اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
نگاهی به سه بیانیه اخیر اصلاح طلبان خوزستان / تقابل بیانیه ای اصلاح طلبان/ جدال بر سرکارآمدی و یا ناکارآمدی استاندار خوزستان بدون در نظر گرفتن شاخص های مثبت و منفی / شمارش معکوس برای به انزوا رفتن اصلاحات در خوزستان
انشقاق و چند دستگی اصلاح طلبان استان خوزستان پس از برگزاری انتخابات اسفند ماه 92 که منجر به پیروزی قاطع لیست امید در اهواز در دور دوم شد...
شوشان: انشقاق و چند دستگی اصلاح طلبان استان خوزستان پس از برگزاری انتخابات اسفند ماه 92 که منجر به پیروزی قاطع لیست امید در اهواز در دور دوم شد ، رقم خورد. پس از آن بود که مجامع مختلفی از شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب نشات گرفت . هر چند دبیران این مجامع از جمله مجمع اصلاح طلبان دوم خرداد و مجمع اصلاح طلبان استان در ابتدا اختلاف نظرها را کتمان می کردند ولی با گذر زمان و همزمان با انتصاب شریعتی به سمت استاندار خوزستان و سپس در فرآیند انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اهواز ، فاصله ها زیاد شد و نهایتا کار به جایی رسید که اکنون بر سر عملکرد استاندار خوزستان دو دیدگاه کاملا متضاد با هم و حداکثری ؛ یکی در حمایت و تمجید از شریعتی و دیگری در مخالفت و روی برگردانی از او ، بین احزاب و تشکل های سیاسی و اصلاح طلب خوزستان شکل گرفته است.

اوج تضاد و پیدا شدن اختلافات نهان ، در سه بیانیه اخیر اصلاح طلبان استان بصورت کاملا واضح نمایان شده است که در واقع ، بیش از آنکه عملکرد استاندار در تیررس نقد یا حمایت قرار گیرد ، اصلاح طلبان و احزاب اصلاح طلب در تقابل بیانیه ای با یکدیگر وارد جدال رسانه ای رودررو شده اند. 

بی شک ادامه ی این روند و در پیش گرفتن چنین رویه ای به تحلیل و انزوای هر چه بیشتر اصلاحات در خوزستان منجر می گردد ؛ انزوایی که پس از انتخابات شورای شهر و با پیروزی اصولگرایان خوزستانی زیر پرچم جبهه مردمی به خاطر رفتار چند گانه اصلاح طلبان استان ، و ارایه دو لیست جداگانه انتخاباتی ایجاد شد و اکنون نیز بر سرکارآمدی و یا ناکارآمدی استاندار خوزستان ، درگیر جدالی شده اند که عایدی دیگری جز تشتت و انزوای بیشتر نخواهد داشت.

سه بیانیه کاملا متضاد احزاب اصلاح طلب استان در کمتر از سه روز، نشان می دهد که اصلاح طلبان و احزاب اصلاح طلب خوزستان کارکرد خود را در جامعه به عنوان ستون فقرات دموکراسی از دست داده اند و به جای پرداختن به مسائل کلان استانی و کشوری ، درگیر و دار حمایت و یا مخالفت با یک شخص ، گرفتار آمده اند. 

اینکه عملکرد شریعتی از زمان تصدی مدیریت عالی استان ، مثبت و یا منفی بود ، در این مقال نمی گنجد اما ورود احزاب به تقابل و یا حمایت مطلق از استاندار بدون ارائه معیار و بیان و شاخص ها ، زنگ خطری است که احزاب را دچار سیاست زدگی می کند و از دایره نفوذ و گستردگی آنان در جامعه می کاهد . 

در دو بیانیه که یکی حمایت تمام قد از شریعتی است و دیگری مخالفت تمام عیار با استاندار خوزستان ، هیچ کدام معیاری و شاخصی برای مواضع اتخاذ شده ارائه نکرده و گفته نشده بر چه اساس و کدام شاخصی ( اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و... ) غلامرضا شریعتی حاکمیت ِ دولت" تدبیر و امید" را در استان خوزستان نمایان ساخته و یا بر اساس چه معیاری ، استاندار خوزستان ناکارآمد است و فرصت سوزی کرده است.

این شاخص ها حلقه ی مفقوده ای ست که در دو بیانیه دیده نمی شود و به همین دلیل ، جامعه برداشتی فردی از آن خواهد کرد که عده ای بر اساس منفعت و با چشمداشت کسب جایگاه های مدیریتی از شریعتی حمایت کرده اند و عده ای نیز بر اساس نرسیدن به منفعت های مد نظرشان وی را نقد نموده اند . 

نگاهی به سه بیانیه منتشر شده در کمتر از سه روز ، گویای این امر است:


بیانیه شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب خوزستان

از وظايف مهم احزاب در جوامع مدنی  مي توان به دفاع از حقوق طبیعی، قانونی افراد و طبقات اجتماعی همچنين به چالش کشیدن حوزه خصوصی قدرت اشاره كرد. اما وجه تمایز حزب در یک جامعه مدنی  اسلامی با توجه به آموزه های اخلاقی دین مبین،  دفاع از حق، صرف نظر از مقام، موقعیت و جایگاه فرد ذی حق است .

‏‎نام استان خوزستان به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادي، فرهنگی و صنعتی  در اذهان جامعه ایرانی  تثبیت شده است و از دگر سو موقعیت استراتژیک  این خطه زرخیز مورد توجه فضای بین المللی است با این تفسیر  بی تردید می توان گفت توسعه خوزستان نقش بی بدیلی در پویایی و توسعه ایران دارد تا جایی که گفته اند نبض ایران در خوزستان می تپد. حال در برهه کنونی آنچه که می توان از آن به عنوان یکی از نیازهای توسعه استان یاد کرد،  موضوع (( ثبات مدیریت )) است . در طول یک سال گذشته تلاشهای مستمر استاندار محترم خوزستان در مواجه با معضلات و مشکلات متنوع از جمله بحرانهای زیستی، و همچنین سخت کوشی در کار و تعامل با اقشار مختلف جامعه،  ضریب اعتماد و در عین حال همگرایی میان مردم و مسئولین نظام را در سطح جامعه تقویت کرده و حاکمیت دولت" تدبیر و امید" را در استان نمایان ساخته است و از این رو با جلب اعتماد مردم فهیم خوزستان  "امید" رای دهندگانی بوده که "تدبیر" نماینده ارشد دولت در استان  آنرا بوجود آورده است، لذا شایسته است که به یاری حق در دولت دوازدهم با ارج نهادن به خرد جمعي و تقويت همگرايی ميان اقشار مختلف جامعه از جمله نخبه گان علمی و فرهنگی، روحانیون معظم ، احزاب و سازمانهای مردم نهاد ، نیروهای فهیم اقوام و اقلیتهای مذهبی یاریگر مدیریت ارشد اجرایی استان جناب آقای دکتر شریعتی در تداوم برنامه های موثر و سازنده ایشان در مسیر توسعه استان و به حداقل رسیدن محرومیتها باشیم . و البته باتوجه به موقعیت مهم استان و همچنین وجود پتانسیلهای کارِآمد و همچنین ظرفیت کار فراوان در خوزستان از استاندار محترم انتظار میرود در فصل جدید فعالیت در دولت دوازدهم پيگيري لازم را بر حسن اجراي موارد ذیل لحاظ فرمایند :

‏‎١- انتصاب نیروهای خلاق و با انگیزه و تحولخواه و کمک به گردش نخبگان و برخورد صریح با مدیران ناکارآمد
 ٢ - حمایت از مشارکت روزافزون زنان در سطوح مختلف مدیریتی استان
٣ - توجه جدی به انتصاب نیروهای جوان و تحصیلکرده و متعهد 
٤-  تقویت اشتغال آفرینی 
٥-  اولویت بکار گیری افراد بومی در صنایع استان نسبت به افراد غیر بومي
٦- توجه جدي به آسيب هاي اجتماعي و اقشار آسيب پذير استان
 ٧- اشاعه برنامه های فرهنگی و هنری واستفاده از پتانسیل استان جهت میزبانی جشنوارهها و همایشهای کشوری و بین المللی ٨- تقویت هم اندیشی میان مدیران ارشد استان با نهاد مدنی ازجمله احزاب و سازمان های مردم نهاد اجتماعی فرهنگی
٩-  تقویت ضریب امنیت در استان خوزستان
 ١٠- سرمایه گذاری در صنعت گردشگری استان با توجه به اینکه خوزستان مهد تمدن های کهن، جاذبه هاي مذهبي و طبيعي ایران بوده است.
١١- حمایت از تشکل‌ها و فعالین دانشجویی دانشگاه‌ها در مسائل علمي، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و صنفی و همچنین رفع موانع موجود برای فعالیت قانونی این تشکل‌ها و دانشجویان در دانشگا‌ههای استان

بیانیه مجمع اصلاح طلبان عرب خوزستان 

در حالی که پس از انتصاب استاندار دولت تدبیر و امید ، جناب دکتر شریعتی، در استان خوزستان ، دولت تمام توان خویش را برای رفع انبوه مشکلات استان بصورت مضاعف به خدمت گرفت و از سوی دیگر با حضور متعدد وزرای محترم در استان و رسیدگی ویژه و مستقیم آنان در جهت رفع معضلات و نارسایی های استان و همچنین تخصیص اعتبارات مناسب،بارقه امیدی در دل دلسوزان استان روشن شد،اما با کمال تاسف شاهد تشدید و بحرانی تر شدن نارسایی ها ،کاستی ها و مشکلات معیشتی مردم هستیم.که به طبع موجب نارضایتی عمومی گردیده است و بیم آن میرود این سوء مدیریت، عملکرد و فرصت سوزی، چنانچه باایجاد تدبیر در تحول مدیریت عالی استان رفع نگردد، علاوه بر تاثیرگذاری سلبی در میزان مقبولیت و محبوبیت دولت تدبیر و امید در سطح استان، قطعا موجب بروز تبعات جبران ناپذیر اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

این در حالیست که اخیرا در یک اقدام شتاب زده و نیز کم سابقه،جمعی از عناصر سیاسی تشکلهای اصلاحطلب در قالب شورای هماهنگی،رسالت ذاتی و جایگاه حقوقی خود را که همانا رصد کردن و نقد عملکرد دولت و دولتمردان در جهت صیانت از حقوق مردم میباشد را به یکباره فراموش کرده و با صدور بیانه ای غیرمتعارف، حمایت خود را از استاندار  کم تجربه ، فرصت سوز و ناکارمد مبادرت نمودند.جای بسی تاسف و تالم است که تشکلهای سیاسی اینگونه از نقد قدرت رسمی به تقلیل سطح آن در حد تمجید و تقدیر از قدرت خاص پایین آورده اند.

اکنون استان خوزستان بیش از هر زمان دیگری به وجود یک استاندار با قابلیت و ظرفیت در سطح کارکرد ملی و برخوردار از کارنامه موفق اجرایی ، نیازمند است.تکرار تجربه انتصاب استانداران با کارنامه ناموفق و بعضا بی تجربه در شرایط کنونی، موقعیت و اعتمادسازی دولت اعتدالگرای تدبیر و امید را نزد افکار عمومی بدون تردید به مخاطره خواهد انداخت.به همین مناسبت با صدور این بیانیه، اصلاحطلبان عرب و جمعی دیگر از سایر تشکلها و عناصر سیاسی با سابقه و موجه اصلاحطلب، فارغ از محتوای بیانیه منتسب به شورای هماهنگی، از جایگاه منتقدین جدی عملکرد و رویکرد ناموفق استاندار استان حساس و متکثر خوزستان با اشاره به موارد قید شده ذیل، خواستار تجدید نظر نسبت به مدیریت عالی استان در دولت جدید دکتر روحانی می باشند.

۱_ انجام تبلیغات میدانی و پوپولیستی گسترده توقع زا و بدون ضمانت اجرایی
۲_ افول سطح تصمیم سازی موثر در مدیریت کلان استان استراتژیک خوزستان
۳_ تداوم سیاست تبعیض در شئون عزل و نصبهای مدیران و اولویت دادن روابط رفاقتی به شایسته سالاری.
۴_ کاهش ضریب امنیتی با توجه به افزایش بیکاری ناشی از عدم گشایش طرحهای اجرایی اشتغال زا، طبق آمار رسمی.
۵_ تعیین مدیر کل شیلات با حفظ سمت بعنوان فرماندار کلانشهر اهواز.
۶_ برگزاری انتخابات پر شبه شورای شهر اخیر اهواز.
۷_ ایجاد دودستگی و شکاف در صفوف عناصر سیاسی اصلاحطلب استان.
در پایان لازم است تاکید نماییم که جهت حفظ مصالح عالی جریان اصلاح طلب ، از پرداختن به جزئیات مسائل مطرح شده و موارد دیگر مربوط به استانداری خوزستان اجتناب شد اما با توجه به انتشار برخی حمایتها در قالب فرافکنی های تاسف آور از سوی نزدیکان جناب شریعتی ، ناگزیر به اعلام موضع در این حد اکتفا مینماییم.

بیانیه مجمع نیروهای خط امام استان خوزستان

استان خوزستان همواره در تاریخ نقش بسزایى در معادلات سیاسی ایفا نموده است و از اهمیتى یگانه برخوردار است ؛ در تاریخ انقلاب اسلامی نیز بارها خوزستان شهید پرور در امتحانات الهى سربلند بیرون آمده است و همانطور که امام راحل فرمودند ، دین خود را به اسلام ادا کرد اما باعث تأسف است که هرگز مسوولین عنایت لازم را نسبت به این خطه از ایران اسلامی نداشته اند.

امروز نیز و در این برهه از تاریخ متأسفانه به واسطه همین کم توجهی ها شاهد انحرافات اساسى در مشى اصیل اصلاح طلبى خوزستان هستیم ؛ در حالى که سیاسیون اصلاح طلب سرگرم رقابت های سیاسى در سطح کلان کشور هستند ، جریان اصلاح طلبى خوزستان گویى به فراموشى سپرده شده و به حال خود رها گردیده است.

در همین راستا و به واسطه کم توجهى ها و عدم نظارت صحیح و منطقى حزبى بر شعب استانى ، متأسفانه سریالى از تخلفات و انحرافات در فضاى اصلاح طلبى استان و به خصوص شوراى هماهنگى احزاب اصلاح طلب خوزستان را نظاره گریم به طورى که عملاً اصلاح طلبان را منفعل کرده و هیچ خروجى قابل قبولى نداشته است.

غیبت هاى مکرر ، کارشکنى هاى تعمدى از جمله براى ارائه لیست واحد در انتخابات شوراهاى اسلامى شهر و روستا ، عدم تشکیل جلسات به صورت منظم که گاهى به چند ماه نیز می رسد ، تعمد در عدم انتخاب دبیر شوراى هماهنگى ، تأخیر هدفمند در واگذارى دوره هاى ریاست شوراى هماهنگى ، حضور افراد بدون ارائه حکم رسمى در جلسات به نمایندگى از احزاب و اخیراً نیز انتشار بیانیه خلاف نظام نامه جلسات شوراى هماهنگى ( ماده ۴ تبصره ١ ) تنها سر کوه یخى است که نمایان و قابل بیان در این متن است و عملاً احزاب و شوراى هماهنگى احزاب اصلاح طلب خوزستان را تبدیل به شرکت سهامى کرده است…

اقدامات خلاف مشى اصیل اصلاح طلبى این نگرانى جدى را ایجاد نموده است که مدیریت احزاب اصلاح طلب خوزستان خارج از اراده ى حزبى صورت مى پذیرد

بارها چه در جلسات رسمى و در مجامع عمومى و چه در محافل خصوصى با هدف روشنگرى و جلوگیرى از این انحرافات هشدار داده ایم  تا در فضاى استان و توسط سیاسیون استان انحرافات برطرف گردد اما همانطور که عنوان گردید گویا اراده اى فراتر از احزاب و جریان اصلاح طلبى وجود دارد. با کمال تأسف فضاى مسموم موجود مدت هاست که سبب بى انگیزگى و نارضایتى طیف وسیعى از اصلاح طلبان به خصوص جوانان و دانشجویان گردیده است.

مجمع نیروهاى خط امام (ره) استان خوزستان با توجه به وظیفه شرعى ، اخلاقى و سیاسى خود ، ضمن هشدار و ابراز نگرانى شدید نسبت به روند موجود و با تأسى از مشى این حزب در کشور که همواره دغدغه اى جز آرمان هاى اصلاح طلبانه این ملت و جلوگیرى از انحرافات در این مسیر نداشته است ؛ اعلام مى دارد که ادامه این روند قطعاً سبب بى اعتمادى مردم نسبت به ارزش هاى اصلاح طلبى و خسارت هاى جدى به خوزستان مظلوم مى گردد و بدین سبب که مردم را بزرگترین پشتوانه اصلاحات مى داند و معتقد است هرگز نباید مردم را غریبه دانست و نسبت به حقوق طبیعى ملت بى تفاوت بود ؛ جهت آگاهى افکار عمومى از این اقدامات ناصواب ، اقدام به انتشار این بیانیه نموده است. امید است که با آگاهى افکار عمومى ، این انحرافات پایان پذیرد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار