهره وری را برای استان داشته باشد، خاطرنشان کرد: بودجه تخصیص داده شده باید مکمل عملکرد شورای برنامه ریزی استان هزینه شود نه این که هر کسی با بی نظمی راه خودش را برود چون ختم به نتیجه نمی شود. ما می خواهیم بهره وری این بودجه به حداکثر برسد و لازمه آن در کنار هم بودن است.

وی در واکنش به سخن امیریان مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت مبنی بر این که خوزستان خودش را با برنامه 5 ساله وزارت نفت برای پروژه های عام المنفعه خوزستان تطبیق دهد، گفت: این برنامه 5 ساله با هماهنگی چه کسی صورت گرفته است؟ چگونه استانداری خوزستان برنامه های کلان خودش را با آن بودجه عظیم با بودجه اندک وزارت نفت در بحث برنامه های عام المنفعه هماهنگ کند؟ شما می آیید در استانی کار می کنید که من مسئول اش هستم. آیا باید استاندار که نماینده عالی دولت در هر استان است خودش را با کارکرد شما تطبیق دهد؟ هر کسی بخواهد در این استان کار کند باید با نماینده عالی این استان هماهنگ کند. کسی نمی تواند هر کاری دلش خواست بکند و برود. نامه خارج از دستور وزیر را خود من شخصا به شما داده ام  و شما می گویید ابلاغ نشده است؟

درخواست عجیب مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت

محسن امیریان مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت  در این نشست با اشاره به محدودیت منابع تخصیص یافته به پروژه های عام المنفعه استان خوزستان اظهار کرد: امسال کل اعتبارات تخصیص یافته از نفت در قالب بحث اقتصاد مقاومتی 350 میلیارد تومان بوده است که تنها 80 درصد آن به بودجه تبدیل می شود و از این میزان حداکثر 112 میلیارد تومان اعتبار متعلق به خوزستان است که طبق مصوبه دولت، 56 میلیارد تومان از این اعتبارات به دشت آزادگان اختصاص می یابد.

وی افزود: تا الان 60 میلیارد و 300 میلیون تومان یعنی بالغ بر 53 درصد اعتباری را که باید به استان بدهیم ابلاغ کرده ایم که در کشور بی نظیر است و در هیچ استانی تا این میزان پرداخت نداشته ایم. 

وی با اشاره به در نظر گرفتن برنامه 5 ساله ای برای تکمیل پروژه های عام المنفعه خوزستان گفت: درخواست امسال طبق برنامه 5 ساله مان، 600 میلیارد تومان بوده که در آن مسایل خوزستان هم دیده شده است ولی بنا به دلایلی از جمله کاهش بودجه نفت(در سال 92  بودجه نفت 19.2 میلیارد و امسال 7 میلیارد بوده است به حدی که شرکت نفت از پرداخت حقوق کارکنان خودش هم عاجز است) امکان هزینه کردن بیش تر را نداریم. به علاوه، ما در خوزستان برنامه 5 ساله ای داریم که با درخواست‌ استانداری و نمایندگان بسته شده است و مسیر ما مشخص است. کل بودجه در نظر گرفته شده در این برنامه همین 2 هزار و 500 میلیارد تومان است و لیست پروژه ها هم به همین شکل خواهد بود مگر این که با حذف یک پروژه، پروژه دیگری جایگزین آن شود.

وی در واکنش به سخنان مدیران استانی درخصوص پایین بودن بودجه تخصیص یافته برای استان خوزستان عنوان کرد: ما هم از کمبود اعتبارات در استان ناخرسندیم ولی نمی توانیم از قانون عبور کنیم. در بحث ریزگردها علاوه بر بودجه تخصیص یافته از سوی نفت، قرار بوده طرحی مصوب دولت شود و در آن سهم محیط زیست، وزارت کشاورزی، برنامه و بودجه و وزارت نفت مشخص شود ولی 3 سال است که هیچ کسی در استان آن را پیگیری نکرده است. شما می توانید از این طریق نفت را مکلف به تخصیص بودجه کنید و در بودجه تخصیصی تغییری ایجاد کنید.

امیریان ادامه داد: در کشور به هزار و یک دلیل سهم خوزستان داده نشده است؛ شما سهم خود را طلب کنید تا طبق مصوبات دولت ما بودجه را به شما اختصاص دهیم.

بودجه را نفت می دهد و اولویت ها را ما مشخص می کنیم!

 مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت با بیان این که اولویت وزارت نفت ارائه خدمات در حواشی تاسیسات نفتی است، گفت: حال که بناست وزارت نفت در برخی مناطق هزینه کند، اولویت بندی هم باید توسط این وزارت خانه مشخص شود و اولویت ما طبق قانون انجام مسئولیت های اجتماعی ما در حواشی تاسیسات نفتی ما است. ما برنامه 5 ساله ای تدوین کرده ایم و دیگر برنامه های شورای برنامه ریزی استان باید با این برنامه تطبیق داده شود.

وی درخصوص بحث تخصیص اعتبارات به پروژه های آب و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: تاکنون 400 میلیارد تومان به بحث آب و فاضلاب استان تعلق گرفته است و در این هفته هم 15 میلیارد تومان بودجه به ما داده شده که 11 میلیارد آن برای خوزستان واریز شد. 

امیریان در پاسخ به عدم تخصیص بودجه برای بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز گفت: اسناد این بیمارستان بدون نوبت و اولویت بررسی می شود بنابراین هرگونه کوتاهی در این زمینه متوجه متولیان این پروژه است. بیمارستان سوانح و سوختگی نیمی از بودجه اش را گرفته است بنابراین تا پایان سال، حتا با وجود دستور خاص وزیر نفت، امکان تخصیص بودجه به این امر وجود ندارد. 

وی هم چنین در خصوص بودجه ابلاغ شده برای بحث راه های استان خاطرنشان کرد: امسال تنها 23 هزار میلیارد تومان به حساب راه و شهرسازی استان خوزستان و تنها برای یک پروژه روستایی در شادگان 7 میلیارد تومان اعتبار واریز شده است در حالی که در کشور این میزان را برای کل استان ها نداشته ایم. ما 100 درصد راه روستایی و 25 درصد راه های شهری را اختصاص دادیم که آمار بسیار خوبی است و در برخی جاها مثل شادگان در سه ماهه نخست امسال کل بودجه سالانه را ابلاغ و واریز کرده ایم.

مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت یادآور شد: جاده امیدیه 320 میلیارد بودجه می خواهد و وزارت نفت مسئول تنها 20 میلیارد از بودجه آن است که این بودجه را ابلاغ کرده و لذا تعهد دیگری به این پروژه ندارد. در بحث معلم سراها هم نفت تمام تعهد خودش به استان خوزستان را در سال های قبل پرداخت کرده و علاوه بر این ساخت معلم سرا در همه کشور ممنوع شده است و بدون مصوبه دولت نمی توان بودجه ای به معلم سراها اختصاص داد.

جاده عبدالخان- بستان به دلیل عدم تخصیص بودجه ناتمام باقی مانده است

نماینده راه و شهرسازی خوزستان هم درخصوص وضعیت راه های استان توضیح داد: حدود 155 میلیارد تومان توسط وزیر نفت برای بخش راه های شهری و روستایی استان در نظر گرفته شد که 101 میلیارد آن برای راه های اصلی تخصیص یافت و 67 میلیارد آن قرارداد شد و تا کنون 16 و نیم میلیارد یعنی 25 درصد بودجه آن ابلاغ شد. در بحث راه های روستایی هم 100 درصد بودجه ابلاغ شد.

وی افزود: پل می داوود هنوز نیمه کاره رها شده است و اتمام آن نیاز به بودجه دارد؛ بودجه جاده امیدیه هم متوقف شده است و برای اتمام آن با مشکل مواجه هستیم. همچنین برای جاده عبدالخان- بستان که جزو راه های اصلی در اربعین حسینی است، سال گذشته قراردادی به ارزش 22 میلیارد تومان بسته شد ولی مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت بیان کرد که بودجه ای به این پروژه تخصیص نمی یابد. 

برای ساخت 28 فضای آموزشی استان نیاز به بودجه داریم

به گزارش شوشان ، در این نشست ، رضا رضایی، مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان گفت: برای ساخت 28 فضای آموزشی استان مشکل داریم و 9 سرای معلم در شهرهای مختلف استان نیمه کاره رها شده اند که امیدواریم وزارت نفت با تخصیص بودجه ای در ان زمینه ما را در اتمام این پروژه ها یاری دهد.

باید مسئولیت اجتماعی نفت و تخصیص ها، یکپارچه با منابع بودجه استان باشد

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان این که درخصوص پروژه های عام المنفعه نفت در خوزستان یک سری ابهامات وجود دارد، اظهار کرد: نخست باید مشخص شود آیا پروژه های نفت در سطح اقتصاد مقاومتی است یا خیر؟  یک سری دستورات خاص وزیر نفت به همراه یک سری مصوبات از دولت احمدی نژاد و تعدادی پروژه دیگر وجود دارد که نسبت به پیشنهادهای اولیه استان تغییر می کند لذا ضروری است که یک مسیر برای مشخص شدن پروژه های استان تعیین و ارائه شود.

وی تصریح کرد: باید مسئولیت اجتماعی نفت و تخصیص بودجه و توزیع پروژه ها، یکپارچه و مطابق با منابع بودجه استان دیده شود تا یک توسعه متوازن را شاهد باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در واکنش به سخنان امیریان درخصوص این که وزارتخانه یک رییس و مجری دارد و در چارت خاصی حرکت می کند، بیان کرد: یک سری از دستورات جداگانه زنگنه در پروژه ها اولویت داده شده است که نادیده گرفته می شود. ما هم به گفته شما معتقد هستیم که یک وزیر داریم و یک امیریان و اگر دستور جداگانه ای از سوی وزیر صادر می شود، نباید وقتی منابع به وزارت نفت می رود، تغییر کند.

تعهداتی که ما برای مردم ایجاد کرده ایم خطرناک است

کریمی مدیر عامل آب و فاضلاب استان عنوان کرد: 56 میلیارد تومان مصوب دولت برای بحث آب و فاضلاب استان طی سه سال بوده است و بر مبنای آن 13 پروژه تعریف شد که از 13 تا 100 درصد پیشرفت فزیکی داشته اند. اکنون وزارت نفت اعلام کرده که در طی سه سال تنها 15 میلیارد تومان به بحث آب و فاضلاب خوزستان تزریق می کند. تعهداتی که ما برای مردم ایجاد کرده ایم خطرناک است و عدم پاسخگویی به آن ها می تواند عواقبی در پی داشته باشد.

حاشیه ها

این جلسه همچنین حواشی های داشت از جمله این که در اواسط جلسه جلسه امیریان مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت درخصوص بحث اجرای پروژه های عام المنفعه شرکت نفت در خوزستان گفت: برای اجرای پروژه های عام المنغعه به خوزستان لطف می کنیم.

استاندار خوزستان در واکنش به سخن وی گفت: اجرای این پروژه ها نه لطف، بلکه وظیفه وزارت نفت است و اگر بنا بر به کار بردن این ادبیات باشد، همه نفت متعلق به خوزستان است.

در ادامه مدیر طرح‌های عمران مناطق نفت خیز و مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت گفت: اگر شما خوزستانی هستید، من از شما خوزستانی تر هستم و به هیچ جا بیش از خوزستان علاقه ندارم. این سخن با پاسخ شریعتی مواجه شد که "در عمل باید خوزستانی بود و گرنه به حرف همه خوزستانی هستند" و امیریان پاسخ داد: در عمل هم خوزستانی هستم و هیچ کدام شما به اندازه من اهل عمل نیستید. من با کسی تعارف ندارم. در پروژه 2 هزار واحدی نفت آبروی خوزستان را بردید و هرگز این ظلمی که به بچه های نفت در بحث دو هزار واحدی شد را فراموش نمی کنم. 

استاندار خوزستان در واکنش به سخنان مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت درخصوص این که اولویت وزارت نفت انجام پروژه ها در مناطق حواشی دکل های نفتی است، گفت: شهرهایی که نفت استخراج می شود، حواشی دکل نفتی نیستند و بودجه باید به شهرهای کنار تاسیسات نفتی تعلق یابد نه حواشی تاسیسات نفتی. 

مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت در واکنش به سخنان شریعتی گفت: پروژه را رها نمی کنیم، قول و وعده بی خود نمی دهیم، حرف نمی زنیم، و کاری را که بگوییم انجام می دهیم، حتما به سرانجام می رسانیم. فرق ما با دیگران این است که پای حرف مان می ایستیم. شریعتی نیز در پاسخ به وی گفت: خلاف اش را زیاد می بینیم. ابلاغیه های زیادی از وزارت نفت صادر شده که روی هواست!

در واکنش به این سخن استاندار خوزستان ، امیریان مسئول خدمات اجتماعی وزارت نفت اذعان داشت: سیاست روش های مختلف دارد. من این ها را تجربه کرده ام و بلدم! و شما هم باید کم کم تجربه کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار